ITtraktor Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 (endret) Bilen min ble skadet i en bilulykke for 8 uker siden og jeg ble først i dag tilbudt 83 000 kr for bilen da den blir kondemnert. Motpartens forsikringsselskap har påtatt seg fult ansvar for ulykken. Jeg sier da at jeg selvfølgelig forventer forsinkelsesrenter på disse pengene fra skadedato og frem til de står på min konto. Da slår takstmannen fra mitt forsikringsselskap som ringte meg angående tilbudet seg totalt vrang og sier at det er min skyld at det har tatt så lang tid fordi jeg ikke har mast nok på verkstedet bilen ble sendt til. Verkstedet ble forøverig anbefalt av mitt forsikringsselskap og de har sånn sett ordnet alt. Jeg har dog mast på dette verksted, selv om det burde vært helt unødvendig. Han lurer også på hvorfor jeg har vært så lang uten bil. Da han anser forsinkelsesrenter som en kompensasjon for at jeg har vært uten bil. Og sa at dersom dette hadde vært hans bil ville han satt himmel og jord i bevegelse for å få den fikset raskere. Jeg mener alt dette er totalt irrelevant for hvorvidt jeg har rett på forsinkelsesrenter. Forsinkelsesrentene skal slik jeg ser det utelukkende kompensere for at bilens verdi på 83 000 kr ikke har vært tilgjengelig for meg, og det er på ingen måte noen kompensasjon for å ha vært uten bil i 8 uker. De 83 000 kr har sånn sett vært rentebærende hos mitt/motpartens forsikringsselskap i 8 uker ekstra. Han sier implisitt at det er min eller eventuelt verkstedet sin skyld at dette har tatt så lang tid og at jeg derfor ikke har rett på forsinkelsesrenter. Han avslutter med at dette med forsinkelsesrenter ikke er opp til han uansett. For meg fremstår dette som ekstremt uproft av Gjensidige og de vil jo uansett søkte regnes for dette fra motpartens forsikringsselskap. Hvorfor skal han lage en stor greie ut av dette og komme med slike beskyldninger? Spørsmålet blir egentlig, er det noen som helst tvil om at jeg har rett på forsinkelsesrenter? Og dersom jeg godtar dette tilbudet på 83 000 kr, har jeg da frasagt meg retten til forsinkelsesrenter? Endret 7. september 2018 av ITtraktor Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Forsikringsavtaleloven § 8-4 første ledd etablerer at rente løper fra to måneder etter at melding om forsikringstilfellet ble sendt selskapet. Renteplikten suspenderes for perioder hvor saksbehandlingen må settes på vent fordi sikrede ikke gir opplysninger og dokumenter som er tilgjengelige for ham og nødvendige for selskapet for å beregne og utbetale erstatning. Kompensasjon for utgifter knyttet til det å være uten bil er en del av forsikringsoppgjøret. Forsinkelsesrente er kompensasjon for at forsikringsoppgjøret ikke blir utbetalt til den tid det skal utbetales, dvs. innen to måneder. Hvorvidt du har krav på rente kommer an på hvor lang tid som er gått siden forsikringstilfellet ble meldt. Mindre enn to måneder, ingen renter. Mer enn to måneder, så har du krav på rente fra det er gått to måneder og frem til utbetaling skjer. 4 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 7. september 2018 Forfatter Del Skrevet 7. september 2018 (endret) Forsikringsavtaleloven § 8-4 første ledd etablerer at rente løper fra to måneder etter at melding om forsikringstilfellet ble sendt selskapet. Renteplikten suspenderes for perioder hvor saksbehandlingen må settes på vent fordi sikrede ikke gir opplysninger og dokumenter som er tilgjengelige for ham og nødvendige for selskapet for å beregne og utbetale erstatning. Kompensasjon for utgifter knyttet til det å være uten bil er en del av forsikringsoppgjøret. Forsinkelsesrente er kompensasjon for at forsikringsoppgjøret ikke blir utbetalt til den tid det skal utbetales, dvs. innen to måneder. Hvorvidt du har krav på rente kommer an på hvor lang tid som er gått siden forsikringstilfellet ble meldt. Mindre enn to måneder, ingen renter. Mer enn to måneder, så har du krav på rente fra det er gått to måneder og frem til utbetaling skjer. Ok, takk for svar. I så fall er det ikke mange kronene å hente. Men er du er enige om at denne takstmannen opptrådt veldige spesielt og hadde null peiling på hva han snakket om? Han har jo åpenbart misforstått totalt hensikten med forsinkelsesrenter. Jeg har for øvrig gitt de alt jeg har hatt av informasjon så raskt som mulig. Endret 7. september 2018 av ITtraktor Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Takstmannen har null peiling. Forsinkelsesrente er en strafferente fordi noe er betalt for sent. Kompensasjonen for at midlene ikke har vært så tidlig på konto som de kunne ha vært er avsavnsrente (vanligvis tilsvarende innskuddsrenten). Kompensasjon for ikke å ha bil er en helt annen sak. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. september 2018 Forfatter Del Skrevet 11. september 2018 Nytt spørsmål i denne saken. Når bilen nå blir kondemnert, er det ikke da naturlig at jeg får igjen forsikringspremie og trafikkforsikringsavgift fra skadedato og frem til i dag? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Det er mulig det er naturlig, men det er ikke noen følge av forsikringsavtaleloven og bilansvarsloven, og dermed ikke lovpålagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå