Gå til innhold

Reiseforsikring: Sparebank 1, Eika, Gjensidige eller DnB?


Lami

Anbefalte innlegg

Hei;

 

Noen som har erfaring med en av disse reiseforsikringene?

 

Tenker på forsikring som hovedsaklig dekker utenfor hjemmet og på reise når jeg ikke bruker kredittkort med reiseforsikring.

 

Ser at Eika koster 75kr, DnB basis 90kr, Sparebank 1 koster 108k og Gjensidige Reise Ung 99kr måneden.

 

Så ikke så forskjellig pris.

Det jeg ser at de ikke dekker reisegods på skole og arbeidssted.

 

Virker som om de tilbyr mye det samme med noen få kroner i differanse på ulike ting som reisegods og avbestilling. Gjensidige sin gjelder kun 7 uker. DnB basis 45 dager. Sparebank 1 70 dager og Eika 77 dager.

 

Hvordan kan jeg finne ut hvilken som passer meg best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt reiseforsikring hos Sparebank 1 forsikring og Gjensidige og er veldig fornøyd med begge to. Begge har tilbudt to reiseforsikringer. Den ene dekker kun når du reiser bort på feks tjenestereiser eller fritidsreise mens den andre dekker alt som skjer fra du går ut døren hjemme til du kommer hjem igjen. Jeg har den sistnevnte og har fått god hjelp av begge når jeg har trengt hjelp til noe. 

Lenke til kommentar
Alle reiseforsikringer er gode på papiret. De fleste er også OK i praksis, men det du sjekker aller først dersom du i det hele tatt trenger en reiseforsikring er hvilken alarmsentral de er tilknyttet/hvordan man kontakter ved skade som ikke kan stå til en søndag man har god tid - en måneds tid etter at man er hjemme eller så. Konsekvensen av å ikke gjøre nettopp DET finner du en del om på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1822002 som var aktiv her for en ukes tid siden. Som du ser på den tråden kan det være temmelig stor forskjell mellom selvskrytet og realitetene, og det kan det bli temmelig livlig for en selv når man trenger hjelpen mest dersom man har valgt feil på dette. 

 

Selv reiser jeg en del pga arbeid (daglig leder av/fagmedarbeider i mindre bedrift som har kunder world-wide og som oftest har kontakt med oss via datalinjene og bildetelefonen, men av og til må man ut og reise, til alt fra større “buinessbyer” til de underligste steder sett fra et turistsynspunkt) og selv ser jeg saken slik: MÅTTE jeg velge mellom de fire du lister opp ville jeg valgt Gjensidige som generelt har forstått av oppgjørshåndteringen ved skade faktisk er viktig for kunde. Førstevalget uten tvil ville likevel vært https://www.europeiske.no/privat/reiseforsikring/helarsforsikring, som ungdom og med privatreiser som det vsentlige også sjekket ungdomsreiseforsikringen til https://www.gouda.no/ (helt klart i annen klasse enn første, men også rimeligere). Første er ikke norsk, selges i Norge (på forbrukermarkedet) gjennom IF og bruker SOS i København, bemannet 24/7 av folk som kan språk fra engelsk via italiensk til russisk og vietnamesisk fra sammen sekund som de setter sentralbordet på “gått for dagen” stilling til de slår av igjen og har på IFs eget sentralbord ordning slik at man går utenfor “du er nr 234 i køen”-telefonsvareren når saken er akutt reiseskade - det er ikke uten grunn mange i “business” regner den som selvfølge om man har en arbeidsgiver med litt kvalitet. Godua har også sin egen alarmsentral, ikke skarp som den Europeiske bruker, men helt annen klasse enn tråden jeg refererte til tok opp. 

 

Europeiske vinner ingen priskonkurranse, den ligger rundt 1500 kr år/ eller 125 kr/mnd for en standarddekning Den vinner imidlertid egenandelskonkurranse, som er flatt 0,00 kr pr case - og den ordner opp når du trenger det. Det siste er mer vesentlig enn små prisforskjeller her og nå. Gouda har gunstige ungdompriser, vinner ingen egenandelskonkurrase og har litt svakere alarmsentral enn Europiske om du trenger hjelp kl 4 om morgenen på mer turistutvanlige steder der  verken engelsk, tysk eller fransk er særlig kurant språk hos vakthavende lege akkurat der og da, men i en HELT annen klasse en tråden jeg linket til her på forumet forteller om (og historien er ikke eneste jeg har hørt, noe jeg også gir utrykk for på tråden) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skal du til områder utenfor eu/eøs, eller bedrive sysler som kan føre til at reiseforsikringen må utløses så ville jeg valgt DNB sin med dekningsgaranti. Om andre dekker det vil DNB også dekke dette. Ergo kan man ikke få bedre forsikring.

Ved enklere opphold i Europa er nok de fleste forsikringer svært like og de fleste veksler mellom to-tre alarmsentraler, og det her de store forskjellene oppleves for deg som kunde.

Har man spesielle behov som spesielt dyr bagasje, ekstremsport osv. bør man sjekke nærmere. Noen har egenandelsforsikring for leiebilen inkludert. Noen er raskere enn andre ved forsinket/forsvunnet bagasje.

Forsikringens varighet har også noe å si om man skal være lenge borte.

Man kan kombinere en tradisjonell reiseforsikring med kredittkortforsikringen. Så kan man bruke den som har best vilkår for det man utsettes for.

Lenke til kommentar

Mener å huske at Frende fikk gjennomgå i en annen tråd her inne ifm ulykke på reise. Styr unna.

Det overrasker meg veldig når jeg ser på hvilke erfaringer jeg har. Sist skadetilfelle inntraff for ca 6 uker siden og dekkes i sin helhet av frende.

Jeg har også mistet bagasje på flytur og fått god oppfølging av frende samt at jeg har vært uheldig et par ganger til.

Bagasjen kom forresten aldri til rette.

Lenke til kommentar

Det overrasker meg veldig når jeg ser på hvilke erfaringer jeg har. Sist skadetilfelle inntraff for ca 6 uker siden og dekkes i sin helhet av frende.

Jeg har også mistet bagasje på flytur og fått god oppfølging av frende samt at jeg har vært uheldig et par ganger til.

Bagasjen kom forresten aldri til rette.

 

Jeg har også hørt om folk som har hatt gode erfaringer med Frende, men slik jeg ser Frendes problem. To av tre kunder med god erfaring er ikke  godt nok når det gjelder forsikring! Helt særlig gjelder dette reiseforsikring i de tilfeller hjelpen trenges NÅ! 

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt om folk som har hatt gode erfaringer med Frende, men slik jeg ser Frendes problem. To av tre kunder med god erfaring er ikke  godt nok når det gjelder forsikring! Helt særlig gjelder dette reiseforsikring i de tilfeller hjelpen trenges NÅ!

Jeg har sjekket opp hos finkn hva de har av avgjørelser mot Frende på reiseforsikring.

På reisesyke har de ingen avgjørelser der Frende er involvert.

På Reise/reisegods har de to avgjørelser der Frende er involvert, i begge sakene endte det med resultat i favør finansforetak.

 

Du må gjerne sjekke finansklagenemndas uttalelser i forbindelse med reiseforsikring, særlig reisesyke som vel er den mest akutte biten.

Du finner ingen avgjørelser der frende er involvert og det er tatt avgjørelse i favør forbruker.

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt om folk som har hatt gode erfaringer med Frende, men slik jeg ser Frendes problem. To av tre kunder med god erfaring er ikke  godt nok når det gjelder forsikring! Helt særlig gjelder dette reiseforsikring i de tilfeller hjelpen trenges NÅ! 

 

 

Jeg har sjekket opp hos finkn hva de har av avgjørelser mot Frende på reiseforsikring.

På reisesyke har de ingen avgjørelser der Frende er involvert.

På Reise/reisegods har de to avgjørelser der Frende er involvert, i begge sakene endte det med resultat i favør finansforetak.

 

Du må gjerne sjekke finansklagenemndas uttalelser i forbindelse med reiseforsikring, særlig reisesyke som vel er den mest akutte biten.

Du finner ingen avgjørelser der frende er involvert og det er tatt avgjørelse i favør forbruker.

 

Du tror ikke det muligens kan komme av at kunde uten god erfaring ikke nødvendigvis innebærer det samme som kunden sm leverer klage til finansklagenemnda?

 

Ikke helt få kunder gjør, uansett branse, presis som TS: Takker for seg og nekter å ta i sin tidligere leverandør (Frende) med en ildtang mer. Uten å av den grunn klage til finansklagenemnda eller noen annen klagerdning, de sørger bare fr å spre sin mening m leverandøren der de får en mulighet. Si så gjerne at dette er irrasjonelt, men det er faktisk slik den vesentligste del av kunder i praksis oppfører seg, og dette bare en leverandør som har tenkt å levere i morgen også tilpasse seg. 

Lenke til kommentar

Du tror ikke det muligens kan komme av at kunde uten god erfaring ikke nødvendigvis innebærer det samme som kunden sm leverer klage til finansklagenemnda?

Så du mener det er grunn til å tro at klager til finkn er et resultat av fornøyde kunder?

Ser du urimeligheten i din egen påstand?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...