Gå til innhold

Reagerer på ulik praksis: Elbilforeningen vil ha nye regler for når elbiler skal betale bompenger


thelebrity68

Anbefalte innlegg

 

 

Slikt er ganske barnslig og tullete, tenk at slike folk får beholde lappen. Greit å være i mot økte priser, men slikt gjør ting verre for blister som ikke rekker møter etc.

 

 

Du la merke til at det stod at aksjonen startet klokken 18:00, altså lenge etter at folk flest var ferdig på jobb, og rushen stort sett var over. Så liten sjanse for at noen ikke skulle rekke møter, barnehage, skole og jobb.

 

Elbiler får hjelp av en rekke kunstige insentiver, kall det politisk bestemt konkurransevridning. Det må bort og vil forsvinne over tid, ikke bare på grunn av EØS, men også fordi det er moralsk galt. Det sagt så må man ikke ha bompenger for alle for at det skal bli likt. Det kan like gjerne være bompengefritt for alle. Da må vi begynne å se litt på hvordan bompenger rammer og hvorfor de kreves inn i det hele tatt. Her er det mange komponenter:

 

1. Bidra til veifinansiering

2. Minke trafikk på grunn av forurensing (støv, CO2, NOx etc)

3. Redusere rushproblemene (flyt)

4. Fiskalavgift for å gi staten inntekter

 

Sikkert flere komponenter også, men jeg skal ta for meg disser nå.

 

1. Veier finansieres ikke bare til glede for de som har bil, men også for alle som benytter seg av busser, transport av varer (f.eks indirekte gjennom kjøp), og som på en eller annen måte livnærer seg på kjøp og salg av varer, tjenester utenfor arbeidsstedet, persontransport etc. Samt til glede for samfunnskritiske ting som nødetater, forsvar og en hel masse annet. Kort og greit til glede for nær sagt hele befolkningen. Derfor bør også veifinansieringen skje av folket som helhet.

- Bompenger rammer selektivt kun de som bruker bil og det rammer lavtlønte like mye som høytlønte. Jørgen hattemaker må betale like mye som Kong Salamo. Vi har et godt kjent system for å fordele skatter og avgifter slik at de høytlønte betaler mer enn de lavtlønte. Dette bør vi ha for veifinansiering også. Med andre ord veifinansiering i sin helhet over statsbudsjettet og dermed blant annet inntektskattet.

 

2. Bompenger minker sentrumsnær trafikk av helsemessige årsaker men avgiften har liten eller ingen sammenheng med faktisk helsemessig påvirkning. Om man kjører en 30 år gammel GMC van eller en ny Nissan Micra spiller ingen rolle for avgiften selv om de forurenser veldig forskjellig. Miljøbelastning beskattes allerede på andre måter. Både gjennom nybilavgifter og ved kjøp av drivstoff. Denne komponenten av bompengene er altså allerede ivaretatt av andre avgifter. Ønsker man å beholde det totale skattetrykket på utslipp kan man erstatte bompengene med tilsvarende høyere miljøvektede avgifter på nybil og drivstoff. Man får altså like stort incentiv til å velge miljøriktig, men uten å ramme så selektivt og skjevt som i dag.

 

3. Folk som MÅ kjøre bil av ulike grunner rammes like hardt som de som like gjerne kunne latt være. Det fungerer til en viss grad, men da må det være A. Reelle køproblemer og B. Kun bompenger når det er køproblemer, ikke for eksempel innføre bompenger utenom rushen også med "rushdemping" som argument.

 

4. Fiskalavgiftene har jeg forståelse for, men som nevnt i punkt 1 kan det inndrives på måter med bedre sosial profil.

 

Vedrørende nummer 3, så rammes ikke folk like hardt. Det kommer an på bosted, og hvor man normalt kjører. Er du "innafor" ringen, og stort sett bare kjører der, så får du per i dag ikke bomutgifter på det, uansett hvor mye du kjører. Det er først når du har forlatt bomringen og skal innenfor igjen, at man rammes.

 

For egen del, så bor jeg utenfor ringen på vestsiden, så jeg rammes av bomkostnader nesten uansett kjøretur, da det er lite som ligger mellom Bærumsringen og Osloringen, uten å havne på en vei med bomstasjon. Sparer en del penger på at jeg nesten er nabo til jobben, så går frem og tilbake, helt bomfritt. Verre er det for mange av mine naboer som er avhengig av bilen for å komme seg rundt.

 

Jeg bruker kollektivt en del, men til tross for at jeg bor nært sentralt knutepunkt, så betyr ikke det at man skal dit det år buss, trikk eller tog. Og da kan reisetiden bli betydelig om man skal bruke offentlig, slik at privatbil blir den eneste fornuftige løsningen. Å reise nesten en time kollektivt, når man med bilen klarer turen på 15 minutter, er en betydelig "detour".

 

 

Sant, andre har nok mye mindre utfordringer enn Oslo og kan ikke bruke samme argumenter for bompenger. Men prinsippet om at man skal betale for bruk er et bra prinsipp, og bompengeavgifter er med på å støtte dette prinsippet.

 

Som du ser av mitt svar over, så rammer bompenger veldig skjevt, og veldig lite solidarisk. Da vil en krone eller to på drivstoff være mye mer rettferdig. Den er dog lettere å snike seg unna, da man fort kan spare på selv lengre omveier for å kjøpe drivstoffet billigere, spesielt om man har mulighet til å kjøpe større mengder enn det som går i tanken på bilen, for eksempel om man har et eget oljefat man kan fylle med bensin/diesel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du la merke til at det stod at aksjonen startet klokken 18:00, altså lenge etter at folk flest var ferdig på jobb, og rushen stort sett var over. Så liten sjanse for at noen ikke skulle rekke møter, barnehage, skole og jobb.

Men hjelper det å bruke slike virkemiddler? Blir jo som hvis tek.no avslutter forumet og man poster 1000 innlegg på diskusjon kun fordi man vil beholde forumet.

Husk det er jo andre som skal f.eks på ferie\sverige etc. Blir unødvendig lange køer. Kun fordi noen er i mot økte priser.

Er vel bedre å droppe å ta bilen som protest.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk godta et forbud, når politiet fortsatt kjøper dieselbiler?

Finnes mye bedre bensinbiler som er mer egnet for politiet

Folk skal godta et forbud selv om politiet får kjøre dieselbiler fordi politiet har en spesiell rolle i samfunnet, og det er helt innafor med unntak for viktige samfunnsinstitusjoner. Dessuten er det forsvinnende få politibiler sammenlignet med det totale antallet biler.

 

Bedre bensinbiler? I følge eksperten deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme med brannvesenenet, statens veivesen og sykebiler, de slipper unna bøter og gebyrer, slipper veiavgift også?

Skaff deg jobb som en av disse så får du sponset regningen fra staten.

 

 

Dessuten er det forsvinnende få politibiler sammenlignet med det totale antallet biler.

Det er dårlig argument, det er så få som kjører 150 km\t på motorveien så da er det greit å gjøre det når det er få biler der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Samme med brannvesenenet, statens veivesen og sykebiler, de slipper unna bøter og gebyrer, slipper veiavgift også?

Skaff deg jobb som en av disse så får du sponset regningen fra staten.

Nei, det gjør du ikke. Du som privatperson får ikke noe. Det er tjenestekjøretøy som man kun bruker på jobb det gjelder.

 

Det er dårlig argument, det er så få som kjører 150 km\t på motorveien så da er det greit å gjøre det når det er få biler der.

Ja, det er faktisk greit for politiet å kjøre i 150 km/t på motorveien. Det har de all rett til å gjøre når de kjører utrykning. Så et godt poeng der.

 

For politiet har faktisk myndighet til å gjøre ting som andre ikke har lov til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo riktig hvis noen skal økes i kostnader så skal det gjelde alle?

Blir jo feil hvis erna solberg får sponset mobilregningene\ bilen på statens regning.

Og vi andre må betale. Kongen slipper veiavgift etc og bomringer. Blir vel heller frivillig det.

 

Er jo ofte unntak med tjenestevogn etc. Ergo de som jobber og kjører bil slipper billigere unna.

Forsvaret betaler vel heller ikke noe.

 

Folk som ikke er norsk statsborger slipper unna bøter og bomringer fordi vi ikke er medlem av eu.

Så ingen vits politiet skal kreve inn penger for det.

Men gjør vi samme i sverige får vi bot.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, har du fryktelig tungt for det? Hva har Erna og kongen med saken å gjøre? Vi snakker nå om tjenestepersoner i politiet som er i tjeneste, i sine tjenestekjøretøy.

 

De slipper ikke billigere unna fordi eventuelle ting som må betales ikke betales av hver enkelt ansatte i utgangspunktet.

 

Å skrive til deg er som å skrive til en vegg, og du viser null innsikt i saken. Argumentene dine er i beste fall irrelevante, men heller direkte tåpelige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er privatbilismen som kveler veinettet, enten de er batteridrevet eller bensin/dieseldrevet. Utrykningskjøretøy har ingenting med saken å gjøre.

Men i terorien hvis man hadde skaffet jetmotor istedenfor slik bilen flyr over veien ville man i teorien slippet veiavgift eller bompenger da?

Seriøst tror jeg å betale seg fattig hadde ikke hjelpet å bygge veien stor nok å slippe kø.

Det vil hjelpe litt men da må folk kjøre 20 ganger daglig for pengene skal brukes fornuftig nok at problemet blir løst.

Ergo kan man konkludere det med at det blir for lite penger inn men mere penger ut.

Lenke til kommentar

Men i terorien hvis man hadde skaffet jetmotor istedenfor slik bilen flyr over veien ville man i teorien slippet veiavgift eller bompenger da?

Seriøst tror jeg å betale seg fattig hadde ikke hjelpet å bygge veien stor nok å slippe kø.

Det vil hjelpe litt men da må folk kjøre 20 ganger daglig for pengene skal brukes fornuftig nok at problemet blir løst.

Ergo kan man konkludere det med at det blir for lite penger inn men mere penger ut.

Flymaskiner har et helt annet sett med lover & regler. De har feks. minimumshøyde og er ikke registret for bruk i veinettet. Så ja, de slipper veiavgift og bompenger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk skal godta et forbud selv om politiet får kjøre dieselbiler fordi politiet har en spesiell rolle i samfunnet, og det er helt innafor med unntak for viktige samfunnsinstitusjoner. Dessuten er det forsvinnende få politibiler sammenlignet med det totale antallet biler.

 

Bedre bensinbiler? I følge eksperten deg?

De samme bilene de har kunne sikkert ha vært levert med en større bensinmotor, men diesel var billigere..

Så hvorfor skal private kjøpe dyre bensinbiler?

Lenke til kommentar

Men hjelper det å bruke slike virkemiddler? Blir jo som hvis tek.no avslutter forumet og man poster 1000 innlegg på diskusjon kun fordi man vil beholde forumet.

Husk det er jo andre som skal f.eks på ferie\sverige etc. Blir unødvendig lange køer. Kun fordi noen er i mot økte priser.

Er vel bedre å droppe å ta bilen som protest.

 

Det hjelper ihvertfall ikke å stilltiende godta alt, og aldri klage, protestere eller på annen måte si fra. At du er uenig i aksjonsformen er greit nok det, men dette var en punktmarkering, ikke på noen måte en blokkade. Av det jeg så på nyhetsinnslagene, så slapp andre kjøretøy forbi i venstrefila, og de holdt seg stort sett i høyrefila.

 

Ergo fikk de oppmerksomhet for saken, og det var egentlig ingen som ble hindret eller led noen nød.

Lenke til kommentar

Det hjelper ihvertfall ikke å stilltiende godta alt, og aldri klage, protestere eller på annen måte si fra. At du er uenig i aksjonsformen er greit nok det, men dette var en punktmarkering, ikke på noen måte en blokkade. Av det jeg så på nyhetsinnslagene, så slapp andre kjøretøy forbi i venstrefila, og de holdt seg stort sett i høyrefila.

 

Ergo fikk de oppmerksomhet for saken, og det var egentlig ingen som ble hindret eller led noen nød.

Jeg mener ikke man skal godta alt, det handler vel heller om hvordan man skal løse det, er jo bedre folk går til regeringen å sende epost eller å protisterer der.  At de slipper folk forbi burde de miste gjøre men det kan gå ut over trafikksikkerheten og gjøre folk forbannet.

Lenke til kommentar

Selv med bompenger er det jo fortsatt mye billigere med elbil, 500 kr i åravgift mot 3000, billigere forsikring og antar jeg, grønt bil lån som gjør at man får lavere rente og ang bom så betaler man fortsatt 3-4 ganger mindre enn fosil biler.

Tviler sterkt på elbil salget går ned med det første

Du glemte også å nevne at moms og avgifter er ikke-eksisterende ved kjøp av elbil i norge.

 

Men hvordan får du at elbilene skal betale 50% bompenger til å bli at diesel/bensin biler må betale 3-4 ganger mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...