Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har utbygger noen rett på å overstyre Styret i et sameie?

Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå i en litt kinki situasjon. Fikk nylig elektriker på besøk for å legge opp kabling for en EL-Bil lader til parkeringsplassen min, enklest måte å få gjort dette på var ta kabelen ut og legge den på utsiden av bygget. Tok opp dette med styreleder og beboere i leilgheten under da jeg må gå forbi altanen deres for å komme meg ned til parkeringsplassen. Dette ble godkjent av styreleder og beboer i leilgheten under. 

Nå etter installasjonen er gjort kommer utbygger å sier at måten dette ble utført på er helt uakseptabelt og ødlegger utseneden og fasaden til bygget og krever at dette blir omgjort umiddelbart. Dette bygget sto ferdig i 2012 og eneste koblingen utbygger har er at han eier 2 leilgheter som han leier ut da de ikke har blitt solgt enda. Foruten at han har stemmerett i styret har han vel ingen makt til å diktere hva som blir gjort og ikke gjort på utsiden av bygget? Eller tar jeg feil her? Har tatt det opp igjen med styreleder som syns installasjonsmetoden var helt grei men sier jeg må rette meg etter "eier" av bygget. Men eier utbygger noe mer av bygget enn selveierene i leilghetene rundt om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når bygget er overtatt av sameiet har ikke utbygger noen større myndighet enn den sameiet har latt ham beholde (f.eks. ved flere byggetrinn er det vanlig at utbygger beholder rettigheter i tidligere byggetrinn).

Dette er et tiltak som berører fellesarealer, noe som innebærer at styreleder ikke har noen myndighet til å godkjenne eller avslå. Det er styret som har denne myndigheten, jf. eierseksjonsloven § 25 første ledd.

Med mindre denne saken er styrebehandlet har utbygger derfor som utgangspunkt rett - du hadde ikke lov til dette uten styrets samtykke, og må hvis du ikke allerede har det gjøre om på ordningen eller be om styrets samtykke.

Har du styrets samtykke spiller det ingen rolle hva utbygger mener. "Eier av bygget" er sameiet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Har du styrets samtykke spiller det ingen rolle hva utbygger mener. "Eier av bygget" er sameiet.

Det var vel dette jeg i utgangspunktet var ute etter en bekreftelse på. At prosessen her ikke har blitt gjort helt etter boka skal jeg ikke nekte på, så det for da bli føde for et samlet styre å løse denne floka her, forhåpentligvis uten noen stor økonomisk konsekvens for meg.

Takker for ett godt og utfyllende svar, som alltid :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da ble det faktisk orden på det. Elektriker firmaet som ble leid for jobben strekte seg utrolig langt, langt mer enn jeg ville gjort i deres sko og ville rette opp på "feilen" med måten jobben var utført på for å gjøre utbygger fornøyd, uten at de skulle ha ett øre ekstra for det. Kommer vertfall til å tale varmt om de i nærmiljøet fremover :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...