monzilla Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Leste i bergensavisen at maskiner som hadde 450 mhz, 128 mb sd-ram, 40 gb harddisk osv. stod til salgs for 3500 kroner. Det værste av alt var når jeg ringte til vedkommende for å høre om han fortsatt hadde maskinen eller om han fikk solgt den var at det ble budrunde og den gikk for 3700 kroner !! Det jeg lurer på er om det er lov i følge norsk lov å selge til en så enorm overpris og eventuelt moralske synspunkt fra andre ? Har en xp 1900+ med 918 SDRAM og en 30 gb harddisk og er sikker på at jeg greier å få 4000 kroner for dette i avisen... Kommer jeg til å brenne i helvette for dette eller kommer jeg til å få advokater på nakken hvis kjøper finner ut at det er altfor mye for en slik maskin ? Lenke til kommentar
Raw Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Selvsagt er det selgers drøm å få så mye penger , er da ikke ulovlig å selge dyrt, men ikke spes smart de som kjøper da ... Endret 16. desember 2003 av Raw Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) 2 ting.. SELGER - Vil selvfølgelig ha mest mulig for varen han selger, selgeren er dum hvis han sier nei til noen som gir alt for høye bud.. Det er ikke selgeren som har presset maskinen på kunden, det er kunden som har gitt sitt bud.. (En meget sløv kunde..) KUNDE - Den siste idioten er ikke født enda.. Å husk at kunden har alltid rett, så det vil si at hvis en kunde tilbyr 6000,- for maskinen din har du ikke noe annet valg enn å si "du har helt rett, det høres ut som en fin pris".. God Jul Endret 16. desember 2003 av AssMan2003 Lenke til kommentar
Shuttle Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 [quote name='Raw' date='17/12/2003 : 00:30'] Selvsagt er det selgers drøm å få så mye penger , er da ikke ulovlig å selge dyrt, men ikke spes smart de som kjøper da ... [/quote] Jepp enig dær Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Ofte er det jo snakk om at selger heller ikke har peiling på hva maskinen er verdt - han vet bare at han ga 18.000 for maskinen for fire år siden og synes en bruktpris på f.eks. en fjerdedel er gi-bort-pris, for 'maskinen er jo like bra som ny!'. Mange har ikke forståelse for det enorme prisfallet som er på datautstyr og tror at utstyret sitt er mye mer verdt enn det er. Men det er jo også en del med peiling som helt klart spekulerer i at kjøper ikke er oppdatert, og det er moralsk forkastelig. Å bevisst lure folk som ikke vet bedre ville ihvertfall ikke jeg gjort - hadde jeg fått tilbud opp mot ny pris for tilsvarende utstyr ville jeg solgt til den prisen, men jeg hadde aldri i verden solgt brukt utstyr til en pris som er høyere enn tilsvarende nytt (i dag da - ikke hva det engang kostet) bare fordi kjøper ikke vet hva han gjør. Etikk og moral rett og slett. (+ faren for masse kluss i ettertid når kjøper finner ut at han rett og slett er lurt) Endret 16. desember 2003 av Shimano Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Dette er gjerne folk som kjøpte maskinen gjennom jobben (trukket lønn i 3 år, skattelette, betaler fullpris for utdatert hardware etter det første halvåret), og fikk oppgitt at prisen var noe sånt som 15.000,- .. da er det jo bare rett og rimelig at de skal ha minst halvparten igjen når de selger maskinen. Det er ikke alltid like lett å fortelle sånne folk at de sitter på rusk og rask som er verdt kanskje tusenlappen. Du kan prise en pc til en halv million, om du skulle ha lyst til det. Om du får solgt den, derimot, er en helt annen sak. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) det er akkurat det jeg tenker på(moral og etikk). Folk som utnytter folk som ikke har peiling og på den måten tjener en slant. Gjelder angrefristloven (hvis det er det den heter da) i slike tilfeller ? Endret 16. desember 2003 av monzilla Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Er mange som har moral igjen når det er snakk om å tjene ekstra penger.. Se på Spaceworld som selger GeForce4 MX-440 til 1899,- Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 For å forsvare spaceworld litt, så grunnen til at de tar overpris er vanlig vis vanvittig høy leie på de stedene de holder til (Lagunen i Bergen, Bystasjonen i Bergen osv). Men jeg er enig om at hvis de skal selge et produkt så bør de i det minste være i nærheten av andre forhandlere. Men for å prøve å spore tråden inn igjen på riktig spor : Er det noen som har noen erfaringer med å selge til overpris ? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Folk som utnytter folk som ikke har peiling og på den måten tjener en slant. .. eller folk som ikke har peiling som selger "med tap" til andre folk som ikke har peiling. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 2 ting.. SELGER - Vil selvfølgelig ha mest mulig for varen han selger, selgeren er dum hvis han sier nei til noen som gir alt for høye bud.. Det er ikke selgeren som har presset maskinen på kunden, det er kunden som har gitt sitt bud.. (En meget sløv kunde..) Det er faktisk noe som heter moral og at man ikke skal utnytte andre sin uvitenhet.. Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) For å forsvare spaceworld litt, så grunnen til at de tar overpris er vanlig vis vanvittig høy leie på de stedene de holder til (Lagunen i Bergen, Bystasjonen i Bergen osv). Men jeg er enig om at hvis de skal selge et produkt så bør de i det minste være i nærheten av andre forhandlere. Men for å prøve å spore tråden inn igjen på riktig spor : Er det noen som har noen erfaringer med å selge til overpris ? OBS'en ligger samme kjøpesenter.. Lagunen, og de er jo billigere enn kolonialbutikker som nesten ikke betaler leie idet hele tatt.. Spaceworld Bystasjonen ligger i samme senter som Telebutikken, men Telebutikken selger jo dette kortet til 799,- som faktisk er 1100kr billigere Så å beskytte Spaceworld sine priser blir vel umulig, skal ikke gå utover kunden at de ikke klarer å betale leien og dermed må selge varene sine til SKYHØYE priser.. Jeg tok med den frihet til å tilføye at et MX440 kort koster under 500,- hos så og si alle butikker som vet hva de selger og vet hva de kan selge produktene for med god samvittighet.. Butikker som ikke vet hva en noelunde pris på hardware er burde ikke selge det spør du meg.. God Jul Endret 17. desember 2003 av AssMan2003 Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 2 ting.. SELGER - Vil selvfølgelig ha mest mulig for varen han selger, selgeren er dum hvis han sier nei til noen som gir alt for høye bud.. Det er ikke selgeren som har presset maskinen på kunden, det er kunden som har gitt sitt bud.. (En meget sløv kunde..) Det er faktisk noe som heter moral og at man ikke skal utnytte andre sin uvitenhet.. Jeg sier ikke at det er moralsk korrekt å selge ting overpriset til en som er uviten innen pc.. Det jeg prøver å si er at hvis kunden ikke har en den fjerneste anelse om hva som er en overkommelig pris på en brukt pc/hardware/andre ting så skal ha ikke gi et bud før han har iallefall forhørt seg litt med folk som vet hva en riktig pris på dette er.. God Jul Lenke til kommentar
Holy-cow Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Så lenge selger har oppgitt riktige spesifikasjoner etc så har kunden aldri noen sak uansett hvor mye som er betalt for varen. Er varen kjøpt i butikk eller av en privatperson så er det heller ingen angrefrist (om det ikke var på elkjøp da ) En selger vil jo så klart ha så mye som mulig for varen sin om den ikke bare blir solgt "for å få den vekk". Bare dumme selgere sier nei til mer penger Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 En selger vil jo så klart ha så mye som mulig for varen sin om den ikke bare blir solgt "for å få den vekk". Bare dumme selgere sier nei til mer penger Sant nok, men noe av poenget med tråden var vel etikk/moral i forhold til å selge avlegs utstyr til folk som opplagt ikke har peiling. Hvis man er rimelig oppegående og alikevel annonserer en P2-400 med 64MB RAM og 2GB harddisk som 'fantastisk og kraftig ' på f.eks. QXL til flere tusen så er det jo ikke tvil om at man er ute etter å lure folk som ikke vet bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå