Gå til innhold

Hevder svenskeid gigant bevisst har etterliknet Tines nye melkekartong og krenket patent

Anbefalte innlegg

Men det er eksklusiv rettighet som er gulroten i et patent. Om den ikke blir eksklusiv, fungerer ikke gulroten. Allerede i dag kunne Ionis valgt å selge rettigheten til flere selskap, men da hadde de ikke fått like mye. Hvis det Google forteller meg er riktig, er det slik at om 15 eller 20 år, forskjellig fra forskjellige land/scenarioer, kan hvem som helst produsere Spinraza-kopier. Det betyr at ufødte barn senere sannsynligvis vil få en stor fordel fra patentordningen sammenlignet med dersom f.eks. formelen fikk forbli en forretningshemmelighet. Og la oss huske på at før patentordningen kom på banen, var slike ting som virkestoff regnet som forretningshemmeligheter. 

Nei, jeg synes ikke ordningen fungerer godt. Men jeg forstår bakteppet, og jeg forstår at patenter er ment å være en balanse mellom å beskytte oppfinnere og tilgjengeliggjøre oppfinnelser for hele samfunnet. Etterhvert. 

Uenig i det. Qualcomm har jo nettverkspatenter på modem. Og alle andre som vil lage modem  må kjøpe patentene. Samsung, Huawei, Intel osv. Ellers kunne bare Qualcomm solgt modemene. Det hadde vært idiotisk. Likevel tjener Qualcomm fortsatt godt med penger. 

Virker derimot som patentlovgivning for medisin virker ulikt. Helt enig i at et selskap ikke bør få selge alene. Og jeg tror de kunne tjent like mye på å selge patenter til flere selskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uenig i det. Qualcomm har jo nettverkspatenter på modem. Og alle andre som vil lage modem  må kjøpe patentene. Samsung, Huawei, Intel osv. Ellers kunne bare Qualcomm solgt modemene. Det hadde vært idiotisk. Likevel tjener Qualcomm fortsatt godt med penger. 

Virker derimot som patentlovgivning for medisin virker ulikt. Helt enig i at et selskap ikke bør få selge alene. Og jeg tror de kunne tjent like mye på å selge patenter til flere selskap.

Nå kjenner jeg ikke detaljene, men når alle andre er nødt til å kjøpe lisens (ikke patentene), så er dette antagelig basert på (F)RAND - https://en.wikipedia.org/wiki/Reasonable_and_non-discriminatory_licensing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...