norholmen Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Hei Jeg er innenfor 23/5 kravene så det er sagt. Jeg har et godkjent vitnemål fra studiespesialiserende med realfag som programfag. Altså generell studiekompetanse. Sånn jeg har skjønt det, så er det kun de seks studiekompetanse fagene man blir vurdert utifra. Altså Norsk, Engelsk, Historie, Samfunnsfag, Matematikk (P eller T) og Naturfag. For å finne ut av karakterpoengene dine så legger du sammen karakterene fra disse fagene og deler på antall karakterer og ganger med 10. Tallet du får er karakterpoengene du søker deg videre til høyere utdanning med. Hvis den høyere utdanningen du søker deg til krever ekstra fag som feks ingeniørutdanning (R1+R2 og Fysikk 1) og du vil søke ved hjelp av 23/5-regelen, så utregnes karakterpoengene dine ved å gjøre som nevnt ovenfor, men bare at du legger til R1, R2 og Fysikk 1 karakterene med karakterene i studiekompetanse fagene. Jeg skal søke på profesjonstudiet i psykologi. Profesjonstudiet krever ingen spesielle opptaksfag. Men jeg har endel realfag på vitnemålet mitt. Blir disse realfagspoengene lagt til karakterpoengene/studiepoengene mine? Sånn jeg har skjønt det så vil man kun bli vurdert utifra de seks studiekompetansefagene når man søker til profesjon psykologistudiet siden det ikke kreves spesielle opptaksfag til det studiet. Vil de da se bort ifra mine karakterer i realfagene, men kun legge til realfagspoengene, alderspoeng og andre tillegspoeng? På samordna opptak står det dette: "Hvis du har tatt fag som gir språk- eller realfagspoeng, men som ikke skal dekke spesielle opptakskrav, regnes de bare med dersom de gir deg en bedre poengsum. " Siste delen stusser jeg litt på. Betyr det at hvis du skal få realfagspoeng så må karakteren i det realfaget inkluderes inn i utregningen av karakterpoengene dine selv om studiet ikke krever dette faget? Men hvis summen av karakteren + realfagspoenget gir deg en lavere karakterpoengsum enn hvis de uteblir så gir de deg ikke realfagspoenget? Psykologistudiet krever ingen spesielle fag fra videregående. Så da trodde jeg at det kun var karakterene fra de seks studiekompetansefagene man skulle bruke. Hvis man isåfall må bruke karakterene til realfagene for å få realfagspoengene, hvorfor kan jeg ikke da bruke feks 6-ere fra andre fag som heller ikke kreves til studiet? Hadde vært fint med en oppklaring av dette. Takk! Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Du trenger ikke å bekymre deg for dette. Hvis realfagskarakterene gir deg en høyere samlet poengscore, blir de regnet med. Hvis ikke, blir de regnet bort. Det er jo til din fordel. Men du kan jo ringe til Universitetet du har tenkt å gå på. Skader ikke med en telefon. Universitetetene har egne opptakskontorer. De gir svar på alt du trenger å vite. Lykke til med studiene! 1 Lenke til kommentar
norholmen Skrevet 6. september 2018 Forfatter Del Skrevet 6. september 2018 Hei takk for svar! Ja jeg har satt meg opp på en rådgivningstime på akademiet. De har vel peiling på sånne situasjoner. Eneste er at mine realfags karakterer er dårlige og hvis realfagskarakterene mine inkluderes i regnestykket for å kunne få lagt inn realfagspoengene så vil jeg få en lavere poengsum samlet enn hvis de ikke ble tatt med. Men hvis det har seg sånn at alle realfagspoengene blir lagt til uten at de tar med realfagskarakterene mine så vil jeg jo få en høyere poengsum. Dette har litt å si mtp hvor mange av studiekompetansefagene jeg trenger å ta opp. Kan også nevne at jeg tok Fysikk 1, Kjemi 1 og R1 i utlandet og fikk disse godkjent på vitnemålet, men jeg fikk ingen karakterer i fagene, det står bare fritatt. Vil jeg kunne få realfagspoeng for disse? Lenke til kommentar
Thommesen Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Du vil ikke få realfagspoeng for fagene fra utlandet. Jeg har godkjent realfag (r1 og kjemi 1/2) gjennom universitetsfag, siden jeg ikke har "karakter" får jeg ikke poengene, kun godkjent fagene. Hva gjelder den andre delen: de som behandler søknaden din kan gjøre feil (f.eks. regne med realfagskarakterene i tillegg til realfagspoengene). Det ser du kjapt når opptaket er klart. Da er det bare å roe helt ned - kontakt din saksbehandler så ordnes det kjapt og du får din reelle plass. Så: om du har realfag kan du BARE vinne på det. Hilsen profesjonsstudent. 2 Lenke til kommentar
007hala Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Du vil ikke få realfagspoeng for fagene fra utlandet. Jeg har godkjent realfag (r1 og kjemi 1/2) gjennom universitetsfag, siden jeg ikke har "karakter" får jeg ikke poengene, kun godkjent fagene. Hva gjelder den andre delen: de som behandler søknaden din kan gjøre feil (f.eks. regne med realfagskarakterene i tillegg til realfagspoengene). Det ser du kjapt når opptaket er klart. Da er det bare å roe helt ned - kontakt din saksbehandler så ordnes det kjapt og du får din reelle plass. Så: om du har realfag kan du BARE vinne på det. Hilsen profesjonsstudent. Hei, Thommesen! Lurer bare litt på det du sier her i andre avsnitt. Jeg holder også på med å ta opp noen fag for å komme inn på ønsket studie. Har i tillegg til dette tatt meldt meg på noen ekstra realfag utenom det som dekker fagkoden for å øke snittet, og det er her mitt spørsmål kommer inn. Er det slik å forstå på det du skriver at karakteren jeg får i et realfag som ikke kreves for å komme inn, så vil de ikke telle med karakteren om det gjør snittet dårligere, men de vil uansett telle med realfagspoenget? Da vil det jo ikke spille noen rolle hva slags karakter jeg får i de fagene, er ikke det litt rart? Hvis jeg har 66,5 inkl. de fagene som dekker fagkoden, men legger til to realfag til à 0,5 realfags med henholdsvis to treere, så vil jo dette åpenbart trekke snittet ned. Og siden de gjør det vil de ikke bli tatt med i beregningen, men realfagspoengene vil bli talt med selv om? Så da vil jeg ende opp på 67,5? Takk for svar! Endret 11. september 2018 av 007hala Lenke til kommentar
Thommesen Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Merk; jeg har ikke søkt f.eks. medisin med realfag utover det som trengs, kun normale studier. Så jeg har ikke førstehånds erfaring med fag utover det jeg trenger der, men jeg har derimot brukt kun ekstrapoengene mine fra fysikk når jeg har søkt psykologi. Så i ditt tilfelle ville jeg rett og slett kontaktet noen som kan svare deg med større sikkerhet enn det jeg kan! 1 Lenke til kommentar
007hala Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Hei igjen! Ville bare oppdatere denne tråden med litt info. Sendte mail til samordna for å få enn oppklaring i dette spørsmålet. Fikk dette til svar: "For at du skal få realfagspoeng må karakterene i fagene også regnes inn i snittet ditt." 1 Lenke til kommentar
Eifersucht Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Hei Jeg er innenfor 23/5 kravene så det er sagt. Jeg har et godkjent vitnemål fra studiespesialiserende med realfag som programfag. Altså generell studiekompetanse. Sånn jeg har skjønt det, så er det kun de seks studiekompetanse fagene man blir vurdert utifra. Altså Norsk, Engelsk, Historie, Samfunnsfag, Matematikk (P eller T) og Naturfag. For å finne ut av karakterpoengene dine så legger du sammen karakterene fra disse fagene og deler på antall karakterer og ganger med 10. Tallet du får er karakterpoengene du søker deg videre til høyere utdanning med. Hei! Jeg må bare spørre deg om dette som du har skrevet her. Jeg har gått to år med yrkesfag, og holder nå på med å ta generell studiekompetanse, da innenfor 23/5 siden jeg har jobbet i 5 år. Betyr dette at det kun er karakterene jeg får på påbygg som teller med, og ikke de jeg har fått på yrkesfag? Syns det er så vanskelig å forstå alt dette. Håper du kan svare på det! Beklager at jeg ikke kommer med noe godt svar på trådens emne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå