Gå til innhold

Problemer med konfigurering av vmWare

Anbefalte innlegg

prøvde å laste ned den siste utgaven av VmWare uten hell. Startet konfigurajons-filen men den finner ikke noe den ser etter og jeg skjønner ikke helt hva den ser etter. så da sitter lille jeg med et par postkasser i skjegget...

Har Suse 9.0 og dcc-kompilator innstalert, hvor finner jeg så det den leter etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøvde å laste ned den siste utgaven av VmWare uten hell. Startet konfigurajons-filen men den finner ikke noe den ser etter og jeg skjønner ikke helt hva den ser etter. så da sitter lille jeg med et par postkasser i skjegget...

Har Suse 9.0 og dcc-kompilator innstalert, hvor finner jeg så det den leter etter?

Spør configure-skriptet etter noen spesifikke headere(*.h)? Hvis det er snakk om standard-bibliotekene i C ller C++ ledes jeg til å tro at GCC er feilkonfigurert (usannsynlig, men), eller så ligger ikke C-headerne i banene som er spesifisert i filen /etc/ld.so.conf.

Hva med å ta med litt output fra configure? ./configure (--opsjoner her?) 2> configfeil

Lenke til kommentar

får bare denne 'forespørselen':

What is the location of the directory of C header files that match your running
kernel? [/usr/src/linux/include] /usr/src

og jeg får dette til svar (trykker 'enter' for default 'svar' da jeg ikke vet bedre):

The path "/usr/src/linux/include" is not an existing directory.

Lenke til kommentar
får bare denne 'forespørselen':

What is the location of the directory of C header files that match your running
kernel? [/usr/src/linux/include] /usr/src

og jeg får dette til svar (trykker 'enter' for default 'svar' da jeg ikke vet bedre):

The path "/usr/src/linux/include" is not an existing directory.

Ahh. Da er svaret ganske enkelt at configure ikke klarer å finne kernel-headerne. Ergo: Den finner ikke katalogen hvor kildekoden til kjernen ligger.

Siden du kjører SuSE, så er det ikke sikkert at denne er installert som standard (pakken skal hete kernel-source eller no' sånt). Ifølge FHS-standarden skal kjernen ligge i /usr/src/, eller så skal denne katalogen inneholde en link til den riktige lokasjonen.

hva sier kommandoen:

ls /usr/src/

deg?

Da burde det ligge et par kataloger der, som heter noe med linux. F.eks linux-2.4.23. Den kan godt hete noe annet også. Det som derimot er viktig er at du har en link til katalogen hvor kjernen befinner seg. Hvis kjernen befinner seg i /usr/src/lampeskjermer har ikke configure en sjanse til å avgjøre om dette er stedet hvor kjernen er. Heldigvis så trenger bare configure å vite at det skal ligge en link i /usr/src/linux som peker til /usr/src/lampeskjermer.

Hvis denne ikke eksisterer, men at kildekoden til kjernen likevel er installert, så bør du opprette en link:

ln -s /usr/src/lampeskjermer /usr/src/linux

.... Så skal du se at vmWare er litt mer villig :xmas:

edit:

ln med den opsjonen (-s) virker med samme hensikt som "vanlige" snarveier i Windows... Dette kalles en symlink. Hvis du ikke bruker opsjonen -s lager du en hardlink. Da "oppretter" du en ny fil som peker til samme inode som "målfilen/katalogen". Dette betyr i praksis at de to er likestilte filer - hvis du endrer innholdet i èn av dem, vil de samme endringene gjelde den andre. På samme måte så er du nødt til å fjerne alle hardlinkene til inoden før du får fjernet dataene som finnes der.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

når jeg kjører kommandoen

ls /usr/src

får jeg melding om at disse mappene er submapper:

kernel-modules linux-2.4.21-99 packages

linux linux-2.4.21-99-incl

er det ikke litt rart at det ikke går da? har prøvd med forskjellige stier, både med og uten linux-mappen, men får bare beskjed om at en av tre påkrevede mapper ("linux", "asm", "net") finnes i /usr/src/

Lenke til kommentar
lars@blackbox lars $ ls /usr/src/linux/include/

acpi  asm-alpha  asm-cris    asm-i386  asm-m68k  asm-mips64  asm-ppc    asm-s390  asm-sh    asm-sparc    asm-x86_64  linux    net      pcmcia  video

asm  asm-arm    asm-generic  asm-ia64  asm-mips  asm-parisc  asm-ppc64  asm-s390x  asm-sh64  asm-sparc64  config      math-emu  openssl  scsi

lars@blackbox lars $

..mappene VMWare savner ligger her de -- se om du finner dem et sted du også, hvis ikke kan det hende du må laste ned "linux-headers" (tror jeg) eller noe lignende (som nevnt ovenfor).

Lenke til kommentar

Bach:

VMWare koster penger - og det finnes en trial versjon (30 dager).

ilpostino:

VMWare funker med Linux 2.4.

Det er veldig rart du ikke har katalogene/filene som trengs under /usr/src/linux/include -- kunne du kjørt ls /usr/src/linux/include ?

Det kan hende du skal ha headerfilene som ligger rundt her et sted istedet:

/lib/modules/2.6.0/build/include Bytt ut 2.6.0 med det som passer for deg. Dette er riktignok under Gentoo.

Testet VMWare med Linux 2.6 nå; fikk en advarsel om at VMWare offesiellt ikke støttet nyere versjoner enn 2.4, men ting så ut til å fungere veldig bra (kjappere faktisk) fordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...