ilpostino Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 prøvde å laste ned den siste utgaven av VmWare uten hell. Startet konfigurajons-filen men den finner ikke noe den ser etter og jeg skjønner ikke helt hva den ser etter. så da sitter lille jeg med et par postkasser i skjegget... Har Suse 9.0 og dcc-kompilator innstalert, hvor finner jeg så det den leter etter? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 prøvde å laste ned den siste utgaven av VmWare uten hell. Startet konfigurajons-filen men den finner ikke noe den ser etter og jeg skjønner ikke helt hva den ser etter. så da sitter lille jeg med et par postkasser i skjegget... Har Suse 9.0 og dcc-kompilator innstalert, hvor finner jeg så det den leter etter? Spør configure-skriptet etter noen spesifikke headere(*.h)? Hvis det er snakk om standard-bibliotekene i C ller C++ ledes jeg til å tro at GCC er feilkonfigurert (usannsynlig, men), eller så ligger ikke C-headerne i banene som er spesifisert i filen /etc/ld.so.conf. Hva med å ta med litt output fra configure? ./configure (--opsjoner her?) 2> configfeil Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 får bare denne 'forespørselen': What is the location of the directory of C header files that match your running kernel? [/usr/src/linux/include] /usr/src og jeg får dette til svar (trykker 'enter' for default 'svar' da jeg ikke vet bedre): The path "/usr/src/linux/include" is not an existing directory. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) får bare denne 'forespørselen': What is the location of the directory of C header files that match your running kernel? [/usr/src/linux/include] /usr/src og jeg får dette til svar (trykker 'enter' for default 'svar' da jeg ikke vet bedre): The path "/usr/src/linux/include" is not an existing directory. Ahh. Da er svaret ganske enkelt at configure ikke klarer å finne kernel-headerne. Ergo: Den finner ikke katalogen hvor kildekoden til kjernen ligger. Siden du kjører SuSE, så er det ikke sikkert at denne er installert som standard (pakken skal hete kernel-source eller no' sånt). Ifølge FHS-standarden skal kjernen ligge i /usr/src/, eller så skal denne katalogen inneholde en link til den riktige lokasjonen. hva sier kommandoen: ls /usr/src/ deg? Da burde det ligge et par kataloger der, som heter noe med linux. F.eks linux-2.4.23. Den kan godt hete noe annet også. Det som derimot er viktig er at du har en link til katalogen hvor kjernen befinner seg. Hvis kjernen befinner seg i /usr/src/lampeskjermer har ikke configure en sjanse til å avgjøre om dette er stedet hvor kjernen er. Heldigvis så trenger bare configure å vite at det skal ligge en link i /usr/src/linux som peker til /usr/src/lampeskjermer. Hvis denne ikke eksisterer, men at kildekoden til kjernen likevel er installert, så bør du opprette en link: ln -s /usr/src/lampeskjermer /usr/src/linux .... Så skal du se at vmWare er litt mer villig edit: ln med den opsjonen (-s) virker med samme hensikt som "vanlige" snarveier i Windows... Dette kalles en symlink. Hvis du ikke bruker opsjonen -s lager du en hardlink. Da "oppretter" du en ny fil som peker til samme inode som "målfilen/katalogen". Dette betyr i praksis at de to er likestilte filer - hvis du endrer innholdet i èn av dem, vil de samme endringene gjelde den andre. På samme måte så er du nødt til å fjerne alle hardlinkene til inoden før du får fjernet dataene som finnes der. Endret 17. desember 2003 av Manuel Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2003 når jeg kjører kommandoen ls /usr/src får jeg melding om at disse mappene er submapper: kernel-modules linux-2.4.21-99 packages linux linux-2.4.21-99-incl er det ikke litt rart at det ikke går da? har prøvd med forskjellige stier, både med og uten linux-mappen, men får bare beskjed om at en av tre påkrevede mapper ("linux", "asm", "net") finnes i /usr/src/ Lenke til kommentar
daysleper Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 lars@blackbox lars $ ls /usr/src/linux/include/acpi asm-alpha asm-cris asm-i386 asm-m68k asm-mips64 asm-ppc asm-s390 asm-sh asm-sparc asm-x86_64 linux net pcmcia video asm asm-arm asm-generic asm-ia64 asm-mips asm-parisc asm-ppc64 asm-s390x asm-sh64 asm-sparc64 config math-emu openssl scsi lars@blackbox lars $ ..mappene VMWare savner ligger her de -- se om du finner dem et sted du også, hvis ikke kan det hende du må laste ned "linux-headers" (tror jeg) eller noe lignende (som nevnt ovenfor). Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 bruker kernel 2.4... kan det skyldes at jeg ikke får det til....? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Ikke for å kuppe tråden her. Men finnes vmware som freeware eller er det kun en trial/kjøpe-versjon? Lenke til kommentar
daysleper Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Bach: VMWare koster penger - og det finnes en trial versjon (30 dager). ilpostino: VMWare funker med Linux 2.4. Det er veldig rart du ikke har katalogene/filene som trengs under /usr/src/linux/include -- kunne du kjørt ls /usr/src/linux/include ? Det kan hende du skal ha headerfilene som ligger rundt her et sted istedet: /lib/modules/2.6.0/build/include Bytt ut 2.6.0 med det som passer for deg. Dette er riktignok under Gentoo. Testet VMWare med Linux 2.6 nå; fikk en advarsel om at VMWare offesiellt ikke støttet nyere versjoner enn 2.4, men ting så ut til å fungere veldig bra (kjappere faktisk) fordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå