Redaksjonen. Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Dropper versjonen med lite batteri i Norge.Kia Niro blir blant vinnerne på rekkevidde Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 (endret) Det der bra ut for salget av elbiler fremover når produsentene kommer med folkelige utgaver med rekkevidde, så får vi håpe at de leverer hengerfeste, og at politikerne holder momentet oppe og fortsetter elbilfordelene slik at de også kommer folket til gode også, og ikke bare fiffen. Fortsatt lenge igjen for det vanlige sameiet tar ladeplasser på alvor... Endret 6. september 2018 av N8591NB4 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Merkelig at WLTP viser lengre rekkevidde enn EPA (prøvde å sjekke nå). Skulle den ikke være mer realistisk? EPA er jo ikke realistisk i utgangspunktet. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Merkelig at WLTP viser lengre rekkevidde enn EPA (prøvde å sjekke nå). Skulle den ikke være mer realistisk? EPA er jo ikke realistisk i utgangspunktet. Sikker på at du ikke tenker på NEDC? EPA er den amerikanske standarden, og jeg opplever den som veldig realistisk på Ampera-E. 4 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Merkelig at WLTP viser lengre rekkevidde enn EPA (prøvde å sjekke nå). Skulle den ikke være mer realistisk? EPA er jo ikke realistisk i utgangspunktet. WLTP viser stort sett alltid lengre enn EPA. Du blandar kanskje NEDC og EPA. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Liker trenden med ventilerte seter. Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Det store spørsmålet er hva de klarer/ønsker å levere i antall. Spørs om det er så veldig mye bedre enn Hyundai Kona. Virker ikke ut som man kan levere noe særlig før 2020-21. Unntakene er Tesla og Nissan, men førstnevnte produserer for lite av folkemodellen pr. dags dato. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 WLTP viser stort sett alltid lengre enn EPA. Du blandar kanskje NEDC og EPA. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0 Nei, jeg sjekket EPA. Den er definitivt for optimistisk, så hvis WLTP er enda mer optimistisk igjen så blir det jo direkte feil. Jeg trodde WLTP skulle være mer realistisk (strengere). Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Nei, jeg sjekket EPA. Den er definitivt for optimistisk, så hvis WLTP er enda mer optimistisk igjen så blir det jo direkte feil. Jeg trodde WLTP skulle være mer realistisk (strengere). WLTP er strengere/mer realistisk enn NEDC. Endret 8. september 2018 av keramikklampe Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 WLTP er strengere/mer realistisk enn NEDC. Ja, men det er en usedvanlig dårlig målestokk. Jeg skulle ønske den var strengere enn EPA også, for såvidt jeg kan se så er også EPA helt på bærtur når det gjelder rekkevidde på elbiler. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 (endret) Nei, jeg sjekket EPA. Den er definitivt for optimistisk, så hvis WLTP er enda mer optimistisk igjen så blir det jo direkte feil. Jeg trodde WLTP skulle være mer realistisk (strengere). Ingen av testane er "strengare", men WLTP og EPA er meir realistisk enn NEDC. Om du køyrer bilen akkurat som dei gjer i NEDC-testen frå 100% til 0%, så får du kanskje den rekkevidda NEDC-resultatet lover, men det er ganske urealistisk. EPA er den amerikanske metoden. NEDC er den gamle europeiske. WLTP er den nye europeiske som har som mål å få eit meir realistisk resultat enn NEDC. Sjølv om WLTP står for Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, så er det meg bekjent ikkje planar om at USA skal byte ut EPA-systemet med WLTP. Du kan ikkje ynskje at den eine er strengare enn den andre. Med WLTP blir bilane testa på ein måte. Med EPA blir dei testa på ein anna måte. Erfaringen så langt tilseier at NEDC viser lengst rekkevidde, men at den er meir urealistisk. NEDC får gjerne resultat som er 10-80% lengre rekkevidde enn EPA, mens ift. WLTP får dei 10-40% meir rekkevidde. Om EPA eller WLTP er mest realistisk er rett og slett avhengig av korleis du brukar bilen. For nokon passar kanskje kjøremønsteret til EPA, mens for andre er WLTP-målingane meir realistisk. Uansett så er NEDC den minst realistiske. Forskjellen i rekkevidde målt med dei forskjellige metodane er i dei aller fleste tilfelle sånn: NEDC > WLTP > EPA WLTP og EPA er derimot oftare nær kvarandre enn NEDC. Det viser seg at nokre bilar gjev meir rekkevidde med WLTP-prosedyren enn EPA, mens for andre er det bortimot dødt løp. Det vil det nok alltid vere enn så lenge bilane blir testa med forskjellige metodar. I WLTP går dei til dømes opp i høgare fart enn EPA. Bilar som gjer det betre på WLTP enn EPA har kanskje betre virkningsgrad i dei hastigheitane. Poenget med systema er ikkje å vere streng eller snill, men å finne eit testoppsett som gjev eit realistisk resultat. Når ein ser at EPA-rekkevidda er 100 km kortare enn WLTP så er det openbart at du vil få store forskjellar avhengig av kjøremønster. Og kanskje det er positivt med to testsystem i sving. Når WLTP og EPA gjev så store forskjellar er det kanskje eit godt teikn på at opplevd rekkevidde faktisk er veldig avhengig av korleis du brukar bilen. Endret 8. september 2018 av Zeph 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 Jeg vil heller si at man neppe vil oppnå noe som er i tråd med WLTP-resultatene, og neppe EPA heller. Men det er mer realistisk å nå EPA. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå