Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke akseptere kontanter


Darkbill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, sikker håndtering, oppbevaring og transport av kontanter er dyrt? For å ikke nevne risikoen det innebærer for butikken og ansatte mtp innbrudd og ran.

 

Har man klart å håndtere dette i tusenvis av år, så klarer man det sikkert litt til.

Kostnaden ved å fjerne friheten til å betale kontant, hvor alle transaksjoner skal være sporbare, blir langt høyere.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har man klart å håndtere dette i tusenvis av år, så klarer man det sikkert litt til.

Kostnaden ved å fjerne friheten til å betale kontant, hvor alle transaksjoner skal være sporbare, blir langt høyere.

Ja man _klarer_ det helt sikkert litt til, men på et punkt blir det for kostbart både i rene utgifter og i ressurser med ansatte.

 

Man klarte seg helt fint uten bilen og i flere tusen år...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da bærer du gjerne den kostnaden selv, da?

 

Jeg, som alle andre, bærer alltid alle kostnader selv, enten jeg betaler for en vare på den ene eller andre måten.

Det er ingenting som er gratis, butikken tar ikke kostnaden for meg, de legger den bare på prisen.

 

 

Ja man _klarer_ det helt sikkert litt til, men på et punkt blir det for kostbart både i rene utgifter og i ressurser med ansatte.

 

Tja, enten har man et kasseapparat, tar i mot cash, har litt ekstra arbeid med å sette pengene i banken eller putte de i madrassen;

eller så tar man kun kort, betaler rundt 3% av omsetning til kortinnløser, leie av terminal, kjøper inn nye kassaløsninger, kanskje med POS-systemer og lignende, samt support og oppdateringer med mer.

Så kan man jo kanskje tenke seg hva gebyrer blir når Visa og bankene får oppfylt sin våte drøm om å bli kvitt kontant betaling?

Igjen, det er ingenting som er gratis.

 

Men, det er klart det er noe mindre arbeid og risiko ved å nekte å ta i mot kontanter, selv om det kanskje ikke er så økonomisk lønnsomt som enkelte ser ut til å tro, men særlig god kundeservice er det neppe.

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kassaapparat koster penger, skal vedlikeholdes uansett hvor "dumme" de er. Tar man kontanter skal man og følge med og ha oversikt over kontanter i kasser til enhver tid, sørge for å ha nok veksel og ikke minst få pengene inn på konto. De fleste banker krever vel og nå etterhvert at bedrifter som setter inn kassaomsetning også er bedriftskunde - og betaler for det.

 

Tanken om at kontanter er gratis å håndtere er feil. Det er der. Kanskje mer skjult siden de kommer via, via, via og ikke like åpent som når VISA tar overføringsgebyr, men utgiftene er like reelle uansett.

 

Dog - er man en knøttliten enkeltmannsbedrift i ei stille gate som har svært liten omsetning vil nok ikke kostnadene være like store som for en kiosk/butikk med stor omsetning...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg, som alle andre, bærer alltid alle kostnader selv, enten jeg betaler for en vare på den ene eller andre måten.

Det er ingenting som er gratis, butikken tar ikke kostnaden for meg, de legger den bare på prisen.

Kjernen her er alle andre. Du tar ikke kostnadene som alle andre, du tar den med alle andre. Og om alle andre betaler med kort så subsidierer de håndteringen av dine kontanter.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Se tabell 6 på s. 21 i Norges Banks 2009-rapport om kostnader i betalingssystemet.

 

Ser man utelukkende på betalingen slår kontanter (1,80 per transaksjon) kort (gj.snitt 5,93 per transaksjon). Men hvis du tar hensyn til kostnaden ved å ha kontanter tilgjengelig er det bare papirgiro og internasjonale kort som er dyrere (12,26 per transaksjon vs hhv. 17,08 og 20,90).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Se tabell 6 på s. 21 i Norges Banks 2009-rapport om kostnader i betalingssystemet.

 

Ser man utelukkende på betalingen slår kontanter (1,80 per transaksjon) kort (gj.snitt 5,93 per transaksjon). Men hvis du tar hensyn til kostnaden ved å ha kontanter tilgjengelig er det bare papirgiro og internasjonale kort som er dyrere (12,26 per transaksjon vs hhv. 17,08 og 20,90).

Nå er 2009 ganske lenge siden med alt det nye som har kommet den dag idag. Priser på elektronisk betaling har gått betraktelig ned siden den dagen og jeg vil tro elektronisk betaling er billigere nå til dags. Sist jeg satte kontanter inn på firmakonto hos DnB betalte jeg svimlende 75kr gebyr for innskudd.

 

Firma har sannsynligvis døgnsafe eller vekter som henter kontanter hver dag. Så er det mer avansert kasse eller de som teller automatisk osv.

 

Før I tiden var det slik at det ikke lønte seg for små butikker å ta imot kort, mens nå idag begynner jeg å tro det har snudd motsatt vei.

Lenke til kommentar

...om alle andre betaler med kort så subsidierer de håndteringen av dine kontanter.

 

Det forutsetter at kortbetalinger er betydelig billigere enn betaling med kontanter.

Dersom det er billigere for brukerstedene å ta i mot kontanter, så er det min kontantbetaling som subsidierer kortbruken til andre.

 

Norges Bank utarbeidet også i 2014 en rapport om kostnadene i betalingssystemer, som viser at kostnaden for kortbetalinger har gått ned, men det har også kostnaden for kontant betaling.

 

24bn22v.jpg

 

Tabellen inkluderer alle samfunnsøkonomiske kostnader. Her kan man klart se at det i 2013 kostet 7,10 kroner per betaling med kontanter, og 4,14 kroner per betaling med kort.

 

Men, dette er totale samfunnsøkonomiske kostnader, en særdeles stor del av den kostnaden ligger hos bankene.

 

2emn8ci.jpg

 

Som man kan lese av denne tabellen, så er det minibanker og andre kontanttjenester som drar opp den totale kostnaden, den totale kostnaden ved å ta i mot kontanter for selve brukerstedet, er kun 2,08 kroner.

 

Dette slår selv BankAxept, som koster 2,93 kroner per transaksjon for brukerstedet.

Tar man med det faktum at folk også betaler med kredittkort og utenlandske kort, så er det dobbelt så dyrt for butikken når du betaler med kort, i stedet for kontanter.

 

Med andre ord så subsidierer jeg din kortbruk når jeg betaler kontant.

 

Ikke nok med det, men ved å betale kontant, og ved å fremdeles kreve tilgang til kontant betaling, så står jeg også opp for å dine rettigheter til å ha et privatliv.

Et privatliv hvor du kan betale på en måte som ikke kan spores, altså med kontanter, hvor multinasjonale selskaper og diverse stater ikke like enkelt kan se på kontoutskriften din hvor du har vært, å hva du har brukt pengene dine på.

 

Jeg innser at de fleste ikke ser ut til å bry seg om slike ting, så lenge deres hverdag blir enklere, men for en del mennesker så er det fremdeles viktig å i det minste ha friheten til å kunne velge en betalingsform som ikke er sporbar ned til minste detalj, og å ikke være totalt avhengig av bankvesenet for å kunne kjøpe en ny såpekasse.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har lest gjennom begge dei to rapportane som det er linka til, og det er eit spørsmål som eg ikkje har funnet svar på:

-Er det i kostnaden for kontantbetaling også tatt med kostnadane knytta til produksjon, distribusjon og vakthold av kontantar? Eller er det berre direkte kostnadar for butikkane per transaksjon som er vurdert?

 

 

Med tanke på prisen på arbeidskraft og diesel så må det koste ganske mykje når to mann i ein pengetransport skal kjøyre X kg frå Norges bank ut til den aktuelle banken eller butikken.

Fyrste treffet når eg søker på google fører meg til sparebank1 si prisliste. Der framgår det at når ein butikk skal kjøpe vekslepengar så må dei betale 250 kr per bestilling pluss 15 kr per myntrull og 1% av seddelverdien, i tillegg må butikken betale for å benytte nattsafe/innskudd, samt transport.

No kostar det sjølvsagt ein del med å produsere eit datanettverk som er oppkobla på internett for å kunne ta imot kortbetaling også, men reint intuitivt så hadde eg trudd at det i Norge er svært mykje billegare å bruke eit automatisert system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vipps koster 1.75% av omsetningen. Det vil være kr729 per måned om man omsetter for 500k årlig. 

Det koster ingenting å vippse penger til venner så lenge beløpet er 5000kr eller under.

Skal du vippse penger til lag, foreninger og bedrifter er dette gratis uansett beløp.

Den maksimale grensen for mottak av penger er 500 000 kroner pr år. 

Lenke til kommentar

Det koster ingenting å vippse penger til venner så lenge beløpet er 5000kr eller under.

Skal du vippse penger til lag, foreninger og bedrifter er dette gratis uansett beløp.

Den maksimale grensen for mottak av penger er 500 000 kroner pr år. 

 

Det er gratis for kunden å betale med vipps så lenge summen er under 5000 kr, men for butikken som skal ta imot betaling så kostar det 1,75% kjøpssummen som blir trukket frå.

Så når kunden betalar 5000 kr over vipps så mottek butikken berre 4625 kr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det koster ingenting å vippse penger til venner så lenge beløpet er 5000kr eller under.[/size]

Skal du vippse penger til lag, foreninger og bedrifter er dette gratis uansett beløp.[/size]

Den maksimale grensen for mottak av penger er 500 000 kroner pr år. [/size]

Det er gratis for kunden ja. Det er ikke gratis for mottaker (om mottaker er bedrift, muligens også om mottaker er lag/forening).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...