Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 time siden):

Stemmer, er nok tvilsomt fra Kobe. Men det har jeg spist fra meg, hadde 3 dager der nede med alle måltid bestående av Kobe biff😂 stort sett samme greia, annet navn:)

Er du sikker på at du fikk A5 kvalitet?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

I Kobe eller på meny?:) Ganske sikker på begge to. A5 er jo også en generell grad med variasjoner. BMS er vell den mest nøyaktige graden om jeg husker rett :)

A5 er den høyeste graderingen et stykke kjøtt kan oppnå, og det er ikke uten grunn. Det indikerer optimal fordeling av kjøtt i forhold til ben og fett, samt den høyeste graden av marmorering. Denne marmoreringen gir kjøttet sin karakteristiske saftighet og smak.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

A5 er den høyeste graderingen et stykke kjøtt kan oppnå, og det er ikke uten grunn. Det indikerer optimal fordeling av kjøtt i forhold til ben og fett, samt den høyeste graden av marmorering. Denne marmoreringen gir kjøttet sin karakteristiske saftighet og smak.

Det stemmer, men det er 6 grader av A5 om jeg ikke husker feil, bms 8-12 der fett innhold øker med graden av bms.

Edit: brain fart, 5...

Endret av Salvesen.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Ah der var det en endring ja.

Hatt mye forskjellig tilbehør, men denne blir nok i en typisk risbolle med litt asiatiske smaker som en saus. Enkelt og veldig bra. Ris passer veldig bra til disse fettetede stykkene.

Med eller uten Sake?

Vel, ser at flere her i Norge selger Wagyu, noen tips hvem som leverer garantert riktig kvalitet?

Endret av Jarmo
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Med eller uten Sake?

Vel, ser at flere her i Norge selger Wagyu, noen tips hvem som leverer garantert riktig kvalitet?

Dårlig med sake i heimen, men når du sier det så muligens jeg må komme meg på polet! Varm sake er sykt digg! 

Jeg har kjøpt mye fra Hellas mener jeg det er, humans of wagyu.

Men all ekte wagyu skal komme med sertifikat fra kua, så du kan bare be om å få se det. Finnes nok fakes men noen kjangser må en ta:p

Finnes dog mye blanding av japansk og norsk ku her hjemme. Det er dyrt og stort sett en stor skuffelse. Vi har en del gårder med det her, alltid blitt skuffet selv om det er godt kjøtt det også.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

I Kobe eller på meny?:) Ganske sikker på begge to. A5 er jo også en generell grad med variasjoner. BMS er vell den mest nøyaktige graden om jeg husker rett :)

Kobe er altså en gren av wagyu-familien. Dyrene må avles og slaktes i Kobe-området for å kunne selges som ekte Kobe, men er hverken mer eller mindre ekte wagyu enn kjøtt fra kyr som er avlet på samme måte, uavhengig av lokasjon.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (18 minutter siden):

Kobe er altså en gren av wagyu-familien. Dyrene må avles og slaktes i Kobe-området for å kunne selges som ekte Kobe, men er hverken mer eller mindre ekte wagyu enn kjøtt fra kyr som er avlet på samme måte, uavhengig av lokasjon.

Det er min forståelse også, men jeg er ingen ekspert! Bare interessert :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...