Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (3 minutter siden):

Vanligvis vurderer man stekegrad etter hvordan kjøttet ser ut inni. Ikke utenpå.

1,5-2 cm tjukke skiver. En god kokk ser dette der med en gang. Steik blir helt noe annet.

ps. har laget mat over 40 år så har litt erfaring.

Endret av Jarmo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Har ingen vane å kritisere deg for noen ting her i huset men svinesteiken din ser ut som litt oversteikt. Kan hende jeg tar feil, er det veldig tørt så steik litt mindre. Et minutt kan gjøre en stor forskjell. Når kjøttsaften trekker seg gjennom (svine)kjøtt så er den ferdig. Tjukkere biff har litt andre regler. Kommer an på om minuttbiff eller tournedos. Glem biff Tatar da..

Takk for forslag. Jeg må bare presisere at den ikke ble stekt som hel steik, men som små biffer så det du ser på bildet er ytre stekeflate, ikke en skive fra ei steik. Hadde den vært så grå inni så hadde det vært tørkekatastrofe. Tykkelsen var ca 18-22 mm. De tykkeste hadde grei saftighet. De tynneste kunne jeg nok tatt av varmen 30 sekunder tidligere. Jeg får bare skjerpe sansene neste gang og få det perfekt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (41 minutter siden):

Takk for forslag. Jeg må bare presisere at den ikke ble stekt som hel steik, men som små biffer så det du ser på bildet er ytre stekeflate, ikke en skive fra ei steik. Hadde den vært så grå inni så hadde det vært tørkekatastrofe. Tykkelsen var ca 18-22 mm. De tykkeste hadde grei saftighet. De tynneste kunne jeg nok tatt av varmen 30 sekunder tidligere. Jeg får bare skjerpe sansene neste gang og få det perfekt.

Takk for tilbakemelding, små justeringer kan gjøre en stor jobb. Vet at tjukkelsen kan variere en del men anbefaler ikke å dele opp i flere biter. Da renner kjøttkraften ut og kjøttet tørker fortere ut.

Kokeplaten min har mest varme i midten ved bruk av større steikepanner(induksjon) så har jeg tjukkere biter i midten og tynnere mot kantene. Det hender også at jeg presser ned de tjukkeste delene av usymmetriske deler av kjøttet med kjøkkenredskap.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (7 minutter siden):

Noen liker det skåret rett av dyret, andre som kull. Smaken er som baken.

Men kjekkt med inspirasjon og tips uansett. 😁

Da er det fint å ha ørtenhundre kokker her, ingenting er bedre. Man blir aldri utlært i (hobby)faget. :)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Her ble det Kyllingfilet idag.

"Brunet" filetene i panne, før jeg la dem i en ildfast form. Lite dryss salt og grovkvernet pepper. Kappet opp en halv purreløk, og noen gulerøtter å la oppi, og noen dl vann. En buljongterning. Kraft fra stekepannen.

Ca 30 min på 175grader i stekeovn, en halv boks philly kremost og litt matfløte etter 15 min.

Serveres med ris.

*ingen bilder da jeg var skrubbsulten, og jeg bare "klasjet" det sammen på talkerkenen. Helstrøm hadde nok fått slag.

Endret av Duriello
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...