Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Lite tips: siden chili gjerne varmebehandles kan den gjerne fryses. Er kun konsistensen som påvirkes, og det merkes ikke når man har det i en matrett. 

I går ble det Tacosuppe. Byttet ut noe av kjøttdeigen med baconterninger, la til mer grønnsaker, chili, tomatpurè og makaroni.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (29 minutter siden):

Z4frPFV.jpeg

Takk for tipset! 😀

Brukte masse linser, nan-brød og raita men ikke ris.

Hadde ikke alle de rette krydderne, bruke for eksempel tacokrydder i stedet for spisskummen, to chili pga. de var så gamle, Tandoori masala i stedet for garam masala. Paprika i stedet for gurkemeie og koriander. Tomatpuré i stedet for tomater.

ChatGPT sitat.

Dette anbefaler jeg alle å lage.

Dette er så autentisk jeg klarte uten å handle. 

Imponerende!!!!  Godt jobbet :) Og ikke minst takk for oppskriften.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Dagens middag hos meg ble av den enkle varianten. Er en hvileuke fra treningen så jeg spanderte på meg noen kalorier. På bildet er det lefser/chapati med krydret potetfyll. Kalles for Aloo paratha på urdu. Kunne lagd fra bunnen av, men var ikke i form til det. Disse ble kjøpt på en innvandrerbutikk i Oslo (Grønland). Spises med kefir som i seg selv er sunn. Ble litt godt stekt. Du kan bruke så mye oljedu vil, men jeg brukte bare litt i teflonpannen så den ikke ble for tørr. 

Mazedar er et merke fra Pakistan, men som dere kan se så selges det også i Tyskland og Frankrike i tillegg til England.

cc600d3e-8f17-4df6-87e8-8440cc636aca.webp

IMG_20250305_170326552.jpg

Og for de som vil lage fra bunnen av så er det en oppskrift på engelsk her:

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått kjøpt fersk lammekjøtt for 99 kr kilo 2kg, Og en hel gigantisk langsomt avlet gårdskylling for nesten 200kr..

Imorgen blir det helstekt kylling marinert med fersk rosmarin og hjemmelaget krydder/sitron smør og fylt med gressløk og potetbåter og gulrøtter rundt i panna i ovnen. Skal ha brun fløtesaus til og en god dyrere rødvin fra Italia.

Skal prøve å ta et bilde..

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Hadde lagt chana dal i bløt i går, men planen ble endret. Etter at vi hadde flyttet på en båt, gikk vi til McD.
Homestyle Hot Chipotle Beef er veldig god.

kampanje-HS%20Hot%20Chipotle:hero-deskto
Satser på at jeg hadde god nok karma etter å ha spist fisk og vegetar de forrige dagene.

Hvordan er den burgern der? Er meget sjeldent på McD, og da er det alltid, uten unntak, Big Tasty det går på. 🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Lurer på å lage vegetar taco i morgen. ChatGPT sier det går an å bruke chana dal til dette formålet. Blir spennende. Noen erfaringer?

Sitat

Ja, chana dal kan absolutt krydres med tacokrydder og brukes som alternativ til kjøtt i taco! Chana dal har en mild smak og en god tekstur som kan absorbere smakene fra krydderene veldig bra. Når du bruker chana dal som er bløtlagt og kokt, kan du steke den sammen med tacokrydder, kanskje sammen med litt løk, hvitløk og eventuelt grønnsaker for ekstra smak.

Kok chana dal til den er myk, og deretter kan du blande den med tacokrydder, litt olje og kanskje litt tomatpuré eller vann for å få en mer "kjøttaktig" konsistens. Dette vil gi en velsmakende og proteinrik taco-fyll som er et godt plantebasert alternativ. Du kan også bruke den sammen med salat, guacamole, salsa og alle de andre taco-tilbehørene du liker

!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Blir mitt første måltid idag, vært mye stress og ting å gjøre, så var uplanlagt faste selvom jeg liker å faste like mye som jeg liker god mat, da smaker det så sykt godt også om det er lenge siden siste måltid.

Også har vi Semler til dessert, det er mer kjent i Norge som Fastelavnsboller. De har vi ikke laget selv da men kjøpt over disk.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Y27pVkB.jpeg

Ct82mi2.jpeg

Vegetarisk* kebab.

Dette smaker bedre enn det har rett til.

En stor løk ble finhakket og stekt. Blandet med kokt chana dal. Hadde oppi tomatpuré, ketchup, worcestershiresaus, soyasaus, polsk kebabkrydder fra Rema, (se etter i den utlandske seksjonen på Rema.) og litt tacokrydder. 

Servert i tacolefse med smetana/rømme, mais, crispisalat og paprika.
*Worcestersaus inneholder fisk. Målet var et vegetarmåltid, men ikke pga. personlig overbevisning. Litt fisk og rømme går greit for min del.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...