Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (7 timer siden):

(bilde av Findus-produkt)

Poteter, salat osv.

Prøvd denne? Eventuell saus kan serveres ved siden av. Og den er glutenfri for de som trenger det.
Jeg bruker den til Fish & chips, den er veldig god.
spro-torsk.jpg?w=1680&quality=90

Nå har jeg laget currywurst-saus etter oppskrift fra ChatGPT. Er til i morgen.

Sitat

Ingredienser:

Til sausen:

• 1 ss olivenolje
  • 1 liten løk, finhakket
  • 2-3 hvitløksfedd, hakket
  • 200 g tomatpuré
  • 200 ml ketchup
  • 1 ss eplecidereddik (eller balsamicoeddik)
  • 1-2 ss honning (eller lønnesirup, hvis du har)
  • 1-2 ss curry-pulver (juster etter smak)
  • 1 ts paprikapulver
  • 1 ts røkt paprikapulver (kan sløyfes, men gir en god røykaktig smak)
  • 1 ts sukker (om du trenger litt ekstra sødme)
  • 1 ts Worcestershiresaus (valgfritt, men gir ekstra dybde)
  • Salt og pepper etter smak
  • Vann for ønsket konsistens (ca. 50-100 ml)

Til pølsene:

• 4-6 bratwurst (eller annen pølse etter preferanse)

Fremgangsmåte:

1. Lag currywurst-sausen:

• Varm olivenolje i en kjele på middels varme. Tilsett løk og hvitløk og stek til de er myke og lett gyldne.
    • Tilsett tomatpuréen og la det steke i 2-3 minutter, slik at smaken utvikles.
    • Tilsett ketchupen, eplecidereddiken, honningen (eller lønnesirupen), curry-pulveret, paprikapulveret og Worcestershiresausen (om du bruker det). Rør godt.
    • Smak til med sukker, salt og pepper. Juster eventuelt med litt mer curry-pulver hvis du ønsker en sterkere smak.
    • La sausen småkoke på lav varme i 10-15 minutter. Tilsett litt vann hvis sausen blir for tykk. Den skal være ganske tykk og konsentrert, men fortsatt helles over pølsene.
  2. Stek pølsene:

• Stek bratwurst-pølsene i en stekepanne eller på grillen til de er gjennomstekte og har en fin brunfarge. Hvis du bruker pølser som ikke er ferdigkokte, sørg for at de er godt gjennomstekte.
  3. Skjær pølsene:

• Når pølsene er ferdige, skjær dem i skiver (eller la dem være hele, avhengig av hvordan du ønsker å servere dem).
  4. Servering:

• Legg pølseskivene på en tallerken og hell over den deilige currywurst-sausen.
    • Server med pommes frites, brød eller en enkel salat ved siden av. Du kan også drysse litt ekstra curry-pulver på toppen for ekstra smak.

Tips:

• Tilbehør: Currywurst serveres ofte med pommes frites (som man dypper i sausen) eller en rundstykke/bun.
  • Varianter: Du kan justere kryddermengden etter hvor sterk eller mild du ønsker sausen. Noen liker å tilsette litt chili for ekstra varme!

Dette er en enkel måte å lage den klassiske currywurst fra Berlin på. Du kan eksperimentere med smaken for å gjøre sausen mer personlig, men den bør alltid ha en god balanse mellom søtt, surt og krydret.

Håper det smaker!

Du sa:
Hvilken ketchup? Sånn som består av ren tomat, som Idun, eller sånn med eddik, som Heinz?
ChatGPT sa:

For currywurst-sausen anbefales det å bruke ketchup med litt syrlighet, som den du finner i Heinz-ketchup eller lignende, som inneholder både tomater og eddik. Denne typen ketchup gir en god balanse mellom sødme og syre, som er viktig for å få den klassiske smaken på currywurst-sausen.

Idun ketchup, som du nevner, er ofte mildere og mer tomatpreget uten så mye eddik, og kan derfor gi en litt mindre kompleks saus. Hvis du bruker ketchup som kun er laget med tomat (uten eddik), kan du legge til en ekstra skvett eddik for å få den syrlige smaken som er typisk i currywurst-sausen.

Så, for best resultat og den autentiske smaken av currywurst, er det best å bruke ketchup med eddik, som Heinz. Hvis du kun har ren tomatketchup, kan du justere med litt ekstra eddik eller sitronsaft for å få den riktige balansen.

Du sa:
Kan denne eddikken brukes? "destilled vinegar 5% dam trang"
ChatGPT sa:

Ja, du kan absolutt bruke destillert eddik (5%) i currywurst-sausen! Det er en vanlig type eddik som gir en skarp syre, og den vil fungere fint for å balansere sødmen i sausen.

Bare vær litt forsiktig med mengden, da destillert eddik kan være ganske sterk i smaken. Start med en liten skvett (for eksempel 1-2 ts) og smak deg frem for å unngå at eddiksmaken blir for dominerende. Hvis du ønsker en mildere syre, kan du også bruke litt mindre eddik og heller tilsette mer etter behov.

Så ja, denne eddiken kan fint brukes i oppskriften din – det er bare å tilpasse mengden etter smak!

Du sa:
Kan jeg bruke finmoste tomater i stedet for tomatpure? Må ha mindre vann, da.
ChatGPT sa:

Ja, du kan bruke finmoste tomater (eller hermetiske tomater) i stedet for tomatpuré, men det vil gi en litt annen konsistens og smak. Tomatpuré er mye mer konsentrert og tykkere enn finmoste tomater, så du har helt rett i at du vil trenge å bruke mindre vann for å kompensere.

Her er noen tips for å gjøre overgangen:

1. Konsistens: Hvis du bruker finmoste tomater, kan sausen bli litt tynnere enn om du bruker tomatpuré. Du kan redusere væskemengden i sausen for å få en tykkere konsistens, eller la sausen koke lenger for å redusere den til ønsket tykkelse.

2. Smak: Finmoste tomater har en mildere smak enn tomatpuré, så du kan vurdere å bruke litt mer krydder og kanskje tilsette en liten ekstra teskje tomatpasta eller -puré hvis du har tilgjengelig, for å intensivere tomatsmaken. Dette kan bidra til å etterligne den rike smaken av tomatpuré.

3. Vann: Hvis du bruker finmoste tomater, vær forsiktig med mengden vann i oppskriften. Start med en liten mengde og juster etter behov. Hvis du ønsker en tykkere saus, kan du la den koke på lav varme i 10-15 minutter for å få bort noe av væsken.

Så ja, det er absolutt mulig å bruke finmoste tomater, men vær oppmerksom på at det vil være litt tynnere, og du må justere mengden vann og kanskje krydder.

Du sa:
Hvor lenge kan den lagres?
ChatGPT sa:

Currywurst-sausen kan lagres i kjøleskapet i 5–7 dager. Sørg for at den er helt avkjølt før du setter den i en tett beholder for å unngå bakterievekst.

Hvis du vil lagre den i lengre tid, kan du fryse sausen. Når den er helt avkjølt, kan du legge den i en lufttett beholder eller frysepose og oppbevare den i fryseren i opptil 3 måneder. Når du skal bruke den igjen, kan du tine den i kjøleskapet over natten eller varme den forsiktig opp på lav varme.

Husk at smaken kan utvikle seg litt over tid, så sausen kan bli enda bedre etter et par dager!

Du sa:
Nesten ferdig. Serveres sausen romtemperert eller oppvarmet?
ChatGPT sa:

Sausen serveres oppvarmet for den beste smaken! Currywurst-sausen bør varmes opp før den helles over de ferdigstekte pølsene. Den smaker best når den er litt varm, slik at den blander seg godt med pølsene og gir en deilig, rik smak.

Hvis du har lagret sausen i kjøleskapet, kan du varme den opp på lav varme på komfyren, eller i mikrobølgeovnen, til den er varm. Husk å røre av og til for å unngå at den brenner seg.

Så, for den beste opplevelsen, server sausen varm over de stekte pølsene!

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (8 timer siden):

"Blå band" du tenker på? Enig.😄

Er nesten natt og dag forskjell på norsk og svensk posesaus. Spesielt "bærne'en". 

Egentlig alle de svenske er rævva spesielt blå band, og tilogmed ferdig saus, og majones og hva annet jo svensk syltetøy er grusomt bortsett fra tyttebær.. også brødet.

Melka og smøret deres og svensk kjøtt derimot bra.

Egentlig burde vi klart å lage sausen selv, men er så stress å bruke så mye smør å risikere at den skiller seg.

Jeg har laget Hollainde saus fra grunnen en gang med suksess tror til Torsk. Men andre gangen ble det dyrt med mye smør og skilte seg.

Aioli de lager selv og selger i butikken er derimot bra. Ikke den ferdiglagde, men fersk som de lager selv.

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

bFn1G3Z.jpeg

Currywurst. Berlins street food. Tror ikke jeg fikk den til så god som pølsebodene, men det gikk ned. Tilsatte ikke nok vann i sausen, tror jeg. Og jeg brukte opp en annen ketchup jeg hadde liggende, i stedet for Heinz.

Pølsene i Tyskland, Østerrike og Øst Europa er noe helt spesielt, og veldig rimelig i bodene.

Noe annet enn wiener og de rådyre bensinstasjons pølsene i Norge og Sverige.

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Jeg brukte bratwurst fra Rema.

Ja sikkert digg det, lenge siden jeg kjøpte sånt i Norge, går som regel i pålegg og pose saus og Stranda skinke når jeg handler i Norge.

Konas hjemmelaget filippinske chorizo er mye bedre enn de man kan kjøpe ferdig her i Sverige.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Fransk lammegryte med Tomater, rødvin, rotfrukter og sjalottløk, færsk Rosmarin og selvsagt Lam.

Fikk ikke tak i ferskt på Orientalske butikken idag, så ble new Zealand lam fra Willys istedenfor.

Kokt i flere timer, med vin brød og potet til.

20250301_175714292.thumb.JPG.f06c4baf3ab500d153ce724735af2ff4.JPG

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

I dag vil jeg ha hamburger og pølser og pizza og kake!

Men det er usunt. Så det ble ovnsbakt laks med løk, spiss paprika, hvitløk,  olivenolje og tyrkisk yoghurt. Den paprikaen nærmet seg faretruende å bli for gammel.

Som vanlig grovhakkes grønnsakene, legges i ildfast form med fisken oppå, litt  olivenolje og eddik oppå det igjen, og stekes i stekeovnen. Ca. 200 grader i 20 minutter. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Mandag ble det ishavsburger til meg og løvbiff til de andre. Pomfritz, broccoli, lett bernes etc.

Tirsdagen ble det god gammeldags mølje. Skrei, lever, rogn, potet og flatbrød. Siden jeg var den eneste som spiste lever så ble det ganske mye og det ble ganske tungt for magen.

I dag blir det heit mexikansk tomatsuppe med egg i båter, fullkorn-makaroni og hjemmelaget baguett. Handlelappen hinter om at jeg kan få fastelavensboller til overraskelse-desert ganske snart. Vi glemte det på søndag.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 16.2.2025 den 18.40):

Kreativt. Anbefaler deg å lage en chana daal gryte slik som den tilberedes i India og Pakistan. Sammen med kokt ris tror jeg du vil like retten.

Z4frPFV.jpeg

Takk for tipset! 😀

Brukte masse linser, nan-brød og raita men ikke ris.

Hadde ikke alle de rette krydderne, bruke for eksempel tacokrydder i stedet for spisskummen, to chili pga. de var så gamle, Tandoori masala i stedet for garam masala. Paprika i stedet for gurkemeie og koriander. Tomatpuré i stedet for tomater.

ChatGPT sitat.

Sitat

Her er en autentisk pakistansk oppskrift på Chana Dal (dal laget med kikerter):

Ingredienser:

1 kopp Chana Dal (tørket kikerter)

3 kopper vann

2 ss matolje eller ghee (klarnet smør)

1 stor løk, hakket

2 tomater, hakket

1 grønn chili, finhakket (valgfritt, for litt krydder)

1 ts ingefær-garlic-paste (kan lages ved å male frisk ingefær og hvitløk sammen)

1 ts spisskummenfrø

1/2 ts gurkemeie

1 ts korianderpulver

1 ts cuminpulver

1/2 ts rød chilipulver (eller etter smak)

1 ts garam masala

Salt etter smak

Frisk koriander til pynt

Fremgangsmåte:

1. Forbered dalen: Skyll Chana Dal grundig i kaldt vann. Legg det i en stor bolle og sett det til side i ca. 30 minutter for å mykne.

2. Kok Chana Dal: I en gryte, kok opp 3 kopper vann og tilsett Chana Dal. Kok dalen på middels varme i ca. 30-40 minutter eller til den er mør og nesten helt kokt, men fortsatt litt fast. Skum av eventuelt skum på toppen. Hvis nødvendig, tilsett mer vann under kokingen. Når dalen er ferdig kokt, sett til side.

3. Lag masalaen:

I en stor panne, varm opp olje eller ghee på middels varme.

Tilsett spisskummenfrøene, og la dem frese i oljen i noen sekunder til de begynner å poppe.

Tilsett hakket løk og stek til de er gyldne.

Tilsett ingefær-hvitløkspaste og grønn chili, og stek i 2-3 minutter til det dufter.

Tilsett hakket tomat, og la det koke i 5-7 minutter, til tomatene blir myke og begynner å slippe ut olje.

Tilsett gurkemeie, korianderpulver, cuminpulver, chilipulver og salt. Stek videre i 2-3 minutter, til krydderne blandes godt med tomatene.

4. Bland dal og masala: Tilsett den kokte Chana Dal i masalaen og bland godt. La det småkoke i 10-15 minutter slik at smakene blandes. Hvis dalen blir for tykk, kan du tilsette litt vann for å få ønsket konsistens.

5. Avslutt med garam masala: Når dalen er ferdig, tilsett garam masala og rør om. La den småkoke i et par minutter for å la smakene sette seg.

6. Servering: Pynt med fersk koriander før servering. Denne retten går veldig godt sammen med ris eller roti.

Tips: Hvis du liker ekstra krydder, kan du tilsette mer chili eller garam masala etter smak.

Nyt din autentiske pakistanske Chana Dal!

Dette anbefaler jeg alle å lage.

Dette er så autentisk jeg klarte uten å handle. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...