Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant min indre Boris, og laget det mest slaviske smørbrødet jeg var i stand til.
Polsk proteinbrød med smør og doktor-pølse fra importbutikken (fant ikke det eksakt samme produktet på nett, men det heter doktorskaja), ukrainsk majones, tomat, gulost, salt og pepper, cherrytomater og crispisalat.

SdVtzud.jpeg

Føler en sterk trang til å sitte på huk og spise solsikkefrø mens jeg hører på hard bass.
For dette var godt!

Endret av Mannen med ljåen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

WKYgqab.jpeg

En kveld foreslo YouTube-algoritmen denne videoen. Jeg fulgte den nå i dag. Bildet øverst er mitt resultat. Ikke så pent, men like velsmakende. Bruker vanlig komfyr med vifteovn, samme temperatur og steketid som angitt. 

Om det er slav-smørbrødet eller løken som teller som middag blir et definisjonsspørsmål. Kanskje begge.

Fint å få litt rullering i den digre panko-sekken.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 13.4.2024 den 21.24):

I dag hadde vi kald pizza. Da mener jeg ikke stekt pizza med inntørka ost og seig bunn, men pizza med kalde råvarer. Pizza med brokkoli, kan det være godt da?! Å, jada! 

Dette burde du prøve en gang. Du kommer til å bli overrasket over hvor godt det er! Denne er alltid en vinner på varme dager, og nå som det brått ble litt sommer ute var det et lett valg. 

Jeg kan dele oppskriften. :)

Bunn

• 4.5 dl hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts salt
  • 1.5 dl melk
  • 0.5 dl olje

Rør alle ingrediensene raskt sammen. Samle deigen og kna den 10-12 ganger. Deigen kan deles til to runde pizza eller kjevles til en stor langpanne. Pensle gjerne med litt olje, stek bunnen sprø og gylden. Ca. 210 grader i 10-15 min. Avkjøl på rist.

(tips: hvis deigen blir for tørr, spe forsiktig med litt mer melk) 

Dressing

• 1 pk. rømme
  • 1 pk. hvitløk dipmix
  • 1-2 ts pizzakrydder 

Dette røres sammen og fordeles over den avkjølte bunnen. 

Topping 

Hakk opp grønnsaker etter ønske, strø rikelig over pizzaen sammen med revet ost. Serveres kald. 

Du kan bruke hva som helst. Vi pleier å bruke 

• Cherrytomater 
  • Paprika 
  • Mais
  • Vårløk
  • Brokkoli i ørsmå buketter
  • Blomkål i ørsmå buketter
  • Smårettskinke (dropp denne om du vil gjøre den vegetar) 

Håper det smaker! 

Vis skjult innhold

20240413_182413.thumb.jpg.684920a90e5cbca49e29470fcd8a5525.jpg

Dro til med denne i dag. Det er ikke akkurat sommer, men det er godt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Chana dal curry med pølse og yoghurt
Dette er neppe autentisk i noe som helst kultur, men jeg har kjøpt en sekk chana dal, og vil ta den i bruk. Men jeg vil ikke la doktorskaja-pølsen, red curry paste og den tyrkiske yoghurten gå ut på dato, så jeg spør ChatGPT hvordan de kan kombineres for en middag.

Sitat

Det høres ut som du har noen spennende ingredienser! Her er et forslag til en middag med chana dal, doktorskaja pølse, rød curry paste og tyrkisk yoghurt:

Ingredienser:

• Bløtlagt chana dal
  • Doktorskaja pølse (kan kuttes i biter)
  • Rød curry paste (til smak)
  • Tyrkisk yoghurt (til servering)
  • Løk, hvitløk, ingefær (om du har det, for ekstra smak)
  • Olje eller smør til steking
  • Eventuelt grønnsaker som paprika, spinat eller tomater
  • Krydder: spisskummen, koriander, gurkemeie (hvis du har)

Fremgangsmåte:

1. Forbered chana dal: Kok den bløtlagte chana dalen i en gryte med vann i ca. 25–30 minutter til den er myk, men fortsatt har litt tekstur. Sil av vannet når den er ferdig.

2. Stek pølsen: Skjær pølsen i biter og stek den i en stor panne med litt olje til den får en fin farge. Ta den ut og sett den til side.

3. Lag currysausen: I samme panne, tilsett litt mer olje hvis nødvendig, og stek finhakket løk, hvitløk og ingefær til de er myke og gyldne. Tilsett rød curry paste (begynn med litt og smak deg frem) og stek i et minutt for å fremheve smakene.

4. Kombiner ingrediensene: Tilsett den kokte chana dalen i pannen, sammen med pølsebitene. Hvis du har tomater eller grønnsaker, kan du tilsette dem nå. Ha litt vann eller buljong for å lage en saus, og la det småkoke i ca. 10–15 minutter.

5. Smak til: Juster med krydder som spisskummen, koriander, gurkemeie, eller ekstra rød curry paste hvis du ønsker mer varme.

6. Server: Server curryen med en stor skje med tyrkisk yoghurt på toppen, for en deilig, kremet kontrast.

Det blir en smakfull rett med et godt krydderpreg, og du kan justere varmen etter eget ønske. Hva tenker du?

NxLU4hD.jpeg

Knallgodt! 🙂
En kunne kanskje kalle denne retten pølsegryte, men det høres ikke så eksotisk ut.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Finnebiff med mandelpotetstappe og broccoli. Detaljer:

Spoiler

finnebiff

bacon

gul løk

rømme hadde jeg ikke så det ble matfløte

Eiebær hadde jeg heller ikke så det ble korianderfrø i stedet for

pepper og salt

timian

brunost

Sopp utgikk pga hensyn

Potetstappe:

Mandelpotet trukket akkurat til den første deler seg av seg selv, bort med vannet, så grundig mosing uten tilsetninger

En dæsj margarin, salt og pepper

Melk til konsistensen blir riktig

Annet tilbehør: Broccoli og tyttebærsyltetøy

Endret av Simen1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Dette er neppe autentisk i noe som helst kultur, men jeg har kjøpt en sekk chana dal, og vil ta den i bruk. Men jeg vil ikke la doktorskaja-pølsen, red curry paste og den tyrkiske yoghurten gå ut på dato, så jeg spør ChatGPT hvordan de kan kombineres for en middag.

NxLU4hD.jpeg

Knallgodt! 🙂

Kreativt. Anbefaler deg å lage en chana daal gryte slik som den tilberedes i India og Pakistan. Sammen med kokt ris tror jeg du vil like retten.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hos meg ble det pakistansk torskegryte. Sammen med grove pitabrød som ikke blir fylt med noe, men spist som chapati ble retten kjempegod. Skulle egentlig hatt hele fiskestykker, men forstekte de litt for raskt så de fikk ikke den robuste stekeflaten. Uansett så ble det mindre, men likevel grove nok biter til at det ikke ble som tunfisk. Kjempegodt!

Tenk at det i denne retten er løk, tomater, most ingefær og hvitløk + noen typer krydder? I kokeprosessen ble alt oppløst så greit :)

IMG_20250216_184207429.jpg

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (28 minutter siden):

Sopp, maa vel ogsaa oppi?

Egentlig ja, men jeg tok hensyn til noen så det ble uten denne gangen. Men jeg avslørte egentlig ikke ingrediensene i gryta med finnebiff utover de tingene jeg byttet ut. Jeg hadde også bacon, vann, timian, løk og brunost oppi.

Endret av Simen1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (8 minutter siden):

Er vel like god uten. 🤤

Lurer paa om jeg har  proevd uten?

Har ikke proevd med koriander ihvertfall. kanskje et smakskrasj?

Passer godt med einebaer da.

og sikkert god uten ogsaa ja. 🙂

Broccoli passer fint.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Rettelse: Korianderfrø, knuste. Smaken ligner litt på eienbær.

Ei finnmarksjente, laerte meg aa lage denne retten og hun ga klar beskjed om loek.

Det skal ikke vaere loek i den retten.

Og kjoettet, skal ikke stekes og kokes, for lenge.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...