Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (52 minutter siden):

Kjøpte nettopp pepperkvern for slike ting. Blir bedre enn ferdig, finmalt pepper.

Så nettopp en avisartikkel om noen som drev gatekjøkken, og var kjent for sin bakte potet. Jeg har ost og ferdige baconterninger. Tenker å kjøpe den største poteten jeg finner. Noen tips og råd? Ikke kjøpt sånne i aluminiumsfolie i butikken før.

Jeg synes Ekte Smør er et must på bakte poteter... Santa Maria har en veldig god pepperkvern nå som heter Telicherry pepper sort, dette rangert som verdens beste pepperkorn jeg tror indisk? Meget godt og koster ikke mye.

Oftest på sommeren jeg spiser bakt potet, men er godt året rundt.

Vi hadde hjemmelaget Lasagne igår, jeg klarer ikke lage det selv, da det er litt komplisert med fløte fyll og greier, men kona er ekspert og lagde så jeg bare kunne steke det i ovnen før hun gikk på jentekveld med middag hos en venninne.

Jeg faster for tiden, og Lasagne er veldig mektig, så man blir veldig mett av bare to biter.

Hadde salat mix til og en kjemperimelig Italiensk Appasimento til, Il Capolvaro, jeg foretrekker den på flaske kun 76 sek, den har også blitt vist/anbefalt på et kokkeshow på youtube. Da også til Lasagne. Da på boks.

https://www.systembolaget.se/5864301

Jeg synes ikke om å drikke dyr vin som Barbera, eller ? Ripasso eller Amarone til pasta mat, om jeg spiser pasta med biff så går det an å ha en dyrere vin.

Men Lasagne og spagetti bolognese er italiensk husmanskost, og de "italienerne" drikker selv rimelig bordvin eller "husets" vin til dette...

Er det alkoholfritt så er det veldig godt med en alkoholfri eple cider, eller host Coka Cola, men det er litt bedre med Cider.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I går ble det ferske reker på varm og fersk loff fra meny!  Toppet med sitron, løk og majones. Selvsagt en iskald pils ved siden av for å starte helgen på best mulig måte. 

I kveld tror jeg det blir flatbiff som ligger klart i kjøleskapet, med salat og pommes frites som tilbehør. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Var på Meny, de solgte poteter til dette formålet, men uten folie. Folie har jeg selv, fulgte faktisk med leiligheten. Bruker ikke så mye av det.

Satser på denne fremgangsmåten. https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/bakt-potet/

Bruker kryddersmør med hvitløk, revet ost og bacon. Kjøpte en altfor stor pakke ferdig kuttede baconterninger og frøs den. Må meisle løs en passende klump hver gang.

Edit: gidder ikke opprette enda et innlegg om denne poteten, men den var svart inni. Jeg grov det ut med en skje. Resten var god, med kryddersmør, mais, bacon, ost og tyrkisk yoghurt.

Endret av Mannen med ljåen
Oppdatering om maten
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (6 timer siden):

Prisen foer avslaget, kan vaere interessant.

Tror de er litt rause der.

Jeg tenker at prisen etter avslaget kan være interessant.

Nå er jeg ganske stødig i hoderegning, men synes likevel det er unødvendig forbrukerfiendtlig og lite sammenligninsvennlig å få presentert et regnestykke når blikket sveiper over hylleprisene.

Spoiler

399 kr/kg

166 kr/kg

249 kr/kg

-40% pr pk a 400g, før: 299 kr/kg

219 kr/kg

344 kr/kg

139 kr/kg

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 timer siden):

Det samme her..

Ikke verst, var det godt synes du? Er ekstra godt med ferske reker på fersk loff, spesielt når det er lenge siden sist man har spist det 🤤

Dagens middag ble da flatbiff med ovnsbakte poteter med kokt brokkoli, asparges og mais. Fantastisk godt! 

IMG_4364.jpeg

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (8 minutter siden):

Ikke verst, var det godt synes du? Er ekstra godt med ferske reker på fersk loff, spesielt når det er lenge siden sist man har spist det

Helt enig med deg, max 6-7-8 ganger i året for min del. Og bruker spiral loff til retten. Lett ristet. Fiskeboller med hvitt saus og reker er også godt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Norsk, stekt kjoettpoelse og potetstappe ( hypertrendy loerdagskveldmat, naar jeg var guttunge). Stappa av slarvet stampa mandelpoteter, maa vare klumper og en tykk hvit melkesaus.

Mandelpoteten, blir bare bedre og bedre.

Et lite tips. Til lunsjen i dag, kjoepte jeg en pose "Groenn og frisk" raakostsalat, 22 kr. Kjempefin basis, til "Coleslaw" eller "Italiensk salat", som vi bruker aa kalle det. Noe majones, romme, edikk eller sitron, hvitloek og salt, saa har du den. Spiste noen skinkesmoerbroed, med den dungen med coleslaw paa og har enda mye igjen. Kjempedigg. 

Endret av Karltorbj
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 timer siden):

Det samme her..

Hadde veldig lyst på, dama på Coop skrek ferske reker 99kr kg.. men jeg skulle ha Tonic water og isbiter og Oreo smultringer til minstemann, Så ble en gin & tonic i dag også.

Og en herlig Lasagne restemat, (verdens beste restemat bare i ovnen med aluminiumsfolie i 20 minutter).

Hadde Telicherry pepper og olivenolje på salaten, mye bedre enn annen "fake og fetende" dressing 

Med mange gode gamle historier med den eldste bonus sønnen og jeg...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (31 minutter siden):

Hadde veldig lyst på, dama på Coop skrek ferske reker 99kr kg.. men jeg skulle ha Tonic water og isbiter og Oreo smultringer til minstemann, Så ble en gin & tonic i dag også.

Og en herlig Lasagne restemat, (verdens beste restemat bare i ovnen med aluminiumsfolie i 20 minutter).

Hadde Telicherry pepper og olivenolje på salaten, mye bedre enn annen "fake og fetende" dressing 

Med mange gode gamle historier med den eldste bonus sønnen og jeg...

Høres godt ut 😀 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bakt potet i dag også, ettersom jeg kjøpte nok for to måltider, og ønsket å perfeksjonere fremgangsmåten. 

Dagens potet var ikke svart på innsiden, men helt i orden. Og jeg doblet mengden bacon, mais, smør og yoghurt. Jeg var gjerrigknark i går, men i dag laget jeg den mer som gatekjøkken gjør. 

Nå var det tomt for kjempepoteter. Vurderer å bruker resten av hvitløkssmøret på baguetter. Har masse suppe, men har mest lyst på fersk fiskesuppe. Håper Meny har favoritten inne.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Saftige servelat burgere her i dag. Ja, helt riktig, tjukke skiver med ost på topp og lages på samme måte som vanlige burgere.

Bilde av Servelatpølse Ca1kg Meny Oasen Pølsemakeri

Dette hadde garantert Joe fra Friends digget! Tipper jeg hadde og! Legg ved ett bilde av ferdig vare neste gang:)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...