Gå til innhold

Dagens middag

*NORGE*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kyllingwok i dag. Tror jeg la oppskriften på woksausen noen sider lenger bak i tråden. Soya, honning, lime, ingefær, chili og hvitløk. Digg. 

Kjenner at jeg trenger noen nye impulser her, i hverdagen ender vi opp med å velge de samme 15-ish rettene hele tiden. Det er en utfordring å finne noe som går rimelig fort og er noenlunde sunt / minimalt med halvfabrikata. 

Tidsklemma med fritidsaktiviteter om ettermiddagen er høyst reell! 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Salatblanding med rømme og pesto i nanbrød. Salatblandingen lagde jeg i dag av crispisalat, paprika, broccoli, minitomat, bokhvete, oliven, terninger av synøve hvitost, agurk og syltynne purrestrimler. Jeg glemte helt å ta bilde. Skal prøve å huske det neste gang.

I går ble det tagliatelle, remas pastasaus og karbonadedeig

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Her er et forslag til en middag med svinekjøtt og harissa:

Svinekjøtt med harissa paste og kokosmelk

Dette gir en fin balanse mellom den krydrete smaken fra harissa og den kremede, mildne smaken fra kokosmelken.

Ingredienser:

• Strimlet svinekjøtt
  • 1 liten boks harissa paste (tilpass mengde etter hvor sterk du vil ha det)
  • 1 boks kokosmelk
  • 1 løk (kan være valgfritt, men gir god smak)
  • 2-3 fedd hvitløk
  • 1 ss olivenolje eller annen olje til steking
  • Salt og pepper etter smak
  • Eventuelt grønnsaker som paprika, spinat eller tomat
  • Ris eller couscous til servering

Fremgangsmåte:

1. Stek svinekjøttet: Varm opp olje i en panne og stek svinekjøttet på høy varme til det er gyllent og gjennomstekt. Ta det ut av pannen og sett til side.

2. Løk og hvitløk: Skjær løk og hvitløk i små biter og stek dem i samme panne til de er myke og lett karamelliserte, ca. 3-5 minutter.

3. Harissa og kokosmelk: Tilsett 1-2 ss harissa paste i pannen (juster etter hvor krydret du vil ha det), og stek det sammen med løken i 1-2 minutter for å frigjøre smakene. Deretter heller du i kokosmelken og rører godt sammen. La det småkoke i noen minutter.

4. Kombiner svinekjøtt og saus: Legg svinekjøttet tilbake i pannen sammen med sausen. Rør godt for å dekke kjøttet med sausen. La det koke på lav varme i 5-10 minutter til smaken er godt blandet sammen, og sausen har tyknet litt. Hvis du ønsker, kan du også tilsette grønnsaker på dette stadiet for ekstra farge og smak.

5. Smak til: Juster med salt, pepper og eventuelt litt mer harissa om du vil ha ekstra varme.

6. Servering: Server retten med ris eller couscous og gjerne litt friske urter eller en enkel salat for å balansere de krydrede smakene.

Dette gir en deilig og smaksrik rett med en god balanse mellom varme, kremethet og rikdom fra harissa og kokosmelk. Hvis du liker ekstra krydder, kan du også legge til litt ekstra chili eller en liten dash sitronsaft for å friske opp retten.

Hva tenker du om dette?

Jeg laget det som ChatGPT anbefalte, basert på ingredienser jeg ønsket å bruke.
Strimlet svinekjøtt, harissa paste, løk, hvitløk og kokosmelk. Servert med ris, crispisalat, cherrytomater og tyrkisk yoghurt.

Utrolig godt! Jeg vet ikke om dette var en kjent rett, eller noe ChatGPT fant på bare for meg. Anbefaler å prøve.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Min bedre halvdel fant en oppskrift på en kyllingform i dag. Kyllingbiter, diverse grønnsaker (brokkoli, paprika, blomkål, gulrøtter, chili ... sikkert mer også) i en saus med creme fraiche, matfløte og sikkert noe krydderier. Et tynt lag ost på toppen, inn i ovnen i drøyt 40 minutter. Vi hadde ris til. 

Yum. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

i4yL08l.jpeg

I dag gikk jeg en handletur på importbutikken, og kom hjem med to fulle handleposer. Da bruker jeg oppskrift fra chatgpt for å finne ut hvordan jeg bruker ingrediensene. Inneholder blomkålris, kyllingfilet, kokebananer (ikke vanlig banan), kokosmelk, red curry paste, ingefær, løk og hvitløk.

Chatlog, ChatGPT:

Sitat

For en voksen person kan du bruke 2 kokebananer hvis det er hovedingrediensen i retten, eller 1 kokebanan hvis du også har andre ingredienser som kjøtt og ris som gjør retten mer mettende. Mengden avhenger litt av hva annet du serverer sammen med retten.

Mengder for Kokebananer med Red Curry og Kylling (for én voksen person):

• 1-2 kokebananer (avhengig av størrelse og hvor mye banan du vil ha i retten)
  • 1 kyllingbryst eller ca. 150-200 g kylling (du kan bruke kyllinglår for mer smak, om ønskelig)
  • 1 ss red curry paste (juster etter hvor krydret du liker det)
  • 1/2 boks kokosmelk (ca. 200 ml)
  • 1 liten løk, hakket
  • 1-2 hvitløksfedd, finhakket
  • 1 ts ingefær, revet (valgfritt)
  • 1 ss olje (til steking)
  • Frisk koriander til pynt (valgfritt)

Fremgangsmåte:

1. Skjær kyllingen i små biter, og stek dem i en panne med litt olje til de er gjennomstekte.
  2. Skjær kokebananene i skiver eller terninger, og sett til side.
  3. Stek løk, hvitløk og ingefær i samme panne til de er myke og aromatiske.
  4. Tilsett red curry paste og stek i et minutt for å fremheve smakene.
  5. Hell i kokosmelk, og rør sammen. La det småkoke i noen minutter.
  6. Tilsett kokebananene i gryten, og la dem koke med i ca. 10-15 minutter, til de er møre og har trukket til seg smakene.
  7. Smak til med salt og pepper.
  8. Pynt med frisk koriander, og server med ris eller et annet tilbehør etter ønske.

Med én eller to kokebananer vil du få en god balanse mellom banan og kylling, og retten blir mettende og smakfull. Hvis du vil ha en mer fruktig smak, kan du bruke 2 bananer. 😊

Du sa:
løken er mørk inni med sprekker. er den god?
ChatGPT sa:

Hvis løken har mørke områder inni og sprekker, kan det være et tegn på at den begynner å bli dårlig eller overmoden. Løk kan utvikle mørke flekker på grunn av overmodenhet, lagringsforhold, eller fysisk skade.

Hva du kan gjøre:

1. Sjekk lukt og konsistens: Hvis løken har en ubehagelig lukt, er den sannsynligvis blitt dårlig. Hvis den er veldig myk eller slimete, er den heller ikke god.
  2. Skjær bort de mørke områdene: Hvis resten av løken ser fin ut og luktet frisk da du skrelte den, kan du bare skjære bort de mørke flekkene og bruke den. Det kan være at den er litt overmoden, men fortsatt fullt spiselig så lenge resten er ok.
  3. Sjekk for sprekker: Sprekker i løken kan indikere at den har vært utsatt for fuktighet eller temperaturendringer. Det er viktig å sjekke at det ikke er tegn på mugg eller råte inni.

Hvis den ser og lukter greit etter at du har fjernet de mørke områdene, bør den fortsatt være god å bruke i matlagingen. Hvis du er i tvil, og hvis du synes den ser ut som om den har begynt å råtne, er det best å kaste den.

Du sa:
Hvordan lager jeg ris av blomkål?
ChatGPT sa:

Å lage "ris" av blomkål er en super måte å lage et lavkarbo-alternativ til vanlig ris, og det er både raskt og enkelt! Her er hvordan du kan lage blomkålris:

Hvordan lage blomkålris:

Ingredienser:

• 1 blomkålhode
  • 1-2 ss olivenolje eller smør (valgfritt, for steking)

Fremgangsmåte:

1. Forbered blomkålen:
    • Skjær blomkålhodet i mindre biter, og fjern stilken. Du vil bruke de blomstrende delene (blomkålbukettene).
  2. Riv blomkålen:
    • Bruk en rivjern for å rive blomkålbitene til små "ris"-lignende biter. Du kan også bruke en matprosessor med en rivetillegg for å få en jevnere tekstur på riset. Kjør blomkålbitene i matprosessoren i noen sekunder til de er finmalt og ser ut som ris.
  3. Stek blomkålrisen:
    • Varm opp en panne med 1-2 ss olivenolje eller smør på middels varme.
    • Ha den revne blomkålen i pannen, og stek den i ca. 5-7 minutter, rør jevnlig for å unngå at den brenner seg. Blomkålrisen skal bli myk, men fortsatt ha litt tekstur. Du kan også dekke pannen til for å få en mykere konsistens, om du ønsker.
  4. Smak til:
    • Når blomkålrisen er ferdig, kan du smake til med salt, pepper, og eventuelt litt hvitløkspulver, løkpulver, eller andre krydder som passer til retten du lager.

Tips:

• For ekstra smak kan du også tilsette soya- eller tamarisoja, limejuice, eller friske urter som koriander eller persille for å løfte smaken.
  • Hvis du ønsker en litt mer risaktig tekstur, kan du dampkoke blomkålrisen i stedet for å steke den. Ha blomkålrisen i en panne med litt vann, og damp i 3-4 minutter.

Servering:

Blomkålris kan brukes på samme måte som vanlig ris – som tilbehør til gryteretter, wok, curry, eller som base for en bolle med forskjellige pålegg.

Denne blomkålrisen er en flott lavkarbo-erstatning og et smakfullt alternativ til ris!

Du sa:
Bør jeg ha lokk på stekepanna når jeg damper blomkålen?
ChatGPT sa:

Ja, ha lokk på stekepannen når du damper blomkålen. Lokket vil hjelpe å holde på dampen og gjøre at blomkålen kokes raskere og jevnere. Det gjør at blomkålrisen blir mer myk, og du unngår at den blir tørr.

Slik damper du blomkålris:

1. Ha den revne blomkålen i en stekepanne eller stor gryte.
  2. Tilsett litt vann (bare et par ss er nok – det skal være nok til å danne damp, men ikke lage en puddletekstur).
  3. Legg på lokk og la det dampe på middels varme i ca. 3-4 minutter, eller til blomkålrisen er myk og mør.
  4. Ta av lokket og rør om. Hvis det er for mye væske, kan du la det koke uten lokk i et minutt for å la væsken fordampe.

Hvis du ønsker en litt fastere tekstur, kan du korte ned på damptiden, eller bruke litt mindre vann. Dette er en flott metode for å få blomkålen myk uten at den mister all teksturen!

Endret av Mannen med ljåen
La inn sitat med full oppskrift
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Både pizzasjapper som Dolly Dimple´s og Pizzabakeren, og kebabsjapper som Yummy Time selger krydderblanding i rastaurantene.

Hva mener du med "husker piffi"? Er det trukket fra markedet?

Pommes frites-krydder egner seg på pommes frites.

Har ikke sett Piffi. i det siste jeg. Ikke den store kjekke boksen ihvertfall.

Proevde pizzabakeren, litt mye gurkemeie, tror jeg.

Pommes frites krydderet, er kanske godt, til noe annet ogsaa

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...