Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen generelle spørsmål angående kabler/hastighet/trådløs


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg holder på med å legge noe penger og arbeid i et nytt hus vi har kjøpt, her mtp. på å få til et raskt og stabilt nettverk.

 

Men, har noen få generelle spørsmål først:

 

 

1) Er nettverkskabel = nettverkskabel? Eller, er det forskjellige kvaliteter/hastighetsbegrensninger på de? Hvordan vet jeg at den kabelen jeg kjøper er av "god kvalitet"? Hva står på pakka?

 

 

2) Har lengden på kabelen mye å si for hastigheten? MYE å si? På 2-5-10-15-20 meter? Mister man MYE hastighet med en kabel på 10-15-20 meter?

 

 

3) Er det et problem med flere "fordelinger"/koblinger? Fra "modem" -> router -> mesh-nettverk (orbi) -> kabel -> splitter -> konsoll/tv?

 

 

4) Mesh-nettverk (Orbi AC3000 som eksempel) skal ha muligheter for raske WiFi-hastigheter. Noen praktisk erfaring mtp. begrensninger med slike? Vil slike/router i praksis erstatte behovet for kabel?

 

 

5) Ved test av hastigheter på speedometere, som Nettfart, hos Tek/Telenor, etc.. Vil hvilken PC man bruker under testen ha noe å si, eller blir bare linja testet?

 

 

 

Mitt praktiske problem:

 

Jeg har litt ymse erfaringer med nettverk, og synes aldri at jeg har fått helt det jeg betaler for, enda jeg har sverget til kabel på den stasjonære PC-en min.

 

Vi har hatt Canal Digital en stund, og da en 500/50 -linje på slutten.

Nå har vi en 500/500-fiberlinje fra Viken Fiber/Altibox.

 

Jeg har tilgang til en torrent-side, som jeg er 99,9 % sikker på at kan makse hvilken som helst linje jeg har tilgjengelig. Den er i hvert fall veldig god til å teste linja i praksis.

 

Men, uansett hva jeg velger og prøver, så klarer jeg ikke å få noe høyere hastighet, hverken via Speedometere eller torrent-siden, enn ca 10 MB/s ned og toppen 1 MB/s opp.

 

 

Hvorfor?

Skyldes det kabel (jeg har prøvd flere -har jeg flere dårlige?), skyldes det routeren? Skyldes det Mesh/Orbi? Skyldes det PC-en? Det skal sies at jeg har prøvd mange måter, både med og uten absolutt alt, via kabel, trådløst, rett fra modem/router, med/uten Orbi, osv, osv.. (Orbi er forøvrig et nytt tilskudd til huset, så det hadde vi ikke tidligere).

 

 

Mine PC-specs:

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB (2stk / SLI)

Intel Core i7-5820K

MSI X99S Gaming 7, Socket 2011-3

Crucial DDR4 2133MHz 16GB RAM

 

Router: TP-Link Archer C3200 Wireless Router

 

Mesh: Netgear Orbi AC3000

 

 

 

Så derfor spør jeg de generelle spørsmålene, vedrørende kabler og PC, etc. Jeg ønsker å legge opp et ideelt system hjemme, men trenger litt å vite hvor begrensningene (ikke) ligger, før jeg legger opp kabler, borrer, kjøper inn, osv, osv.

 

 

 

På forhånd tusen takk! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må vel være brukerfeil ser enkelte youtube folk har klart på cat5 kabeler å klart 10 gigabit lett eller 400 MB\s til 300 MB\S.

Så om kabelene er 100 eller 10 meter har vel lite å si annet på ping hastighet.

 

Viktigste nettverkkortet og pcen har nok cpu\ram, pcen din burde fint klare 1 gigabit uten problemer (940 mbit). Har du kjøpt Intel X540-T2 og har ruter\switch på 10 gigabit burde det gå også.

 

Hva slags hastighet får du på http://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/18.04.1/

 

TP-Link Archer C3200 820.7 mbit burde du fått på kabel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Høres ut som dårlig forbindelse, og du har fått en 100mb forbindelse på PCen din. Dette kan du sjekke hvis du høyreklikker på nettverkskortet ditt og trykker på status.

 

Legg opp kablet nettverk til alle steder der du kan komme til å bruke konsoll og PC. Bruk Cat6 kabel.

 

Jeg er ikke kjent så veldig kjent med mesh, men jeg har Asus AC5300 og en AC68 som fungerer som en meshnode. Dette dekker hele huset her, ca 220m2.

Lenke til kommentar

1) Er nettverkskabel = nettverkskabel? Eller, er det forskjellige kvaliteter/hastighetsbegrensninger på de? Hvordan vet jeg at den kabelen jeg kjøper er av "god kvalitet"? Hva står på pakka?

Nettverkskabel er ikke bare nettverkskabel nei. Det finnes forskjellige kategorier av kabler og disse har (mer eller mindre) spesifikke funksjoner.

 

Den vanligste kabelen er det som heter cat. 5e. Denne har offisielt støtte for 1 gigabit per sekund (tilsvarer omtrent 125 megabyte i sekundet) opp til 100 meter. Det er sannsynligvis noe sånt du har hatt i veggen før.

 

Neste steg er cat. 6. Denne støtter 10 gigabit i sekundet opp til omtrent 50 meter. Avhengig av kvalteten på kabelen, så kan lengden som støttes være fra 30-50 meter.

 

Neste steg er cat. 6a. Denne støtter 10 gigabut i sekundet opp til 100 meter.

 

Det finnes cat. 7 og 8, men disse ville jeg ikke brukt penger på fordi cat. 6-kablene er mer enn godt nok til private hjem.

 

2) Har lengden på kabelen mye å si for hastigheten? MYE å si? På 2-5-10-15-20 meter? Mister man MYE hastighet med en kabel på 10-15-20 meter?

Nei, lengden skal ikke ha noe å si, jo mindre du legger kabelstrekk som er lenger enn hva som offisielt støttes (cat. 5e = 100 meter, cat 6 = 50ish meter for 10 gbps, cat 6a = 100 meter 10 gbps).

 

3) Er det et problem med flere "fordelinger"/koblinger? Fra "modem" -> router -> mesh-nettverk (orbi) -> kabel -> splitter -> konsoll/tv?

Nei, det skal ikke være et problem. Det man skal være bevisst på er at hastighet på nettverket er avhengig av alle komponenter som kobles til. Hvis du f. eks kobler en switch som støtter maksimalt 100 mbps, så vil dette være høyeste hastighet du får på nettverket.

 

4) Mesh-nettverk (Orbi AC3000 som eksempel) skal ha muligheter for raske WiFi-hastigheter. Noen praktisk erfaring mtp. begrensninger med slike? Vil slike/router i praksis erstatte behovet for kabel?

For "mannen i gata" vil mesh-nettverk erstatte kabel, men hvis du ønsker absolutt stabilitet, så anbefales det å bruke kabel. Noe av årsaken ligger i at trådløse nettverk påvirker hverandre med forstyrrelser etc, som kan påvirke hastighet, responstid og lignende.

 

5) Ved test av hastigheter på speedometere, som Nettfart, hos Tek/Telenor, etc.. Vil hvilken PC man bruker under testen ha noe å si, eller blir bare linja testet?

Det har lite å si hva slags utstyr du tester med. Du tester til en viss grad utstyret du bruker, men det har mange feilkilder hvis du ikke får hastigheten du betaler for. For eksempel: hvis du tester via et trådløst nettverk og bruker en eldre pc, så kan det være at pc'en har et trådløst nettverkskort som ikke støtter hastigheten du betaler for (f. eks nettverkskort som kun støtter 802.11n-protokollen, som kan støtte opp til 600 mbps men avhengig av konfigurasjon også kan støtte maksimalt 288 mbps).

 

Dermed, hvis man er på jakt etter å teste bredbåndshastigheten (sjekke om man får hva man betaler for) anbefales det å bruke kabel. Hvis man prøver å teste nettverket sitt, så kan trådløst gi en indikasjon på om nettverket støtter hastigheten man betaler for.

 

Mitt praktiske problem:

 

Jeg har litt ymse erfaringer med nettverk, og synes aldri at jeg har fått helt det jeg betaler for, enda jeg har sverget til kabel på den stasjonære PC-en min.

 

Vi har hatt Canal Digital en stund, og da en 500/50 -linje på slutten.

Nå har vi en 500/500-fiberlinje fra Viken Fiber/Altibox.

 

Jeg har tilgang til en torrent-side, som jeg er 99,9 % sikker på at kan makse hvilken som helst linje jeg har tilgjengelig. Den er i hvert fall veldig god til å teste linja i praksis.

 

Men, uansett hva jeg velger og prøver, så klarer jeg ikke å få noe høyere hastighet, hverken via Speedometere eller torrent-siden, enn ca 10 MB/s ned og toppen 1 MB/s opp.

 

 

 

Hvorfor?

Skyldes det kabel (jeg har prøvd flere -har jeg flere dårlige?), skyldes det routeren? Skyldes det Mesh/Orbi? Skyldes det PC-en? Det skal sies at jeg har prøvd mange måter, både med og uten absolutt alt, via kabel, trådløst, rett fra modem/router, med/uten Orbi, osv, osv.. (Orbi er forøvrig et nytt tilskudd til huset, så det hadde vi ikke tidligere).

 

Mine PC-specs:

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB (2stk / SLI)

Intel Core i7-5820K

MSI X99S Gaming 7, Socket 2011-3

Crucial DDR4 2133MHz 16GB RAM

 

Router: TP-Link Archer C3200 Wireless Router

 

Mesh: Netgear Orbi AC3000

Det høres ut som at kabelen du bruker enten har en skade eller følger en eldre standard (cat 5) eller at forhandlingsprotokollen ikke klarer å få til 1 gigabit. For øvrig kan torrenter være en stor prøvelse for routere fordi en torrentfil kan opprette veldig mange samtidige tilkoblinger som påvirker minnebruken i en router. Jeg ser at TP-linken som du bruker har 256 mb ram. Man kalkulerer at en samtidige tilkobling bruker omtrent 100 kilobyte. Det betyr at routeren din maksimalt støtter 2560 samtidige tilkoblinger. Hvorfor er dette relevant spør du kanskje? Det er relevant fordi en router holder oversikt på alle tilkoblinger i en tabell som gjøres i nettverket, og hvis du har flere enhter på nett samtidig, så kan det i noen tilfeller gjøre at man nærmer seg maks antall samtidige tilkoblinger som igjen kan påvirke hastighet eller stabilitet. Derfor er ikke torrent nødvendigvis en god målestandard.

 

Så derfor spør jeg de generelle spørsmålene, vedrørende kabler og PC, etc. Jeg ønsker å legge opp et ideelt system hjemme, men trenger litt å vite hvor begrensningene (ikke) ligger, før jeg legger opp kabler, borrer, kjøper inn, osv, osv.

 

 

På forhånd tusen takk! :)

Helt i orden å spørre. Jeg tror begrensningen i nettverket enten ligger i en kabel. Hvordan kommer internett inn til der du bor? Finnes det en boks før TP-linken? Hva skjer dersom du prøver å koble pc'en direkte til den boksen? Får du bedre hastighet da?
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar her! :)

 

Sitter på jobb, så får ikke testet så mye enda, men skal gjøre litt i helga / fra i morgen av.

 

 

Men, hvis jeg kjører kabel, kjøper en 100m bulk, CAT6

https://www.komplett.no/product/349767/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/nettverkskabler/installasjonskabel-ftp-cat6-100-m-bulk#

og setter opp rundt om kring i huset, til forskjellige rom. 

 

Eventuelt denne:

https://www.komplett.no/product/302017/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/nettverkskabler/installasjonskabel-utp-cat6-300-m-boks#

 

(Hva er forskjellen på UTP og FTP??)

 

Er det slike jeg kjøper for å eventuelt sette på på endene?

https://www.komplett.no/product/1090284/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/datakabler/patch-utp-cat6-svart-30-m# ?

 

 

Og, i de rommene, så går den f.eks inn i en router, eventuelt Orbi, eventuelt en splitter til forskjellige enheter.

 

 

 

Hvis jeg gjør dette, så er det i hvert fall ikke kablene som det er problemer med? (Nei, de vil ikke overskride de lengdene det ble nevnt over her).

 

 

 

 

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

UTP = Unshielded Twisted Pair

FTP = Foiled Twisted Pair (den har en folie-skjerm innenfor ytterkappen av plast)

 

Du skal bruke UTP, og med den installasjonskabelen du linker til, skal du IKKE "sette på plugg i enden", 

den er beregnet for å termineres i f.eks en veggboks eller patchepanel

Fra det punktet, går du videre til enheten din med en patchekabel.

 

Og for all del, ikke bruk "splittere", benytt deg av switcher.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Takk!

 

My bad, jeg mente Switch! Jeg har switch som har fungert bra.

 

Litt klumsete med ord akkurat her, jeg trodde det var samme greia.. :(

 

 

Hvis jeg da bare vil ha en lang UTP-kabel som jeg vil føre rundt omkring i huset, og sette på "plugger" i enden, hva velger jeg da?

Lenke til kommentar

Nå kommer HDMI over fiber. Jeg hadde undersøkt litt på det å legge fiber også. Da det jo vil være artig å kunne sende 8K bilde fra PC på mannehulen sin til TV i stua. Mus og tastatur kan du fint styre via ordinær kablet internett Cat.6 er mer enn nok til mye. Har funnet overgang fra ethernet til USB som funker fjell på Ebay til en slikk og ingenting.

 

Det lønner seg "alltid" å legge ekstra kabler til TV-benken i stua. Selv om du ikke tror du har bruk for de der og da. Så kan det likevel være kjekt å ha noen ekstrakabler. Ihvertfall fra TV til der du har tenkt å montere router i leiligheten/huset.

 

Alternativet er å legge mange trekkerør til TV-benken. Så kan du ettertrekke kabler av ønsket type.

 

https://www.ebay.co.uk/sch/sis.html?_nkw=2pc+USB+Extension+Ethernet+RJ45+Cat5e

 

Her behøver du ingen router til disse. Du bruker Cat.5e / Cat.6 som ren forlengelseskabel. Du behøver et sett for mus og et for tastatur om du vil ha disse tingene isolert fra hverandre. Så noen trekkerør direkte fra TV-stue til mannehule utenom (by-pass) router er ingen ulempe.

Endret av G
Lenke til kommentar

10G på CAT 6-6a kabler er dyrt. Samtidig bruker du også 5x meir strøm per kabel og dei har 20X høgare latency enn SFP+.

 

Idag får du 10G Mellanox SFP+ nettverkskort på Ebay for 15 USD, dei bruker 5 watt i motsetning til 10G-BaseT nettverkort som bruker 15-25 watt. Dei støtter også RDMA så du slipper å bruke prosessoren for dataoverføring over nettverk.

 

Til switch får du Brocade ICX 6450 med 24-48 1G porter og 4x 10G SFP+ porter til 150USD på Ebay, den er 100% stille og idler på 20 watt.

Trenger du enda meir ytelse, så får du 40G nettverkskort til 35 USD stykket + 35-50 USD for QSFP kabel. Switchene her er framleis svindyre og bråker, men for direkte tilkobling så er det eit flott alternativ.

 

Det er også stor forskjell på CAT5e kabler, eg har fått fleire drittkabler som mister 1G hastigheita og detter ned på 100mbit. Stort sett er det trygt å kjøpe ferdige på norske nettsider. Ellers er fiberstore.com ein fin plass å handle nettverkssutstyr i fra.

Lenke til kommentar

Så, hvis jeg vil trekke slike nettverkskabler, hvilke skal jeg velge?

 

De skal gå igjennom vegger, så må ha kabler som jeg setter på ender på selv, ellers blir det veldig store hull..

 

Gjerne link til norske sider, helst på lager. Ikke alt jeg orker å vente på fra eBay.. :(

Lenke til kommentar

10G på CAT 6-6a kabler er dyrt. Samtidig bruker du også 5x meir strøm per kabel og dei har 20X høgare latency enn SFP+.

 

(snip)

Hvor store er tranceiverne? Ref. innlegget til TS under om å unngå for store hull i vegger.

 

Så, hvis jeg vil trekke slike nettverkskabler, hvilke skal jeg velge?

Fiber er visstnok vanskelig å terminere hvis man ikke har utstyret til det. Dette er et tema som siDDis kan mer om.

 

De skal gå igjennom vegger, så må ha kabler som jeg setter på ender på selv, ellers blir det veldig store hull..

 

Gjerne link til norske sider, helst på lager. Ikke alt jeg orker å vente på fra eBay.. :(

Hvis du har lengder som er kortere enn 40-50 meter så ville jeg anbefalt cat. 6. Hvis det begynner å bli i grenseland for 50m+, så ville jeg gått for cat. 6a.

Endret av Faller
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du trenger sannsynligvis ikke 10Gbit. Trekk cat6 det holder i massevis for deg, ikke begynn å styre med fiber. Det blir bare kål. Får du behov for 10Gbit en gang i fremtiden er det ikke noe problem det heller.

 

Helt meningsløst å få anbefalt 40Gbit-utstyr også, du har forklart at det er snakk om en enkel gamingmaskin og det er overhodet ikke noe behov for noe mer enn 1Gbit der i dag.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Takker! :)

 

Selve kabelen da?

 

Og, er det meningen at de (ledningen) skal gå ut i sånn uttak, og ikke i en sånn kabel-plugg?

 

kabelen linket du jo til selv før i tråden? Uttak er jo mye penere enn å ha en løs kabel fra et hull i veggen, men det velger du selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...