Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dobbel kjeveoperasjon; erfaringer med dette?

Oly

Anbefalte innlegg

Hei, jeg står for tiden i venteliste på å foreta dobbel kjeveoperasjon.

Det hele startet med at jeg tidligere hadde fikset litt på nabotannen som er nærmest de midtre framtennene oppe på begge sider (de var litt lave/høytsittende) ved å få en tannlege til å bygge på høyden ved hjelp av et plastmaterial, slik at symmetrien så bedre ut på tannrekken oppe.

Jeg planla da å senere fikse på de fire tennene som er i midten på den nedre tannrekken; disse stokker seg en del pga plassmangel. Jeg bestilte så en time hos kjeveortoped, og jeg forventet å få tilbud om tannregulering, så ville alt ordnet seg.

Da jeg besøkte kjeveortopeden, fikk jeg vite både det ene og det andre som ikke stemmer med tannstillingen min, og at eneste gode løsning på dette ble dobbel kjeveoperasjon (oppe og nede). Brikkene falt på en måte på plass, ettersom hun listet opp en del typiske symptomer folk med min usymmetriske tannstilling ofte har, og jeg kjente meg igjen i en del av de (litt tyngre å snakke enn hva som er normalt, lesping, tyngre å puste gjennom nesen enn vanlig, litt for høy hake, liten munn osv).

Det er lang ventetid, jeg har nå ventet i et halvt år og forventet ventetid der jeg skal ta operasjon er 2 år per i dag pga liten bemanning.

Jeg er svært interessert i å høre erfaringer fra andre her om hvilke forandringer de fikk i hverdagen i ettertid etter endt operasjon.

Har noen opplevd bedre kvalitet/tydelighet på stemmen etter endt operasjon? Jeg føler at jeg har ganske variabel stemme for tiden, mørk om morgenen og litt "kvinete" resten av dagen. Jeg føler også at jeg både hadde dypere og bedre stemme i tenårene enn nå; den har på en måte blitt degradert etter årenes løp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spurte engang en mann med tidligere underbitt som hadde fått kuttet av underkjeven på begge sider om hvordan han var fornøyd. Han hadde framleis ganske prominent hake, men underbittet var borte og det så ikke så gærent ut, syntes jeg, da, ganske regelmessig tannstilling. – Hvis han hadde visst hva han gikk til, hadde han aldri gjort det, var hans svar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei, har gjennomført dobbel kjeveoperasjon pga underbitt, der underkjeve ble saget av og flyttet like under kjeveleddet og hele overkjeven ble saget av. Meget fornøyd med resultatet, store estetiske forandringer. Merket ikke forskjell på stemme, men har dog blitt noe plaget med bihulebetennelse, ettersom deler av bihulene ble sagd over, og implantatene som skal holde overkjeven på plass under helningstiden er skrudd fast mot bihulene. Hadde kjevelås i 8 uker etter operasjon, den ble jeg ganske fort vant til.

Du må nok forvente relativt store smerter de to første ukene, etter det avtar smertene kraftig.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på :)

Lenke til kommentar

Hei, takk for innspill :)

Var det lenge siden du fikk gjennomført denne operasjonen?

Det hørtes ikke så lovende ut det med bihulene, men dette er vel midlertidig og bedrer seg på sikt (jeg er allerede littegrann plaget med dette).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...