Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er skriftlig reklamasjon for aggressivt?


Postern

Anbefalte innlegg

Kjøpte min første bil for noen uker siden. Jeg kan fint lite om biler, men i annonsen sto det at det var gjort ny service, nye bremser og at bilen var eu-godkjent. Dette stemte ikke helt, og jeg endte opp med å vente i nesten to uker på bilen. Det var heller ikke verken papirer på eu-godkjennelsen eller servicen, da jeg endelig fikk den.

 

Jeg prøvekjørte bilen, som virket helt fin, og selger (forhandler) sa at ingenting var galt med den da jeg spurte. Etter å ha kjørt bilen noen dager så har jeg, og mer kyndige bekjente, bemerket at bilen ikke er helt i orden likevel.

 

Det jeg er bekymret for er: bilen hopper/skipper i første og andre gir. Den er trang på clutchen, slik at det har vært vanskelig å få den i gir (spesielt første og andre). Rattet er utrolig tregt med å sentrere seg. Dvs etter sving, så går ikke rattet tilbake i rett-frem-posisjon. Det er også en slags subbelyd ved bremsing (ikke no høy eller veldig merkbar lyd, bare lav subbing).

 

Jeg snakket med NAF og forklarte situasjonen, og fikk beskjed om å sende reklamasjonsbrev til selger. Jeg brukte NAF's mal. 

 

Tilbake fra selger fikk jeg noe ufint språk om jeg ikke har tilgang på telefon der jeg bor? Og at han avventer å svare til jeg ringer. Med en avsluttende kommentar om at advokater ikke er gode på å fikse bil.(antagelig fordi det i NAFs mal står at jeg ved manglende svar vil vurdere å gå videre med saken).

 

Grunnen til at jeg kommuniserer skriftlig, er jo fordi jeg vil ha alt skriftlig dokumentert. Etter kjøpsrunden, og alt tullet med levering så stoler jeg  fint lite på denne forhandleren. Dessuten får man tid til å tenke godt gjennom hva man vil si, og hva som blir sagt.  Men det er jo tydelig at selger ikke er helt enig. Jeg har lite lyst å snakke med selger, etter en slik ufin tilbakemelding, og kjenner at jeg angrer på hele bilkjøpet. 

 

Er det jeg som har missforstått en eller annen regel, der skriftlig kontakt med selger ikke er innafor? Og hvordan burde jeg gå videre nå?

Endret av Postern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andre kan bedre ta seg av jus, lover og regler, men min første reaksjon er at det selvfølgelig er minst like greit å reklamere skriftlig. En seriøs selger ville ikke hatt noe som helst problemer med det. Noe som bringer meg over til min andre reaksjon: hvis dette er responsen fra selger ville jeg i hvert fall satt meg inn i mine rettigheter og stått på mitt. Mest sannsynlig er han brå for å prøve å skremme deg fra å gå videre med reklamasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som selger har holdt tilbake informasjon om mangler og feil på bilen og i tillegg løyet om utført service (servicer skal være stemplet inn i serviceboken og ellers kunne dokumenteres med kvittering fra utførende firma). Hvorvidt den har vært på EU.kontroll eller ikke kan du lett sjekke på siden www.vegvesen.no

 

Jeg ville ha levert inn krav om heving av kjøpet.

 

Dersom du har kjøpt bilen "i den stand den står", så har du imidletid ingen garanti, men du kan uansett heve kjøpet på grunn av skjulte feil og svindelforsøk.

Lenke til kommentar

[..] i annonsen sto det at det var gjort ny service, nye bremser og at bilen var eu-godkjent. Dette stemte ikke helt, og jeg endte opp med å vente i nesten to uker på bilen. Det var heller ikke verken papirer på eu-godkjennelsen eller servicen, da jeg endelig fikk den.

 

[..] Etter å ha kjørt bilen noen dager så har jeg, og mer kyndige bekjente, bemerket at bilen ikke er helt i orden likevel.

 

Det jeg er bekymret for er: bilen hopper/skipper i første og andre gir. Den er trang på clutchen, slik at det har vært vanskelig å få den i gir (spesielt første og andre). Rattet er utrolig tregt med å sentrere seg. Dvs etter sving, så går ikke rattet tilbake i rett-frem-posisjon. Det er også en slags subbelyd ved bremsing (ikke no høy eller veldig merkbar lyd, bare lav subbing).

 

En eller flere mangler her virker det som. Men du er jo fryktelig vag i dine beskrivelser da ("dette stemte ikke helt", "ikke helt i orden likevel", "subbelyd ved bremsing"), dette gjør det vanskelig å hjelpe deg.

 

Hva med litt mer informasjon? Sånn som pris, km.stand, merke, årsmodell, o.s.v.? Jo mer, jo bedre (stort sett).

 

Når det gjelder giring: Er du sikker på at du har clutchen helt inne (dvs. så langt den går), når du girer? Min nyeste bruktbil var i starten litt vrang på dette, helt til jeg fant ut at gulvmatta delvis lå i veien. I ettertid har det gått greit. (Du virker ikke bilproff i hele tatt så jeg bare spør.)

 

EDIT: "Subbelyd ved bremsing" .., du har ikke rust på bremseskiver?

 

[..]

Jeg ville ha levert inn krav om heving av kjøpet.

 

Dersom du har kjøpt bilen "i den stand den står", så har du imidletid ingen garanti, men du kan uansett heve kjøpet på grunn av skjulte feil og svindelforsøk.

 

Vanligvis skal det ganske mye til for heving, og TS har ikke engang opplyst om pris. Det kan være Norges verste skranglebil for alt det vi vet, og da blir "ingenting galt" litt relativt.

 

Solgt «som den er» og lignende fraser forandrer lite for kjøper: https://lovdata.no/NL/lov/2002-06-21-34/§17

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut til at der er to feil:

1. cluch

2. bremser henger

Også bør du få kvittering på at service er utført.

Er vel lurt å ringe eller reise å snakke med selger. Eventuelt da ta med den klagen du laget. Eller lage en ny klage-brev.

Det med sentrering av ratt tror jeg ikke er noe å klage på.

 

Edit: Ser nå at du sier der er ikke noe problemer. Regner med at saken dermed er løst.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

En selger som avviser reklamasjon fordi den fremmes skriftlig er noe av det dummeste jeg har hørt på en stund. Med det nivået kunne det være fristende å foreslå å reklamere ved hjelp av en litt røff torpedo en mørk kveld på selger privatadresse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut til at der er to feil:

1. cluch

2. bremser henger

Også bør du få kvittering på at service er utført.

Er vel lurt å ringe eller reise å snakke med selger. Eventuelt da ta med den klagen du laget. Eller lage en ny klage-brev.

Det med sentrering av ratt tror jeg ikke er noe å klage på.

 

Problemet med det meste av det der er at det burde vært oppdaget under besiktigelse/prøvekjøring.

Men bevis på at service er tatt må du få - er det ikke skiftet olje og du kjører til neste skift kan det være drepen for motor.

Dessuten må jo EU være tatt. Ellers kan det fort ramle inn ekstrautgifter i forbindelse med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det jeg er bekymret for er: bilen hopper/skipper i første og andre gir. Den er trang på clutchen, slik at det har vært vanskelig å få den i gir (spesielt første og andre). Rattet er utrolig tregt med å sentrere seg. Dvs etter sving, så går ikke rattet tilbake i rett-frem-posisjon. Det er også en slags subbelyd ved bremsing (ikke no høy eller veldig merkbar lyd, bare lav subbing).

Dette må du vel ha merket under prøvekjøringen? Hadde du med en bilkyndig som kunne se over bilen for deg?

 

Forøvrig er det veldig ryddig å holde alt skriftlig når man klager.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har kjøpt bilen "i den stand den står", så har du imidletid ingen garanti, men du kan uansett heve kjøpet på grunn av skjulte feil og svindelforsøk.

Dersom den er solgt som den står, har du fortsatt reklamasjonsrett i 2 år (ved privatkjøp) eller i 5 år (ved forbrukerkjøp (fra forhandler)). Ved privatkjøp kan kjøper og selger bli enige om at kjøper fraskriver seg retten til reklamasjonsrett, men ved forbrukerkjøp er dette ikke mulig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det var heller ikke verken papirer på eu-godkjennelsen eller servicen, da jeg endelig fikk den.

Hverken EU-godkjenning eller service trenger å komme med papirer, selv om det som regel gjør det. Dato for siste (og neste) EU-sjekk finner du på vegvesen.no, og service kan være dokumentert elektronisk. 

Lenke til kommentar

Bilen er en yaris 1.3 2009,som er gått 120.000km. Hva som er feil, eller om jeg burde reklamere er ikke relevant. Vi har verksteder her som har peiling på slikt.

 

Bilen er ikke solgt som den er, og selger sa at det ikke var noe galt med den. Jeg merket ikke noe på prøvekjøringa. Det med clutchen har ikke vært noe problem etter de første dagene, om det er borte eller om jeg er blitt vant med bilen vites ikke,det ligger iallefall ikke noe matte i veien nå,forøvrig tar den godt, og virker egentlig ganske grei.

 

Andre som har kjent på rattet er enig i at det er litt tregt, men også usikre på om det egentlig er noe. Jeg vet bare at det er tregere enn alle andre biler jeg har kjørt.

 

Hoppingen er værst i første gir, og mtp så lite det blir brukt, er det ikke noe som plager meg veldig mye. Det med bremsene skjer bare når jeg faktisk bremser, ikke under vanlig kjøring, og kan være helt normalt. Mulig det er jeg som overanalyserer ting som faller innenfor naturlig variasjon, men jeg vil nå bare forsikre meg om at alt er trygt og forsvarlig.

 

Bilen er EU-godkjent, det sjekket jeg selvfølgelig før overtakelse. Men den var ikke det da jeg kjøpte den. Selv om det sto i annonsen.

 

Det jeg i hovedsak lurte på, var om selgers reaksjon er å forvente ved skriftlig henvendelse, og hvordan jeg skal gå fram.

Lenke til kommentar

Nå gir du inntrykket av at bilen mer eller mindre er grei, og at du er blitt vant med den.

 

Om du (delvis) klagde på problemer som egentlig ikke var problemer, men i stedet skuffelser (fordi Yaris rett og slett er billigbil) kan dette være noe av grunnen til at selger reagerte som han gjorde: Han oppfattet deg som useriøs, og derfor ga han deg et upassende/avvisende svar.

 

Det er sjelden at nykjøpte bruktbiler oppfyller den tiltenkte rollen perfekt. Som regel er det alltid noe man forventer skulle vært annerledes, dvs. bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, selgers reaksjon er ikke å forvente. Det er helt naturlig å foreta skriftlige henvendelser om saker som fort kan handle om mye penger. Å kreve at du gjør det muntlig gir meg assosiasjoner til et lugubert bakgårdsfirma som ikke har alt helt på stell.

Helt enig med denne kommentaren og andre her. Skriftlig kommunikasjon må da være å foretrekke i en slik situasjon. At selger reagerer såpass negativt på skriftlighet i seg selv sier vel egentlig ganske mye om selgerens profesjonelle og jeg hadde nær sagt intellektuelle nivå. Får noen assosiasjoner av samme type ja... :)

 

Har faktisk reklamert skriftlig selv en gang i tiden. Og jeg fikk et både saklig og hyggelig svar som resulterte i en fruktbar dialog der selger kom meg ganske bra i møte. Nå var det en større merkeforhandler, ref. det med profesjonalitet og bakgårdsfirma. Er kanskje ikke så lett å kommunisere skriftlig med et enmannsfirma med 9-års folkeskole og mastergrad fra "livets harde skole"... :)

 

Lenke til kommentar

Kjøpte min første bil for noen uker siden. Jeg kan fint lite om biler....

Jeg har lite lyst å snakke med selger, etter en slik ufin tilbakemelding, og kjenner at jeg angrer på hele bilkjøpet. 

 

Er det jeg som har missforstått en eller annen regel, der skriftlig kontakt med selger ikke er innafor? Og hvordan burde jeg gå videre nå?

Når oppgitt informasjon, som er basis for din kjøpsbeslutning, IKKE stemmer.....er det mange bjeller som bør ringe og røde varsel-lamper over hele linja.

Hvis din erfaring med kjøp av bil er som skissert så er det kun skriftlig kommunikasjon som kan berge deg helskinnet ut av denne handelen for å få hevet kjøpet raskest mulig.

Lenke til kommentar
Skriftlig reklamasjon er ikke for aggressivt, det er et tegn på ryddighet. For en selger er bare EN grunn til å ha problemer med skriftlighet i en reklamasjon, nemlig at da kan man ikke servere 123 historier om at “som kunde (og lite bilkyndig også) må du ha misforstått, det jeg egentlig sa var...” Litt problematisk situasjon det når selger satset på at “i dag har jeg dagen, få solgt vraket som har stått her og varmet gulvet XX måneder, for han der har ikke peiling” 

 

Du lager til å være medlem hos NAF., og da anbefaler deg å få tatt en https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-kjop/ (utvidet med din bilkunskap og ut fra din situasjon nå). Den burde selvsagt vært tatt FØR kjøpet, men her må dessverre bare konstateres at “av skade blir man klok, men ikke rik”. Imidlertid: En slik test er den mest verdifulle ammunisjonen du har om det skulle vise seg noen “kalkede graver” og feil forsøkt dekket som etterhvert dukker opp - noe jeg nesten ville forventet med en “forhandler” på det nivået du beskriver. Den vil også fastslå om du noenlunde fikk det du betalte for eller om det er vesentlig avvik her. Husk at mangler er langt lettere for en fagperson å fastslå nå enn om et halvår! 

 

Så mitt råd. Parker bilen frem til NAFs teknikere har vært på banen også og vurder situasjonen på nytt da. I tillegg: Send en e-post/SMS (helst e-post om forhandleren har en offsiell adresse) og bekreft telefonsamtalen (dato og tid så nært som mulig), samt at han da så vidt du forsto viste til til ditt reklamasjonsbrev. Be ham så så avkrefte PR E-POST/SMS innen (dato og tid) dersom den forståelsen er en misforståelse. Poeng: Gjør ikke han noe aktivt da har du bekreftelse på at reklamasjonen faktisk er mottatt.  Det er også gull verdt når man har å gjøre med en selger som åpenbart godt kan hevde at "reklamasjon av han der - aldri hørt om noen reklamasjon fra han der jeg". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...