Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leter etter eldre bil med airbag


Gjest Slettet+918234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en corolla, de meste av delene er ganske billige og de er lette å jobbe på selv, uansett erfaringsnivå. 

Hvis du skal ha deg en gammel bakhjulstrekker så MÅ du investere i slepetau, hjultvinne og startkabler. De fleste jeg kjenner som kjøpte seg bakhjulstrekker som første bil havnet i grøfta minst 1 gang i løpet av vinteren pga de ikke visste hva de skulle gjøre når rumpa kom. (og det vil den, enten du vil eller ikke iløpet av vinteren.)

BMW med 4'er motor anbefaler jeg ikke, mtp at de har hatt en god del svakheter rundt kjede og ventil løftere oppgjennom. 

Dessuten, tyskere er en god del vanskeligere å jobbe på enn mye annet.

Lenke til kommentar

Kjører du firmabil i forbindelse med jobb?

Isåfall kan det lønne seg å ha forsikringen på foreldrene dine noen år, deretter ordne en attest fra arbeidsgiver at du har kjørt firmabil skadefritt og du vil da kunne starte din egen forsikring med opparbeidet bonus.

 

Var slik jeg gjorde det og sparte nok en del

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tror forsikring ordner seg ;)

 

Hva slags biler anbefaler du for billig bilhold?

 

En litt undervurdert bil som både er kul (synes jeg), sportslig, småkjapp, plass til passasjerer, trygg og driftssikker er Honda Civic 2006->

Bare unngå 1.4-literen, de andre har krefter som står til utseende og understell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Takk for svar.

 

Må si meg uenig dessverre, synes ikke at Honda Civic er så særlig kul, men takk for forslaget!

 

Har du noen andre forslag som passer dine "krav" nevnt i innlegget ditt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Fikk råd fra kjøreskolen at man helst ikke bør kjøpe gamlere biler enn 5 år  +/- da sikkerheten blir dårligere og dårligere jo lengre det har gått siden bilen er produsert. Dermed vil jeg overhode ikke anbefale deg å kjøpe en bil fra 80-90 tallet. Kjøp heller en bil fra 2010 eller senere. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Biler fra den tidsperioden trenger ikke akkurat være spesielt farlige, heller motsatt spesielt om du kjøper en bil med moderat motorstørrelse, feks en Volvo 240 eller Mercedes 190

 

Slik jeg forstår det har det mye med karosseriet, og de skal ifølge læreren min på kjøreskolen være bedre på nyere modeller. 

Lenke til kommentar

Ble solgt 3 millioner 240er (relativt tidlig, så totalen er langt høyere) og det var vel nesten ingen av dem som hadde vært involvert i en dødsulykke, det ble jo til og med oprettet en "volvo saved my life" klubb

 

Det der er bare ikke sant. Volvo har alltid vært langt fremme på sikkerhet, og det var en tryggere bil en mye annet ganske lenge, men etter 2000 er nesten alt annet tryggere. 

 

Moderne biler er mye tryggere enn eldre biler. Fremgangen har vært enorm, og det redder liv. En bil fra 2000 er mye tryggere enn en fra 1990, og en 2010 modell er mye tryggere enn en 2000 modell. 

Lenke til kommentar

Volvo og 240 var jo de som revolusjonerte sikkerheten i biler, Volvo har vel fortsatt patent på sikkerhetsbilde som vi kjenner det i dag, men de valgte å gjøre det gratis. Samtidig som de også begynte med det revolusjonerende desginet hvor motoren osv. gikk "gjennom gulvet" og en del andre sikkerhetsfunksjoner.

 

OJ Doe, utsagnet fra volvo var vel 

 

 

no one died while riding in a Volvo 240 between 1988 and 1993

 

 

Volvo har forøvrig ett mål om at ingen skal dø i en Volvo fra 2020 og fremover.

Lenke til kommentar

Det der er bare ikke sant. Volvo har alltid vært langt fremme på sikkerhet, og det var en tryggere bil en mye annet ganske lenge, men etter 2000 er nesten alt annet tryggere. 

 

Moderne biler er mye tryggere enn eldre biler. Fremgangen har vært enorm, og det redder liv. En bil fra 2000 er mye tryggere enn en fra 1990, og en 2010 modell er mye tryggere enn en 2000 modell. 

Du må gjerne presisere hva som er løgn, jeg vil på lik linje påstå at det er ren løgn å si at "en 2010 modell er MYE tryggere enn en 2000 modell", ja den er tryggere, men ikke på nærhet like stor forskjell som ble gjort i Volvo 240 tider, jeg vil til og med påstå forskjellene er relativt marginale.

Lenke til kommentar

Volvo og 240 var jo de som revolusjonerte sikkerheten i biler, Volvo har vel fortsatt patent på sikkerhetsbilde som vi kjenner det i dag, men de valgte å gjøre det gratis. Samtidig som de også begynte med det revolusjonerende desginet hvor motoren osv. gikk "gjennom gulvet" og en del andre sikkerhetsfunksjoner.

 

OJ Doe, utsagnet fra volvo var vel 

 

 

Volvo har forøvrig ett mål om at ingen skal dø i en Volvo fra 2020 og fremover.

 

IIHS (altså bare på motorvei, i USA) _undersøkte_ ingen dødsulykker i klassen "single-vehicle-accident" hvor noen døde i en 240 i denne perioden. Så har fem fjær blitt en hønsefarm. 240 var den første masseproduserte med kompresjonssoner. Volvo PV var først ute med tre-punkts belte, ikke sikkerhetsbelte. Ja, volvo har alltid vært ledende, men det har bare tatt noen få år før resten har fulgt etter. 

 

Du må gjerne presisere hva som er løgn, jeg vil på lik linje påstå at det er ren løgn å si at "en 2010 modell er MYE tryggere enn en 2000 modell", ja den er tryggere, men ikke på nærhet like stor forskjell som ble gjort i Volvo 240 tider, jeg vil til og med påstå forskjellene er relativt marginale.

 

Se over. Ikke løgn. Bare feil. Igjen, les deg opp på emne. Du har bare ikke rett. Forskjellene er enorme med sikkerhetsfunksjoner. Begynn med å lese litt om nullvisjonen sine studier sammen med TØI.

Lenke til kommentar

IIHS (altså bare på motorvei, i USA) _undersøkte_ ingen dødsulykker i klassen "single-vehicle-accident" hvor noen døde i en 240 i denne perioden. Så har fem fjær blitt en hønsefarm. 240 var den første masseproduserte med kompresjonssoner. Volvo PV var først ute med tre-punkts belte, ikke sikkerhetsbelte. Ja, volvo har alltid vært ledende, men det har bare tatt noen få år før resten har fulgt etter. 

 

 

Se over. Ikke løgn. Bare feil. Igjen, les deg opp på emne. Du har bare ikke rett. Forskjellene er enorme med sikkerhetsfunksjoner. Begynn med å lese litt om nullvisjonen sine studier sammen med TØI.

Poenget var uansett at jeg ikke ser noen grunn til å være "redd" for å eie eller sitte i det jeg ville kalt en "relativt moderne bil".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...