Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leter etter eldre bil med airbag


Gjest Slettet+918234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+918234

Hei igjen.

 

Takk for så mange veldig gode svar! Må si at jeg hadde ikke forventa å få så "voksne" og gode svar i respons!

 

Jeg har sett litt mer rundt på biler og har fått et øye for BMW og Mercedes rundt årtusenskifte (hovedsaklig BMW).

Stedet jeg bor på ligger på rundt 500 m.o.h og vi opplever en god del snø som oftest om vinteren og jeg har hørt at BMW kun er bakhjulstrekk. Stemmer dette? Er det i så fall en sjans for meg å ferdes på en snølagt vei med en bakhjulstrekker? (med vinterdekk selvsagt)

 

Fortsett å kom med forslag folkens! Jeg hadde vært ganske lost uten å lage denne tråden :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fleste BMW er bakhjulstrekkere ja, noen fåtall rundt år 2000 med firehjulstrekk.

 

Kan hende du får en OK BMW E39 eller E46 med diesel motor for rundt 50k, masse hjelp å få på E39-Facebook gruppen med 12k medlemmer i. Største problemet er EGR ventil og rust (spesielt kanaler, jekkfester og bakluke) man må se etter. Ellers så har man jo den "skuddsikre" rekkesekser bensin motoren til BMW så lenge folk har tatt service på de.

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar

Det går helt fint å ferdes på snølagt vei med bakhjulstrekker. Jeg vokste opp like høyt som deg, i ei bygd full av 240'er , Sierraer, Ascona B, Manta... Var ikke noe værre det enn alskens forhjulstrekkere. Det krever en litt annen kjøreteknikk enn forhjulstrekker når det er glatt, men det kommer du fort inn i. Nå er det jo til og med antispinn på det meste. Luksus. :-) En del bakhjulstrekkere er litt 'lette i rompa', men en sandsekk eller lignende bakerst i bagasjerommet fikser det meste.

I den prisklassen ville jeg nok gått for BMW av de to. Den aktuelle versjonen av C-klassen er belemret ganske mye dyre småfeil (i tillegg til rust), og E-klasse til den prisen har som regel gått 300.000 km som drosje i starten av karrieren og km-telleren skrudd tilbake minst én gang...
BMW'ene har også sine utfordringer, men de er mer faste gjengangere. Gode tips av VegardBS over her.

Uansett: ser du etter premium i den prisklassen har de gjerne gått langt, og alt av deler og reparasjoner er vesentlig dyrere enn 'vanlige' biler, så det er enda viktigere å sjekke bilen godt ved prøvekjøring etc for å luke ut de råtne...

Lenke til kommentar

Ring forsikringsselskapene før du bestemmer deg for en BMW i en alder av 18. Du kan risikere å måtte betale opp mot 20.000kr i året om du skal forsikre den på deg selv, og jeg anbefaler sterkt at du opparbeider deg bonus.

 

270k er i det lengste laget, så vil være obs på tilstand til understell o.l. Ombygget bil er definitivt en risiko, da man aldri er helt sikker på hvordan arbeidet ble utført. Jeg ser heller ingen antydning til at motorbytte har blitt godkjent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Går det ann å forsikre bilen i navnet på foreldre evt. for lavere forsikring eller er dette ulovlig?

Forstår at forsikringsselskaper er obs på førstegangstrafikanter...

 

Hva slags spørsmål anbefaler du å stille til selgeren? Vil jo kjøpe en bil som ikke må bli påkostet nesten hele originale bilprisen med det samme.

 

Jeg er klar over kostnader på hellakering. Heldigvis så har vi et lakkeringsverksted hjemme og en far med god erfaring så prisene vil ikke bli så stive ;)

Lenke til kommentar

Går det ann å forsikre bilen i navnet på foreldre evt. for lavere forsikring eller er dette ulovlig?

Forstår at forsikringsselskaper er obs på førstegangstrafikanter...

 

Hva slags spørsmål anbefaler du å stille til selgeren? Vil jo kjøpe en bil som ikke må bli påkostet nesten hele originale bilprisen med det samme.

 

Jeg er klar over kostnader på hellakering. Heldigvis så har vi et lakkeringsverksted hjemme og en far med god erfaring så prisene vil ikke bli så stive ;)

 

Det er ikke ulovlig, men du må ta støyten med startbonus en gang uansett. Forsikrer du den på foreldrene dine så opparbeider du deg aldri din egen bonus, og det er foreldrene dine som får bonustap om du gjør en skade på bilen din.

 

Den 3-serien ville jeg vært veldig varsom med, med mindre du har erfaring med disse bilene. Om motorbytte ikke er godkjent så må du gå gjennom godkjenningsprosessen selv, og om selger ikke har gjort dette før salg så er det trolig en grunn til dette. Du må ha papirer og bevis på bygg, papirer på donorbil. Mulig du også må bytte bremser på E46 328.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ring forsikringsselskapene før du bestemmer deg for en BMW i en alder av 18. Du kan risikere å måtte betale opp mot 20.000kr i året om du skal forsikre den på deg selv, og jeg anbefaler sterkt at du opparbeider deg bonus.

 

270k er i det lengste laget, så vil være obs på tilstand til understell o.l. Ombygget bil er definitivt en risiko, da man aldri er helt sikker på hvordan arbeidet ble utført. Jeg ser heller ingen antydning til at motorbytte har blitt godkjent.

Veldig godt tips, men tror fort du må ut med mellom 15 - 20 000kr i året for forsikring nesten uansett hvilken bil du ender opp med dersom du skal ha fullkasko.

 

Lurt å sjekke med mange forskjellige selskaper også, kan jo nevne at jeg har sett forskjeller oppimot 30 000kr i året, altså det ene selskapet skulle ha litt under 20 mens det andre skulle ha nesten 50...

Lenke til kommentar

Veldig godt tips, men tror fort du må ut med mellom 15 - 20 000kr i året for forsikring nesten uansett hvilken bil du ender opp med dersom du skal ha fullkasko.

 

Lurt å sjekke med mange forskjellige selskaper også, kan jo nevne at jeg har sett forskjeller oppimot 30 000kr i året, altså det ene selskapet skulle ha litt under 20 mens det andre skulle ha nesten 50...

 

20k var for ansvar, og før trafikkforsikringsavgiften. Aner ikke hva ungdommen betaler for en 3-serie i disse dager, men det er en av de dyrere bilene man kan forsikre, spesielt med 193 hestekrefter.

Lenke til kommentar

20k var for ansvar, og før trafikkforsikringsavgiften. Aner ikke hva ungdommen betaler for en 3-serie i disse dager, men det er en av de dyrere bilene man kan forsikre, spesielt med 193 hestekrefter.

Betaler selv rundt 20k i året (kasko) for en E220 2008 med 170 dieselhester, men det er jo en bestefarbil i forhold til 3-serie, så det spørs jo litt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Så hva synes dere om den sistnevnte bilen jeg linket til? Burde jeg gå for noe i den duren?

Synes BMW 3-serien ser veldig fin ut, men Gavekort sa jeg burde holde meg unna denne serien.

 

Hvorfor mener du det? Noen "pros and cons" med å kjøpe en BMW?

 

Vil helst ha noe som ligner på en 3-serie og/eller er en coupe/sedan.

Lenke til kommentar

Sjekket litt på på diverse forum og den bilen har mest sannsynlig en N43 motor og jeg hadde ikke kjøpt en bil med den motoren  den er verre en min N46 med hensyn til registerkjede. Kan du ikke skifte det selv regn med mellom 30-80000.- i utgifter når det ryker, ikke om.

 

Jeg fikk dekket 50% på min N46 og betalte 24k.

 

Jeg vill si at en fersk sjåfør ikke bør kjøre en senket bil siden overgangen mellom grep til full slipp av veigrep er mye mindre enn en standard bil hvor du får tidligere varsler om at du kjører for hardt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...