Gå til innhold

Se resultatet: Audi ble elektrisk med Tesla-innmat


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at jeg fortsatt kunne fylt tanken min like fort som den opprinnelige bilen kunne, om jeg selv kjøper en supercharger så får jeg ikke ladet bilen så fort som jeg burde...

Nå sliter du  :tease: 

 

Uansett, du kan fint lade denne bilen, bare ikke på Tesla supercharger. 

 

Det er en selvfølge at denne bilen ikke kan lade da det kan oppstå brann. Tesla har jo ikke peiling på hvordan dette er satt sammen. 

 

Når det kommer til kondemnerte biler så er det slik jeg har forstått mulig å vise bilen til Tesla og dermed få den til å lade på superladere. Er bilen kondemnert kan det være grunn for å ikke tillate superlader. Husk at dette foregår ved 120kw, det skal kjøles og man står tett i tett med 10-20 andre biler. 

Lenke til kommentar

Nå sliter du  :tease: 

 

Uansett, du kan fint lade denne bilen, bare ikke på Tesla supercharger. 

 

Det er en selvfølge at denne bilen ikke kan lade da det kan oppstå brann. Tesla har jo ikke peiling på hvordan dette er satt sammen. 

 

Når det kommer til kondemnerte biler så er det slik jeg har forstått mulig å vise bilen til Tesla og dermed få den til å lade på superladere. Er bilen kondemnert kan det være grunn for å ikke tillate superlader. Husk at dette foregår ved 120kw, det skal kjøles og man står tett i tett med 10-20 andre biler. 

Se på videoene som linkes i artikkelen, han som står bak dem har opplevd at Tesla har slått av supercharging og ikke slår det på igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er naturlig at Tesla slår av superlading for kondemnerte biler, og ikke slår det på igjen før bilen er satt i stand igjen av Tesla eller annet autorisert verksted.

Kondemnerte biler som er satt i stand av amatører kan være OK, men de kan også være dødsfeller. Det er ikke uten videre at man bør kjøre inn 360A i en batteripakke. Man må vite at batteri og kabling er uskadd og riktig satt sammen, med riktig moment, og man må vite at sikkerhetsanordninger ikke er fjernet. Kjølingen bør også fungere, men om resten av systemet er i orden vil defekt kjøling bare føre til tregere lading.

Tesla har allerede hatt en brann ved superlading, på Brokelandsheia, og jeg er sikker på at dette ikke er noe Tesla ønsker å gjenta. Det kan forårsake store materielle skader, og det er svært ubeleilig for alle kundene som hadde planer om å lade et sted, og så er superladeren satt ut av spill. Sånn så det ut den gangen: https://www.vgtv.no/video/125788/tesla-i-full-fyr-naa-er-aarsaken-her

Når det er sagt, jeg kan skjønne at man blir irriterte på Tesla om de plutselig slår av superlading på en bil som er fikset, men feilen til Tesla var ikke å slå av superlading, feilen var at de ikke slo av superlading med en gang bilen ble kondemnert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

Så lenge tilgangen er betalt for når bilen ble kjøpt så ser jeg ikke problemet, men er forøvrig enig i forslaget ditt, det hadde vært en god løsning.

 

Problemet er delvis at delene kan ha gått til 5-6 forskjellige bygg.  Hvem skal "overta" rettigheten? Den som har batteriet, ombordladeren, Drive Unit eller kjørecomputeren, om de fikk den til å virke med utstyret?

 

Og så er det saken om at det er ikke lengre en Tesla etter ombyggingen. Blir nesten som om viss jeg kjøper en ytterdør fra et bygg. Det gir meg ikke dermed retten til å gå inn i det bygget uten tillatelse, eller forrige eier av døra, og gå inn i ditt hjem.

 

;-)

 

Men som sagt, bedre å gå i åpen dialog med Tesla, enn å bare prøve å hekte seg på.

Lenke til kommentar

 

Nå sliter du  :tease: 

 

Uansett, du kan fint lade denne bilen, bare ikke på Tesla supercharger. 

 

Det er en selvfølge at denne bilen ikke kan lade da det kan oppstå brann. Tesla har jo ikke peiling på hvordan dette er satt sammen. 

 

Når det kommer til kondemnerte biler så er det slik jeg har forstått mulig å vise bilen til Tesla og dermed få den til å lade på superladere. Er bilen kondemnert kan det være grunn for å ikke tillate superlader. Husk at dette foregår ved 120kw, det skal kjøles og man står tett i tett med 10-20 andre biler. 

Se på videoene som linkes i artikkelen, han som står bak dem har opplevd at Tesla har slått av supercharging og ikke slår det på igjen...

På en kondemnert bil ja. Fyren snekrer jo dammen Teslaer. Jeg har vel sett alt han har lagt ut og dette er en fyr som erkjenner selv at han har for lite peiling.

 

Han satte jo blant annet inn batteriet i en av videoene og klarte å bøye kontaktene.

 

Altså en amatør som mekker på svære batteripakker. Tror de fleste med Tesla tenker det er greit at denne bilen ikke får lade på supercharger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men dette er ikke en ombygd tesla, det er en audi med noen tesla deler. Mercedes har ikke tilgang til superladerne de heller(b klasse) men de har samme "innmat". De har ikke betalt for det. 

 

Ang salvage biler så er de vell kondemmed, og så fikser de bilene. De blir fjernet i fra systemet på grunn av dette. Iallefall slik jeg har oppfattet det, men jeg har ikke full oversikt over Rich. Han har dog noen kule videoer etterhvert, og tesla er litt slu på det området for all del. Men denne audien ser jeg ikke sammenhengen med. 

 

Salvage i USA betyr ikke det samme som i Norge. I Norge har vi et lukket system hos forsikringsselskapene, så det er ikke opp til enhver til kjøpe vrakede biler. 

 

Strengt talt så har de vel egentlig betalt for det. Men i avtalen som ble gjort da bilen var kjøpt ny så var nok er vel en av betingelsene at de kan slå av SC. Tesla får ikke beskjed fra verken forsikringsselskaper eller myndigheter om  hva som har skjedd med bilene. Derfor slå Tesla bare av SC-tilgang når de oppdager at noen har vært fremme med skrutrekkeren sin. 

 

De skjuler seg bak at det har med sikkerhet å gjøre, men det har med å sørge for egne inntekter.  Jeg har veldig lite til overs for Tesla, og dette er en av grunnene til at jeg ikke skal ha Tesla. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Salvage i USA betyr ikke det samme som i Norge. I Norge har vi et lukket system hos forsikringsselskapene, så det er ikke opp til enhver til kjøpe vrakede biler.

 

Strengt talt så har de vel egentlig betalt for det. Men i avtalen som ble gjort da bilen var kjøpt ny så var nok er vel en av betingelsene at de kan slå av SC. Tesla får ikke beskjed fra verken forsikringsselskaper eller myndigheter om hva som har skjedd med bilene. Derfor slå Tesla bare av SC-tilgang når de oppdager at noen har vært fremme med skrutrekkeren sin.

 

De skjuler seg bak at det har med sikkerhet å gjøre, men det har med å sørge for egne inntekter. Jeg har veldig lite til overs for Tesla, og dette er en av grunnene til at jeg ikke skal ha Tesla.

Om de ikke får noe beskjed, hvordan vet de at de har tuklet med den da så lenge en ikke tar den til tesla selv og de sjekker opp mot serienummer?

 

At Tesla ikke vill ha noe å gjøre med hobby prosjekter forstår jeg godt. Det er likt i andre bransjer, som roboter. Om en tukler med noe så må en stå til ansvar for dette selv.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Om de ikke får noe beskjed, hvordan vet de at de har tuklet med den da så lenge en ikke tar den til tesla selv og de sjekker opp mot serienummer?

 

At Tesla ikke vill ha noe å gjøre med hobby prosjekter forstår jeg godt. Det er likt i andre bransjer, som roboter. Om en tukler med noe så må en stå til ansvar for dette selv.

 

Fordi folk har en hang til å publisere ting på internett? Og Tesla også har tilgang til internett?

 

Og at må oppgi VIN for å få kjøpt deler fra Tesla (under påskudd av at du skal få korrekt del). Hvis du kjøper visse deler så flagges VIN, samme hvis du kjøper for mange deler til samme VIN. Det er ikke uten grunn at visse brukte deler til Tesla har nær samme pris som nye deler. 

Lenke til kommentar

Fordi folk har en hang til å publisere ting på internett? Og Tesla også har tilgang til internett?

 

Og at må oppgi VIN for å få kjøpt deler fra Tesla (under påskudd av at du skal få korrekt del). Hvis du kjøper visse deler så flagges VIN, samme hvis du kjøper for mange deler til samme VIN. Det er ikke uten grunn at visse brukte deler til Tesla har nær samme pris som nye deler. 

 

De fleste slike prosjekter omhandler vell brukte deler(delebiler). 

Lenke til kommentar

 

Slår av superlading? Det har aldri vært aktivert for denne personen eller bil.. Vanskelig som mulig? 

Så lenge han har tatt delene fra en tidligere fungerende Tesla, hvorfor skulle det ikke vært påslått?

1. De har tuklet med systemet og Tesla vil ikke ha risikoen til stede med hjemmemekket utstyr på sitt ladenettverk. De kan være kompetente, men den risikoen kan ikke et selskap som Tesla ta.

2.Fordi kunden som har fått ny bil på forsikringen har supercharging der. Supercharging gjelder i bilens levetid. Den lever ikke etter en slakt.

Lenke til kommentar

Det var et teoretisk eksempel, bilen kan ikke supercharge uansett hvem som eier superchargeren og betaler strømmen, hva er det du ikke forstår med det?

Nå er det vel bare Tesla som kan eie superchargere, så her roter nok litt.

 

 

Salvage i USA betyr ikke det samme som i Norge. I Norge har vi et lukket system hos forsikringsselskapene, så det er ikke opp til enhver til kjøpe vrakede biler. 

 

Strengt talt så har de vel egentlig betalt for det. Men i avtalen som ble gjort da bilen var kjøpt ny så var nok er vel en av betingelsene at de kan slå av SC. Tesla får ikke beskjed fra verken forsikringsselskaper eller myndigheter om  hva som har skjedd med bilene. Derfor slå Tesla bare av SC-tilgang når de oppdager at noen har vært fremme med skrutrekkeren sin. 

 

De skjuler seg bak at det har med sikkerhet å gjøre, men det har med å sørge for egne inntekter.  Jeg har veldig lite til overs for Tesla, og dette er en av grunnene til at jeg ikke skal ha Tesla.

Hvordan sørger de for egne inntekter her?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Fordi i motsetning til de som har kjøpt bilene, ha/de ikke har betalt for tilgang til SC-ladenettverket.

 

Hadde vært mer fair om de da hadde forsøkt å få en individuell avtale, ved f.eks. å tilby en viss sum for tilgangen, og per kWh ladet. Siden målet er å elektrifisere, og dette knapt kan kalles konkurrenter, så burde det ikke være umulig. Gjenbruk er uansett bedre enn å kaste, og delene kan eventuelt sjekket av spesialister med bilelektro og batterielektro-papirer, gjerne hos Tesla Servicesenter for å se om delene kan friskmeldes nok til å slippes til.

Hvis donorbilen hadde tilgang til superlading så er det urimelig å fjerne dette og tilgang til oppdateringer. Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...