Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om oppsigelse under permittering og lønnsplikt

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Beklager på forhånd for langt innlegg, men jeg vil prøve å forklare meg så godt jeg kan.

Saken er at for en stund siden ble jeg permittert grunnet uforutsett ordrenedgang. Da permitteringen nærmet seg slutten ble jeg oppsagt av arbeidsgiver. Jeg fikk oppsigelsen 6. november 2017. Oppsigelsestiden ble regnet fra den 1. desember, og jeg leverte også oppsigelsen til Nav 1. desember.

Da startet trøbbelet. Nav mente at jeg ikke oppfylte kravet til dagpenger lenger fom den dagen jeg mottok oppsigelsen, og krevde derfor tilbake dagpengene for perioden 6. - 31. november. Jeg klaget inn avgjørelsen, men det hjalp ikke. De henviste til at folketrygdloven paragraf 4-7 ikke lenger er oppfylt, fordi permitteringen ikke lenger er midlertidig idet man mottar en oppsigelse. De skriver videre at dette er "fast forvaltningspraksis", uten å utdype det noe mer.

De gav meg også åtte ukers utestengelse fordi jeg visstnok hadde holdt tilbake opplysninger ved ikke å si ifra om oppsigelsen før 1. desember, og jeg burde skjønt at jeg ikke hadde rett til dagpenger etter 6. november. Begrunnelsen her var folketrygsloven paragraf 4-28.

Arbeidsgiver nekter å etterbetale lønn for 6.-31. november. De mener at lønnsplikt ikke inntrer før oppsigelsestiden begynner, dvs 1. desember. Så her står jeg og har mistet nesten tre måneder med inntekt. Dagpengene for november er tilbakebetalt, i tillegg til de åtte ukene med utestengelse hvor jeg heller ikke fikk penger. Det gikk dessverre mer enn to måneder før jeg klarte å få en ny jobb.

Hvem har rett - nav eller arbeidsgiver? Jeg heller egentlig mot å være enig med arbeidsgiver. Det finnes ingen egne regler for oppsigelse under permittering, og da er det logisk å tenke at arbeidsgiver skal begynne å betale lønn når oppsigelsestiden begynner. Hvis nav har rett så burde de virkelig ha skrevet at reglene er sånn. Jeg har lest opp og ned på sidene deres og googlet meg halvt ihjel, men det er umulig for en legmann å gjette at ordbruken "midlertidig fritatt for arbeidsplikt" i folketrygdloven betyr at retten til dagpenger under permittering stopper den dagen man får oppsigelsen. Og jeg synes åtte uker utestengelse fordi jeg ikke informerte nav før første oppsigelsesdag er fryktelig strengt. Jeg mente aldri å tilbakeholde opplysninger. Det var bare ikke i mine tanker at de måtte ha oppsigelsen før den begynte å gjelde.

Håper noen har som kan mer enn meg har noen synspunkter på dette.

Anonymous poster hash: bfba7...2de

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får vel sitere det NAV har skrevet på sine nettsider:

Oppsigelse i permitteringsperioden

Blir du sagt opp i permitteringsperioden, regnes permitteringen som opphørt. Du har krav på lønn i oppsigelsestiden. Arbeidsgiveren kan ikke fri seg fra lønnsplikten ved å permittere i oppsigelsesperioden.

Sier du selv opp i permitteringsperioden, vil du vanligvis ikke ha rett til lønn i oppsigelsestiden hvis ikke det motsatte går fram av tariffavtale eller lignende. Du får ikke dagpenger i oppsigelsestiden hvis du har krav på lønn.

Sier du opp din stilling selv, regnes permitteringen som opphørt fra dagen du sier opp.

Sier du opp uten rimelig grunn, vil du miste retten til dagpenger i et begrenset tidsrom, vanligvis 12 uker. Permittering er i seg selv ingen rimelig grunn til å si opp en arbeidsavtale.

Etter arbeidsmiljøloven kan en arbeidstaker som er permittert uten lønn si opp med en frist på 14 dager, uansett hvilken oppsigelsesfrist som ellers følger av lov eller avtale. Hvis du er permittert utover tre måneder og sier opp for å gå over i annet arbeid, kan du etter Hovedavtalen slutte på dagen.

Du må umiddelbart melde i fra til NAV når du mottar en oppsigelse, eller selv sier opp under permitteringen, slik at NAV kan stanse ditt vedtak om dagpenger under permittering.

Kan nesten virke som om NAV ser for seg at Oppsigelsentiden din startet fra den 6. November (Da du fikk bedskjed) mens Arbeidsgiver mener det var fra 1. Desember...  Så det er her det blir noen missforståelser..

Jeg kan ikke jussen på dette her, men det virker jo ryddig nok av arbeidsgiver og ha en fin dato for å gi lønn derifra..

Virker som et klassisk byråkratisk rot som straffer deg veldig uheldig..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg får vel sitere det NAV har skrevet på sine nettsider:

Kan nesten virke som om NAV ser for seg at Oppsigelsentiden din startet fra den 6. November (Da du fikk bedskjed) mens Arbeidsgiver mener det var fra 1. Desember... Så det er her det blir noen missforståelser..

Jeg kan ikke jussen på dette her, men det virker jo ryddig nok av arbeidsgiver og ha en fin dato for å gi lønn derifra..

Virker som et klassisk byråkratisk rot som straffer deg veldig uheldig..

Nei da, Nav regner ikke oppsigelsen fra 6. november. De regner permitteringen som opphørt fra 6. november, og mener arbeidsgiver skal betale fra 6. november til 28. februar (tre måneder oppsigelsestid). Hvis det var tilfelle så ville jo alle arbeidsgivere gitt oppsigelsen den 31. i måneden for å slippe mer lønnsutgifter enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Nei da, Nav regner ikke oppsigelsen fra 6. november. De regner permitteringen som opphørt fra 6. november, og mener arbeidsgiver skal betale fra 6. november til 28. februar (tre måneder oppsigelsestid). Hvis det var tilfelle så ville jo alle arbeidsgivere gitt oppsigelsen den 31. i måneden for å slippe mer lønnsutgifter enn nødvendig.

Nav har helt rett her og de fleste arbeidsgivere ville ha ventet til slutten av måneden med å gi oppsigelse. 

Hvis bedriften ønsker å si opp en permittert medarbeider, må vedkommende tas inn i bedriften igjen og deretter gis oppsigelse med ordinær frist og med saklig grunn. Merk forskjellen mellom oppsigelsesfrist og oppsigelsestid her. Oppsigelsestid vil i denne sammenheng være tiden fra du er sagt opp og til utløpet av oppsigelsesfristen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...