Mannen1 Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Selges kongemakrell i vanlige norske dagligvarebutikker som Meny, Kiwi, Coop, Rema osv? Kan den lett forveksles med vanlig makrell? Er redd min gravide dame kommer til å kjøpe feil fordi kongemakrellen skal unngås av gravide. Kongemakrellen finnes ikke i norske farvann, men vi driver vel med litt import av fisk også? Endret 5. september 2018 av Mannen1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Ville ikke vært bekymret for det. Utbredelsen omfatter det vestlige Atlanterhavet fra Massachusetts i USA til Rio de Janeiro i Brasil. Utenfor USAs atlanterhavskyst finnes den bare om sommeren. https://no.wikipedia.org/wiki/Kongemakrell edit: Jeg glemte visst å lese siste setningen din.... Tror uansett ikke du har noe å bekymre deg for. Like eksotisk fisk i norske dagligvaredisker. Endret 5. september 2018 av frohmage 1 Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 9. september 2018 Forfatter Del Skrevet 9. september 2018 (endret) Et annet spørsmål:I dag har hun sittet å ordnet håret til en vennine med en flat ironer i ca 20 min på et lite rom med vinduene lukket. Da jeg kom inn var det røyk i hele rommet. De merket det ikke selv, men jeg ble sjokkert da jeg kom inn. Ser på nett at flat ironer ikke er farlig og kan sammenlignes med røyk som kommer fra en kjele på en komfyr. Men med tanke på at hun satt så lenge og at det var så mye røyk på et lite rom, gjør meg bekymret. Noen som vet? Edit: Ser at mod har sendt denne tråden til mat og drikke. Men den ble opprettet på helseforumet, så dere kan gjerne flytte den tilbake Endret 9. september 2018 av Mannen1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 I tusenvis av år har kvinnene sittet tett ved bålet og blitt skikkelig innrøkte. Gravide var de, om de da ikke gav bryst. Skulle røyk nå vise seg å være så farlig som enkelte forestiller seg, er det bare å gratulere menneskeheten som mot alle odds faktisk har overlevd, og nå er blitt altfor mange. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. september 2018 Del Skrevet 9. september 2018 Jeg fant ikke noe om kongemakrell her. Hvor har du det fra at man skal unngå det? Hva begrunnes det med? Det florerer av kostholdsråd med stor variasjon i hvorvidt det er dokumenert eller basert på myter. Det virker som du er en kar som bekymrer deg mye og som er mer ute etter en liste over hva man bør avstå fra enn hvorfor. Noe er som sagt godt begrunnet, andre ting er høyst spekulativt og noen ganger mot sin hensikt. Fisk er generelt sunt, spesielt fet fisk. Det som ofte fryktes er at fisken bærer med seg kunstige eller naturlige miljøgifter eller bakterier/parasitter som kan skade mor og foster. Mange har ganske lav terskel for panikk over slike ting og er gjerne føre var mot alt for mye. Bare for å være på den sikre siden.. sånn i tilfelle. Problemet er å skille snørr fra bart. Gode fra dårlige råd. Bekymringer er ikke bare en psykisk belastning, men gir også ut stresshormoner som visstnok ikke skal være bra for fosteret. Derfor kan det være lurt å lese seg opp på begrunnelsen for ulike råd og drite i de som ikke kan dokumenteres. Ikke gå i "føre var"-fella. Senk skuldrene og rist bort bekymringer. Få selvtillit på hva som er gode og dårlige råd. Lenke til kommentar
Mannen1 Skrevet 10. september 2018 Forfatter Del Skrevet 10. september 2018 (endret) Jeg fant ikke noe om kongemakrell her. Hvor har du det fra at man skal unngå det? Hva begrunnes det med? Det florerer av kostholdsråd med stor variasjon i hvorvidt det er dokumenert eller basert på myter. Det virker som du er en kar som bekymrer deg mye og som er mer ute etter en liste over hva man bør avstå fra enn hvorfor. Noe er som sagt godt begrunnet, andre ting er høyst spekulativt og noen ganger mot sin hensikt. Fisk er generelt sunt, spesielt fet fisk. Det som ofte fryktes er at fisken bærer med seg kunstige eller naturlige miljøgifter eller bakterier/parasitter som kan skade mor og foster. Mange har ganske lav terskel for panikk over slike ting og er gjerne føre var mot alt for mye. Bare for å være på den sikre siden.. sånn i tilfelle. Problemet er å skille snørr fra bart. Gode fra dårlige råd. Bekymringer er ikke bare en psykisk belastning, men gir også ut stresshormoner som visstnok ikke skal være bra for fosteret. Derfor kan det være lurt å lese seg opp på begrunnelsen for ulike råd og drite i de som ikke kan dokumenteres. Ikke gå i "føre var"-fella. Senk skuldrene og rist bort bekymringer. Få selvtillit på hva som er gode og dårlige råd. Det er en stor belastning fordi det er så mye nytt å tenke på. Dama har den siste tiden handlet for meg, og det innebærer en del tunge løft med bag over skuldrene og bæreposer. Er litt bekymret for at dette kan utløse tidlig fødsel? Hun har 2 måneder igjen til termin nå. Vi tenker å stoppe med dette nå, slik at jeg heller blir med og bærer på kveldene. Men kan dette ha påvirket henne til at fødselen kan settes i gang altfor tidlig? Da tenker jeg på at hun bar en pakke ris på 5 kg pluss andre matvarer. Ca 11 kg antar vi, i tillegg til at hun er ganske liten av seg av vekt også, og følte litt smerter i rygg. Gåturen med disse kiloene tok kanskje 10 min. Hun tok noe over skulderen i en bagpose, og noe bar hun i en bærepose. Hun gjorde det i tidlig august en gang denne tunge turen. Ellers har hun løftet jevnlig lettere matvarer på ca 6 kg på samme strekning, kanskje også litt lengere strekninger. Endret 10. september 2018 av Mannen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Etter min erfaring kan gravide med bekkenløsning slite med å gå og bære på ting i det hele tatt, men hvis det ikke er snakk om bekkenløsning bør det nok gå selv om 11 kg kommer i tillegg til en del ekstra kg på kroppen. Det er bare ekstra tungt, ikke risikabelt eller fremskyndene så vidt jeg vet. Det virker som den største belastningen er de konstante bekymringene for alt mulig. Prøv å senk skuldrene litt og nyt den siste tida med uavbrutt søvn og en viss frihet til å kunne dra hvor dere vil når det måtte passe dere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå