Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg kreve å bli ransaket av transkjønnet?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straffeprosessloven § 201 etablerer at "når hensynet til ærbarhet tilsier det, skal personlig ransaking utføres ved en person av samme kjønn som den ransakingen gjelder".

Etter lov om endring av juridisk kjønn § 6 jf. § 1 skal det folkeregistrerte kjønn være avgjørende hvis annen lovgivning tillegger kjønn vekt. Loven bygger på binær kjønnsmodell, dvs. at vi har to kjønn i Norge - mann og kvinne.

"Hen" som egenidentifikasjon kan ikke registreres i folkeregisteret, og utløser dermed ingen rettighet til å bli ransaket av en annen "hen".

Et annet spørsmål er om det er i strid med diskriminerings- og tilgjengelighetsloven å nekte. Det vil det antageligvis ikke være.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Hvis jeg identifiserer meg som hen, og blir busta av snuten for noe, kan jeg da kreve å bli ransaket av en hen?

Anonymous poster hash: 0fcbc...4ae

Du kan like så godt identifisere deg som et kjøleskap, det finnes fortsatt bare 2 kjønn og du må dessverre være en av de :)

Hvis du er usikker så bare ta en titt mellom beina dine.

Endret av TMB
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis jeg identifiserer meg som hen, og blir busta av snuten for noe, kan jeg da kreve å bli ransaket av en hen?

Anonymous poster hash: 0fcbc...4ae

Hen er et sosialt kjønn (gender på engelsk) ikke et kjønn (sex på engelsk) som bestemmes av biologi, og eksisterer derfor ikke som kjønn

Endret av Rudde
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Hen" et begrep som brukes i tilfeller der man ikke er sikker på en persons kjønn, eller det ikke betyr noe.

"Jeg så hen gå ut av bilen ved midnatt" betyr at jeg så en person, kjønn uvisst, gå ut av bilen ved midnatt. Det er kortere enn å skrive "vedkommende" og gir bedre flyt enn å skrive "personen" hele tiden. Det gir ingen mening å "identifisere seg som hen".

Aller strengest talt er "hen" et dialektord som betyr "bort" og ikke har noe med mennesker eller identitet å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...