Gå til innhold

Mekanisk summing fra Asus ROG Strix RX 580 Top Gaming


Sarasin

Anbefalte innlegg

Lydhør som jeg er, oppdaget jeg i går at det kommer en ulyd fra pc-kassa som står ved siden av meg på skrivebordet. Etter fysisk feilsøking har jeg kommet frem til at det er skjermkortet (Asus ROG Strix RX580 Top Gaming) som lager lyden, men det er ikke viftene.

 

Lyden kan beskrives som en form for mekanisk summing, og først trodde jeg det var en susing fra høyttalerne, men det var det ikke. Jeg tror alle kjenner igjen lyden dersom de hører den.

 

Jeg oppdaget lyden mens jeg satt og spilte Sims 4 i går, og hvis jeg Alt+Tab'er ut av Sims, forsvinner lyden. Den blir også borte i de få sekundene i skifte mellom oppløsning, og den stopper et øyeblikk hvis jeg for eksempel trykker på "Game options" i spillet. Dersom jeg er i Windows, er ikke lyden der. Riktignok oppstår den i flere spill, så synes det er vanskelig å skylde på Sims 4 :) Temperaturen på skjermkortet påvirker ikke lyden, det er samme om kortet holder 40c eller 70c.

 

Dette skjer kun når det er mer last enn "null" på systemet.

 

 

Ting jeg har gjort, og lyden er fortsatt der:

-Koblet fra CPU-vifter

-Koblet fra Inntaksvifter

-Koblet fra exhaust-vifter

-Testet annen strømforsyning

-Skrudd av viftene på skjermkortet

-Koblet fra HDD

-Byttet refresh rate fra 144hz -> 120hz -> 60hz

 

 

Ting jeg ikke har prøvd fordi jeg føler det er unødvendig:

-Koblet fra SSD'er

-Koblet fra RAM-brikker

 

 

Forslag tas imot med stor takk, og dersom noen har vært borti dette før, fortell gjerne hva som utløste problemet :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et kjent problem som oppstår med all elektronikk som har DC-DC konvertering: frekvensen kretsen jobber på skaper resonans i spolen, og du hører dermed en summelyd.

Det er en ganske inngående artikkel på engelsk Wikipedia om dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetically_excited_acoustic_noise_and_vibration

 

EDIT:

Det er ikke farlig, men kan absolutt være irriterende

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Dette er et kjent problem som oppstår med all elektronikk som har DC-DC konvertering: frekvensen kretsen jobber på skaper resonans i spolen, og du hører dermed en summelyd.

Det er en ganske inngående artikkel på engelsk Wikipedia om dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetically_excited_acoustic_noise_and_vibration

 

EDIT:

Det er ikke farlig, men kan absolutt være irriterende

 

Men hvorfor skulle dette helt plutselig oppstå ut av det blå? Skjermkortet har vært i bruk i 7 måneder uten den lyden :/

Lenke til kommentar

Kanskje undervolting og under-clocking kan hjelpe? Dette kan vel stilles i et program som følger med kortet. Om du stiller ned ytelsen til f.eks 4%.

Her er det en med et annet 580 kort har brukt: "underklokka det til 1300MHz og undervolta til -170mv,, noe som gav nøyaktig 4% lavere ytelse i spill, MEN 30-35% lavere strømforbruk, aktiverte chill i tillegg og frametarget på 60 og vipps 40% lavere strømforbruk, kortet alene ligger på 80-90W i Rise of the tomb raider. Støyen og varmen sank markant. "

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mistenker coil whine.

 

Trodde faktisk coil whine var viftene som lagde lyd, ikke elektronikken. Men jo - det er definitivt dette. Forstår ikke hvorfor det dukket opp i det store og det hele, men dette med V-sync kan jo være en sak.

 

Jeg har nemlig en Freesync monitor koblet til maskinen, og en gammel TV. I forbindelse med at jeg de siste dagene har forsøkt å få ok fps på TVen, har jeg skrudd av V-sync på mange spill, deriblant Sims (som jeg forøvrig ikke spiller på TVen :p)

 

Så for å få én ting klart i hvertfall:

 

-Dersom jeg bruker Freesyncskjermen - skal V-sync være av eller på? Da snakker jeg generelt, ikke i forbindelse med coil whine.

 

-Har dere noen kjennskap til om Asus aksepterer coil-whine som RMA? Han i videoen nevnte noe om forskjellige holdninger til dette.

 

Nå er jeg veldig lydhør fordi jeg skulle bygge stillest mulig maskin, så i det store bildet er ikke nødvendigvis dette mye lyd. Men det er for mye lyd til at jeg vil ha det sånn.

 

Forslag?

Lenke til kommentar

Nytt "fenomen":

 

Spiller Sims fullscreen i 1080p. Dersom jeg setter graphics til "Low", blir det borte. Tilbake på "High", så er den tilbake... V-sync hadde ingenting å si av eller på, bortsett fra at FPS-meteret mitt gikk fra 170-ish fps (av) til 144 fps (på).

 

Når jeg bytter over til Ultra i 1440p, så er det fortsatt whine, men i en annen tone. Forskjellige endringer i graphics-settings, forandrer tonen.

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Om du slår av V-sync og freesync så kjører du slik som de uten freesync skjerm kjører. Er freesync på så kan du spare skjermkortet for å bruke unødvendig høye fps.

Og da skal v-sync være på? For det er kun da det capper fps'en min. Med V-sync av, turer det på så langt det gidder. I hvertfall ifølge avlesninga fra Afterburner.

Lenke til kommentar

Det er hørbar resonans i en komponent (ofte spole) pga elektromagnetisk frekvens.  I visse tilfeller kan det f.eks. hjelpe å lime komponenten fast til kretskortet, i andre tilfeller kan det forverre problemet fordi resonansen forplanter seg til kretskortet og forsterker lyden...

 

Les litt her:

https://hardware.slashdot.org/comments.pl?sid=6060791&cid=48390371 

https://hardware.slashdot.org/comments.pl?sid=6060791&cid=48389411

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Kan du prøve å undervolte?

Dette høres veldig fristende ut: "underklokka det til 1300MHz og undervolta til -170mv,, noe som gav nøyaktig 4% lavere ytelse i spill, MEN 30-35% lavere strømforbruk"

Det er et annet kort, men forstår det slik at han har satt frekvens ned med 4%.

Lavere strømforbruk betyr lavere støy, spesielt om det går opp mot full belastning.

 

Edit: Det med undervolt / underclock fant jeg i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1820467

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du prøve å undervolte?

Dette høres veldig fristende ut: "underklokka det til 1300MHz og undervolta til -170mv,, noe som gav nøyaktig 4% lavere ytelse i spill, MEN 30-35% lavere strømforbruk"

Det er et annet kort, men forstår det slik at han har satt frekvens ned med 4%.

Lavere strømforbruk betyr lavere støy, spesielt om det går opp mot full belastning.

 

For å være helt ærlig, så har jeg ikke peiling på hvordan jeg skulle gjort akkurat det :p Det skal jo uansett ikke være nødvendig å underklokke et kort for å slippe et problem som ikke skal være der, men det er jo prinsippet i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...