RampenFTW Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Hei alle pro-byggere! Jeg føler at PCen jeg bygde i 2015/2016, med noen justeringer i skjermkortet siste tiden, begyner å bli treg. Kunne dere tatt en titt på komponentene under å sett hva som begrenser resten? Hva ville dere ha oppgradert først? Intel i7 5820k @ 4.3 GHz MSI GTX 1080Ti Gaming X Asus X99-PRO/USB 3.1Intel 600p m2 SSD 512GB + Western Digital RED 3TB DDR4 2400Mz 16gb Endret 5. september 2018 av askerramp Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Begynner den å bli treg kan det være det holder å reinstallere Windows. 2 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Som ilpostino skrev over her, samt oppdatere alle drivere (ikke bare for skjermkortet). Så kan det hjelpe litt med raskere RAM da. Noen raske ~3200 Mhz CL14 brikker (minnekontrolleren i din CPU stopper rundt der uansett). Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Kunne også kjøpt en bedre kjøler å overklokket CPU til 4.5Ghz+. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Kjører du minnet i quad channel? Dvs. har du 4x4 GB? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Kjører du minnet i quad channel? Dvs. har du 4x4 GB? Oops da burde jeg ha linka til 4x4GB eller xx8GB kit av de RAM brikkene. Godt noen følger med Lenke til kommentar
varra Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Hva slags oppløsning bruker du for spill? Det er oppgradering for spill du ser etter ikke sant? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Hva slags oppløsning bruker du for spill? Det er oppgradering for spill du ser etter ikke sant? Han har allerede et GTX 1080Ti kort. Lenke til kommentar
varra Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Han har allerede et GTX 1080Ti kort. Det finnes folk som går overkill for produktivitet. Det finnes også de som jager etter fps i 1080p mens andre vil ha 60 fps+ i 4k. Lenke til kommentar
RampenFTW Skrevet 16. september 2018 Forfatter Del Skrevet 16. september 2018 Takk for gode svar! Jeg var kanskje ikke tydelig nok i spørsmålet ser jeg. Det som går tregt, er oppstart av maskin, programmer, og spill. Inne i spillet er alt bra. Jeg er flere sekunder lengre i loadingskjemen en den i utgangspunktet dårligere maskinen som står ved siden av. -Jeg har 4x4gb minne i 2400mhz, og de er plasert i riktige slot. Det er fortsatt fire slot ledige på hovedkortet. Bør jeg øke til 3200mhz og til 8x4 gb? -Bør jeg skaffe bedre/større/raskere SSD, evnt gå bort fra platedrevs HDDen min? SSD som er rask, er DYRT! Takker igjen for hjelp. Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Takk for gode svar! Jeg var kanskje ikke tydelig nok i spørsmålet ser jeg. Det som går tregt, er oppstart av maskin, programmer, og spill. Inne i spillet er alt bra. Jeg er flere sekunder lengre i loadingskjemen en den i utgangspunktet dårligere maskinen som står ved siden av. -Jeg har 4x4gb minne i 2400mhz, og de er plasert i riktige slot. Det er fortsatt fire slot ledige på hovedkortet. Bør jeg øke til 3200mhz og til 8x4 gb? -Bør jeg skaffe bedre/større/raskere SSD, evnt gå bort fra platedrevs HDDen min? SSD som er rask, er DYRT! Takker igjen for hjelp. SSD som er rask er DRITBILLIG. Søk på 970 evo nvme/m2-disk. Nesten dobbelt så rask read/write som min current SSD systemdisk (Crucial M4). 500 gig for 17-1800 er ikke gale. Om du klarer deg med 250 gb så koster den ca 900. Bruk den som systemdisk så har du et par flerterrabytes-HDDer til filmer, serier og annet. Med 500 gb kan du også lagre de spillene du bruker på disken av performance hensyn og slette dem når du slutter å spille dem etter hvert også. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Bør jeg øke til 3200mhz og til 8x4 gb? -Bør jeg skaffe bedre/større/raskere SSD, evnt gå bort fra platedrevs HDDen min? SSD som er rask, er DYRT! 32GB RAM trenger du ikke til gaming iallefall, da 16GB holder enda. Du kan tjene litt ytelse på 3000 Mhz brikker (4x4GB kit), men opp til deg om du vil bruke penger på det. Raskere lagring kan hjelpe ja, som f.eks denne : Samsung 860 EVO 2.5" SSD - 1TB Tilbudet gjelder bare i dag. Lenke til kommentar
RampenFTW Skrevet 16. september 2018 Forfatter Del Skrevet 16. september 2018 Oki, så for å oppsummere litt er det minnehastighet jeg kan tjene litt på å oppgradere. Jeg har allerede en god m2 SSD hvor jeg har Windows og de mest brukte spill. Og jeg antar at det ikke går ann å kombinere 3200mhz med 2400mhz på hovedkortet?!?. Hvis jeg kjøper meg 2x8 gb 3200mhz minne, kan jeg da i tillegg beholde 4x4gb 2400mzh minne jeg allerede har? Jeg har 8 sloter på hovedkortet. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Oki, så for å oppsummere litt er det minnehastighet jeg kan tjene litt på å oppgradere. Jeg har allerede en god m2 SSD hvor jeg har Windows og de mest brukte spill. Og jeg antar at det ikke går ann å kombinere 3200mhz med 2400mhz på hovedkortet?!?. Hvis jeg kjøper meg 2x8 gb 3200mhz minne, kan jeg da i tillegg beholde 4x4gb 2400mzh minne jeg allerede har? Jeg har 8 sloter på hovedkortet. Nei, jeg anbefaler ikke å mixe ulike RAM brikker. Jeg har en anelse av at dine problemer ikke er treg RAM. Ville ha reinstallert Windows og slikt først. Sjekk at temperaturer er der de bør være. Selv om 3000 Mhz RAM er raskere enn 2400, så er det ikke så stor forskjell. Derfor se an andre løsninger først. 1 Lenke til kommentar
varra Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 (endret) 2400 mhz minne burde ikke ha mye å si for oppstart av pc. Spesielt ikke siden du kjører quad channel. Jeg anbefaler SSD test program for å se hvor rask den er. Ellers så kan du aktivere fast boot gjennom bios så du ikke får så mange info skjermer opp under oppstart. Muligens må det reinstall av windows også (du har vel innstallert nytt etter å ha fått nytt cpu/hovedkort?) Endret 18. september 2018 av varra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå