norsemanGrey Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Jeg har en Mazda 6, 2006 modell og sliter i det siste med at bilen plutselig er helt død når jeg skal starte. Altså det skjer i første omgang ingen ting når jeg vrir om nøkkelen. Ingen lyst i dashbordet, ingen bevegelse på indikatorene. Jeg trodde først at batteriet var tomt, og satte på en lader til det var fult. Fortsatt ingen reaksjon fra bilen. Forsøkte vri om tenningen igjen flere ganger. Plutselig gikk hele dashbordet amok, alt blinket av og på og viserne fløy fram og tilbake og stoppet ikke selv om jeg tok ut nøkkelen av tenningen! (Syntes også jeg hørt en gnist fra motorrommet før dette startet.) Så jeg skrudde av kabel-skoene på batteriet slik at det stoppet. Renset batteripolene og kabel-skoene og satte dem på igjen. Da fungerte alt som normalt igjen og bilen startet. Dessverre har dette skjedd igjen og denne gangen har det ikke hjulpet å ta av / stramme kabel-skoene. Hva kan dette komme av? Hadde det vært sikringer hadde den vel ikke reagert / startet i første omgang uansett hva jeg hadde gjort med batterikablene/polene. Kan det være en ledning som er skadet. Hvor stater jeg å lete? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) En lader kan signalisere at batteriet er fulladet selv om det kan være defekt. Har du et multimeter? Prøv å mål spenningen på batteriet mens noen vrir om nøkkelen. Har du mulighet til å prøve med et annet batteri, feks låne deg et? Jeg ville forsøkt med det først. Endret 5. september 2018 av cliffme Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Min teori: Du hadde dårlig jording. Du pusset og flyttet på ting så det ble akkurat nok kontakt. Nå finner du rett og slett ikke det punktet igjen og det er mye korrosjon. Det er vel på tide med nye polsko på batteripolene. 39kr på Jula. Kilde: Opplevde dette i går... Bilen har stått urørt lenge hos svigers. Noen har vært så snill å bytte polsko da de satt batteriet på lading for meg fordi vedkommede så det var sprekk i den. Forøvrig en sprekk som har vært der i alle år. "Den der får du ikke start med, jeg kan bytte den, jeg har en liggende (fra år 1859...)" Alt gikk helt amok da jeg skrudde på tenninga, og vekslet mellom å være død, blinkende lys eller masse rart. Tenkte det var batteriet, det var jo en "ny" polsko med bare litt rust på... Men jeg byttet til splitter ny polsko, og fikk start tvert. Endret 5. september 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Trenger ikke bytte, bare puss med litt sandpapir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå