Gå til innhold

Her er Mercedes' el-SUV - med hengerfeste og større batteri enn varslet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan oppnår man en rekkevidde på over 400km med et snittforbruk på 22,2kWh/100km når batteriet er på 80kWh? Syns forbruket var litt vel høyt, men den eneste referansen jeg har er e-golfen min, hvor forbruket varierer fra ca. 10kWh-18kWh/100km i forhold til utetemperatur og kjøremønster. Nå er vel Mercedesen en større og tyngre bil, så kanskje det er dette som gjør så stort utslag på forbruket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan oppnår man en rekkevidde på over 400km med et snittforbruk på 22,2kWh/100km når batteriet er på 80kWh? Syns forbruket var litt vel høyt, men den eneste referansen jeg har er e-golfen min, hvor forbruket varierer fra ca. 10kWh-18kWh/100km i forhold til utetemperatur og kjøremønster. Nå er vel Mercedesen en større og tyngre bil, så kanskje det er dette som gjør så stort utslag på forbruket?

Mercedes oppgir forbruk på en litt annen måte enn konkurrentene:

 

 

 

 

Forbruket er oppgitt til 22,2 kilowattimer per 100 kilometer med blandet kjøring. Dette er imidlertid forbruk fra stikkontakt, og inkluderer dermed alle tapsledd, blant annet lading. 
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hvordan oppnår man en rekkevidde på over 400km med et snittforbruk på 22,2kWh/100km når batteriet er på 80kWh? Syns forbruket var litt vel høyt, men den eneste referansen jeg har er e-golfen min, hvor forbruket varierer fra ca. 10kWh-18kWh/100km i forhold til utetemperatur og kjøremønster. Nå er vel Mercedesen en større og tyngre bil, så kanskje det er dette som gjør så stort utslag på forbruket?

Mercedes oppgir forbruk på en litt annen måte enn konkurrentene:

 

 

 

 Forbruket er oppgitt til 22,2 kilowattimer per 100 kilometer med blandet kjøring. Dette er imidlertid forbruk fra stikkontakt, og inkluderer dermed alle tapsledd, blant annet lading. 

Ah, det var jo meget oppklarende, takk. Kanskje en grei detalj å ta med i artikkelen.

Lenke til kommentar

Hvorfor må det bare være SUVer som dukker opp?

Det er da ulogisk å sløse med luftmotstand og veigrep påden måten. Jeg venter spent på at det dukker opp en elektrisk E-klasse.

 

Du forventer at det gjøres beslutninger basert på fysikk og aerodynamikk, i en forretningsverden der f.eks. betalingsvilje i segmentet er langt viktigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fokus akkurat nå er vel SUV, men det har i liten grad vært det tidligere hva gjelder elbiler? Personlig setter jeg pris på flere alternativer til Model X, som har vært eneste reelle alternativ for den som ønsker en romslig bil for en familie, med plass til hundebur og hengerfeste.

Lenke til kommentar

Fokus akkurat nå er vel SUV, men det har i liten grad vært det tidligere hva gjelder elbiler? Personlig setter jeg pris på flere alternativer til Model X, som har vært eneste reelle alternativ for den som ønsker en romslig bil for en familie, med plass til hundebur og hengerfeste.

 

Skal du ha god plass OG hengerfeste så velger man heller diesel. Og generelt styrer langt unna Teslas dårlige kvalitet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha god plass OG hengerfeste så velger man heller diesel. Og generelt styrer langt unna Teslas dårlige kvalitet

 

Diesel er ikke temaet for tråden og heller ikke noe jeg ønsker å leke bingo med hvorvidt jeg får lov til å kjøre inn til byen på dager som ikke starter med t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fokus akkurat nå er vel SUV, men det har i liten grad vært det tidligere hva gjelder elbiler? Personlig setter jeg pris på flere alternativer til Model X, som har vært eneste reelle alternativ for den som ønsker en romslig bil for en familie, med plass til hundebur og hengerfeste.

Det finnes vel ikkje ein einaste bil i dag som kan betraktast som elektrisk SUV. Nærmast du kjem er Model X og I-Pace som blir levert i desse dagar, og då snakkar du meir om crossover. Det kjem ein del SUVer med hybrid neste år, men for folk flest kan det nok gå nokre år endå før det kjem elektrisk SUV frå billegare prisa merker enn Tesla, Jaguar, Audi, BMW, Mercedes osv.

 

SUV er veldig i vinden for tida, men det er ikkje umogleg at dei vil bli litt mindre populære ettersom elektrifiseringa tar over. Det er òg avhengig av om produsentane vil satse på den type bilar. Kanskje crossover eller små-SUV blir meir aktuelt. Ein elbil med god kapasitet er allereie ganske tung, opp mot 2,5 tonn. Skal du i tillegg ha ein stor bil med mykje eigenvekt så blir det fort tunge saker. I tillegg er det eit poeng å spare på vekta der du kan på ein elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må det bare være SUVer som dukker opp?

Det er da ulogisk å sløse med luftmotstand og veigrep påden måten. Jeg venter spent på at det dukker opp en elektrisk E-klasse.

Sedanmarkedet er dessverre døende. Stasjonsvogner er fortsatt ganske populære i Europa, men det varer nok ikke lenge før SUV-er overtar for disse også.

Lenke til kommentar

Ser frem til VW Sharan eller Caravelle som el-bil, med rekkevidde på minst 400 km. Inntil den dagen; diesel.

 

Ikke Caravelle, men i alle fall Renault Master er nå kommet som el-bil (Master Z.E.). Som man kanskje kan forvente har første generasjon bare 120 km rekkevidde. Det har vel vært en typisk "start"-lengde for nye produktklasser. 

 

VW Buzz blir kanskje nærmere Sharan i størrelse? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...