AnonymDiskusjon Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Kan det antas at jeg spiser noe jeg har en intoleranse ovenfor når nevnte symptomer i tittelen inntreffer? Skjønner bare ikke hva det kan være... Må jeg rett og slett bare kutte ut mye av det jeg spiser og så introdusere en og en ting igjen? Anonymous poster hash: 724d3...14d Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Egentlig, ja. Du kan dra til legen å be om å testes for matallergier, men du kan fortsatt være intolerant uten å være allergisk. Sure oppstøt og luft merkes spesielt om kvelden/natten. De to første ting du kan fjerne fra dietten er korn og meieriprodukter. Søtningsmiddelet aspartan er også vanlig å reagere på. Det kan dog være at du har irritabel tarm. Legen min heller mot det for min del - det betyr basically at du reagerer fort på masse forskjellig, men noen ting kan være verre enn andre. For min del reagerer jeg kraftig på hvete. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Det å begynne å selv fjerne matvarer fra kostholdet pga. at man mistenker matintoleranse er ikke å anbefale. Da ender man opp med å fjerne langt flere matvarer enn nødvendig, noe som går utover næringsinntak og noen ganger livskvalitet. Det er mye bedre å starte med en tur til fastlegen og la han avgjøre hvilken utredning som må gjøres. Jeg vil anbefale deg å se episoden av Folkeopplysningen som omhandler matallergi og matintoleranse. 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Her kan du lese mer om irritabel tarm: https://helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/irritabel-tarm Hvis det er IBS som er problemet ditt, finner du råd her: https://helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/rad-ved-irritabel-tarmsyndrom Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Det å begynne å selv fjerne matvarer fra kostholdet pga. at man mistenker matintoleranse er ikke å anbefale. Da ender man opp med å fjerne langt flere matvarer enn nødvendig, noe som går utover næringsinntak og noen ganger livskvalitet. Det er mye bedre å starte med en tur til fastlegen og la han avgjøre hvilken utredning som må gjøres. Jeg vil anbefale deg å se episoden av Folkeopplysningen som omhandler matallergi og matintoleranse. Dette. Selvdiagnostisering har aldri vært og kommer aldri til å bli noen god idé. Dra til legen og få ekskludert de tingene man kan måle, som cøliaki, glutenintolerans, allergier, etc… Så går dere videre løp sammen. Dersom man ikke finner ut noe, ender man gjerne opp med diagnosen IBS (Irritable Bowel Syndrome) som er en sekkediagnose for "det er noe, men vi vet ikke hva". Da først kan du begynne å eksperimentere på egen hånd. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Den diagnosen kan komme fra ensidig kosthold også. Eller dårlig hygiene, både på bad og kjøkken. Kanskje maten ikke tilberedes tilstrekkelig? Hvordan behandler du ferdiglaget mat? Lar du risen stå på benken etter middag, ser en episode med ettellerannet på tv'n og så rydder ris inn i kjøleskapet og spiser den etpar dager etter? Da bør du faktisk være litt glad for at du ikke har havnet på sykehus... Varmer du opp gryteretter flere ganger? Mye som kan gi slike problemer men som ikke defineres som det hippeste og nyeste innen personlig helse og motetrender Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Det å begynne å selv fjerne matvarer fra kostholdet pga. at man mistenker matintoleranse er ikke å anbefale. Da ender man opp med å fjerne langt flere matvarer enn nødvendig, noe som går utover næringsinntak og noen ganger livskvalitet. Det er mye bedre å starte med en tur til fastlegen og la han avgjøre hvilken utredning som må gjøres. Jeg vil anbefale deg å se episoden av Folkeopplysningen som omhandler matallergi og matintoleranse. Det er faktisk det leger anbefaler at man gjør, de kan teste så mye de vil men pasienten sitter selv med fasiten på hva man får vondt i magen av. Gjør du det riktig så skal ikke ernæring være ett problem, det krever bare litt tid og kunnskap (noe som folk har lite av generelt nå til dags), det er uansett bedre at man går på en slik diett en liten stund for å finne ut av hva man reagerer på enn å bare fortsette å ha problemer i flere år. Dette. Selvdiagnostisering har aldri vært og kommer aldri til å bli noen god idé. Dra til legen og få ekskludert de tingene man kan måle, som cøliaki, glutenintolerans, allergier, etc… Så går dere videre løp sammen. Dersom man ikke finner ut noe, ender man gjerne opp med diagnosen IBS (Irritable Bowel Syndrome) som er en sekkediagnose for "det er noe, men vi vet ikke hva". Da først kan du begynne å eksperimentere på egen hånd. Det kan sprute ut av ræva når du spiser hvete eller melk og prøvene kan si at du ikke sliter med matallergi, hva skal man gjøre da, stole blindt på legen mener du og bare fortsette å ha sprutbæsj resten av livet? IBS er en "vi klarer ikke finne ut av hva som feiler deg men vi annerkjenner at noe er galt så du kan få hjelp med det uansett fra det offentlige" - diagnose. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Det kan sprute ut av ræva når du spiser hvete eller melk og prøvene kan si at du ikke sliter med matallergi, hva skal man gjøre da, stole blindt på legen mener du og bare fortsette å ha sprutbæsj resten av livet? IBS er en "vi klarer ikke finne ut av hva som feiler deg men vi annerkjenner at noe er galt så du kan få hjelp med det uansett fra det offentlige" - diagnose. Noen spesiell grunn til at du gjentok mitt siste avsnitt? Vi sier nøyaktig det samme. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 IBS er en "vi klarer ikke finne ut av hva som feiler deg men vi annerkjenner at noe er galt så du kan få hjelp med det uansett fra det offentlige" - diagnose. Dette er ikke helt riktig, nå lenger. Det er riktig at man ikke kan teste for IBS, og at IBS ofte blir diagnosen når man har sjekket for det meste annet, uten å komme frem til en klar årsak. Men det er ikke dermed sagt at IBS er en "sekkediagnose". Det er derimot slik at riktig diagnose i slike situasjoner veldig ofte faktisk ER IBS. IBS kommer imidlertid til uttrykk på mange måter, f.eks gjennom D-IBS (diaré), C-IBS (forstoppelse), eller A-IBS (vekslende mellom diaré og forstoppelse), og kan variere mye i styrke og hvordan det arter seg for pasienten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Man kan ta en blodprøve hos legen og en prikktest. Noe mer gjør de ikke før de serverer deg foodmap plakaten og ber deg følge den for å se om du blir bedre.Melk er vanlig å reagere på, det samme med endel grønnsaker som løk, paprika etc. Kan også nevne epler, erter, biff. Mange opplever å bli enda verre ved sunnere kosthold. Selv får jeg god hjelp ved å spise sjokolade.... Det finnes tabletter som hjelper som kjøpes reseptfritt (Minifoam, Imogaz). Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Man kan ta en blodprøve hos legen og en prikktest. Noe mer gjør de ikke før de serverer deg foodmap plakaten og ber deg følge den for å se om du blir bedre. Nåja. Meg tittet han hvor solen aldri skinner. Selv merker jeg at jeg blir bedre av fint brød (loff og hveteboller er gull) og mye ost. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Man kan ta en blodprøve hos legen og en prikktest. Noe mer gjør de ikke før de serverer deg foodmap plakaten og ber deg følge den for å se om du blir bedre. Melk er vanlig å reagere på, det samme med endel grønnsaker som løk, paprika etc. Kan også nevne epler, erter, biff. Mange opplever å bli enda verre ved sunnere kosthold. Selv får jeg god hjelp ved å spise sjokolade.... Det finnes tabletter som hjelper som kjøpes reseptfritt (Minifoam, Imogaz). Enda verre med sunnere kosthold tror jeg ikke noe på. Du kan umulig være allergisk eller ha en intoleranse mot alt annet enn pizza og burgere, da er vi på freaky eaters territorium og da snakker vi om mental sykdom og ikke fysisk. Syns ikke det er helt ideelt at folk må ta piller for å takle maten de spiser. Du fjerner bare symptomene, ikke årsaken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Enda verre med sunnere kosthold tror jeg ikke noe på. Du kan umulig være allergisk eller ha en intoleranse mot alt annet enn pizza og burgere, da er vi på freaky eaters territorium og da snakker vi om mental sykdom og ikke fysisk. Syns ikke det er helt ideelt at folk må ta piller for å takle maten de spiser. Du fjerner bare symptomene, ikke årsaken. Til og med leger bekrefter at man kan bli verre med sunnere kosthold. Det kommer jo selvsagt an på hva man spiser... Fordøyelsen er forskjellig fra person til person, og det å ta medikamenter for å bedre plager er en god ting. Det finnes en rekke medisiner som har helsebringende effekt og som ikke er skadelige på noen som helst måte. Snarere tvert i mot. Skal man kutte ut alt man liker for ikke å få luft i magen lissom? NOT. Selv om man tar slangen alle veier finner legene ingen feil og man avskrives med IBS og får servert et foomap-kart. Ferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå