Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bank satt ikke ned boligrenten min automatisk; jeg måtte snakke med dem for å få rente nedsatt

Oly

Anbefalte innlegg

Hei; jeg var for noen dager siden hos min bank og påpekte at boligrenten min var noe høy. Uten å nøle satte de ned renten på lånet mitt, noe som jeg stiller litt spørsmål til. Skal ikke slik i disse tider bli automatisert, dvs hvis renten går ned skal automatisk banken nedjustere renten din? Jeg føler meg ganske trygg på at banken justerer opp renten hvis renter går opp.

Hvis en bank over lengre tid bevisst har unngått å stille ned renten når den går ned for de som ikke følger så godt ned på den slags i en årrekke, er dette advokat-mat?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette viser seg å være en rask måte å tjene penger på sløve kunder på, så høres dette nesten ut som "mafia-tilstander" for å bruke et sterkt uttrykk på det.

Jeg lurer på om det på sett og vis går an å få tilbakebetalt de pengene de på (etter min mening) uærlig vis har tatt på kunstig høy rente. Rett skal være rett spør du meg, etter min mening skal nedsetting av rente skje automatisk uten at kunder selv skal måtte følge med på dette.

Lenke til kommentar

Hvis dette viser seg å være en rask måte å tjene penger på sløve kunder på, så høres dette nesten ut som "mafia-tilstander" for å bruke et sterkt uttrykk på det.

Jeg lurer på om det på sett og vis går an å få tilbakebetalt de pengene de på (etter min mening) uærlig vis har tatt på kunstig høy rente. Rett skal være rett spør du meg, etter min mening skal nedsetting av rente skje automatisk uten at kunder selv skal måtte følge med på dette.

Det er hverken uærlig eller ulovlig.  Renten skal være i henhold til avtalen og banken har anledning, men ikke plikt, til å endre renten - uansett om det er opp eller ned.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ok, dette var nytt for meg.

Jeg så for meg at banken var pliktig til å endre renter uansett om det er opp eller ned automatisk. Det er med dagens teknologi en enkel sak å lage automatikk i den slags, men hvis loven ikke sier at dette er en plikt å gjøre fra banken sin side, så har jeg forståelse for at de ikke gjør nettopp dette så ofte.

Hvis en bank derimot satser med høye kort og aldri stiller ned på renten til kundene (hvis renten går ned)  utenom til de kunder som klager, så ser jeg for meg at omdømme til denne banken kan stå i fare hvis nok folk reagerer. Min rente har blitt satt ned tidligere automatisk, men nå ble det gjort "manuelt".

Merkelige greier dette spør du meg.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Er det i forhold til den sagnomsuste styringsrenten du tenkte at renten din ville endres? Den fungerer slik at den styrer hvor mye kapital koster bankene og at de gjennom den får et incentiv til å endre markedsrentene sine. Likevel kan de i utgangspunktet tilby nye kunder akkurat de rentene de ønsker og endre eller ikke endre renten til eksisterende kunder i henhold til avtalen, som gjerne sier noe slikt som at banken kan endre den flytende renten så lenge den varsler om det innen en viss frist.

Som du er inne på, er det både en mulighet og en risiko forbundet med en forretningsmodell som baserer seg på at kundene må be om det selv hvis de ønsker en bedre rente. Hvis vi som bankkunder ikke følger med, stiller bankene til ansvar og om nødvendig bytter bank, får vi ikke nødvendigvis den beste renten banken har råd til å gi oss.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kommer iallefall til å nevne det med bankens forhold til justeringer av renter til mange kolleger og kjente, slik at de kan unngå å være like naive og godtruende som jeg var når det kom til dette feltet.

I tillegg fikk jeg litt livserfaring her; fikk ned 0,5% av rentene på boliglånet bare med den lille samtalen jeg hadde med banken (noe som faktisk tilsvarer en hel del penger alt i alt).

Lenke til kommentar

Du får klage det inn til riktige nemden da. Lykke til! Du blir sikkert nedstemt (er vel mer normalt ihvertfall enn unormalt)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer iallefall til å nevne det med bankens forhold til justeringer av renter til mange kolleger og kjente, slik at de kan unngå å være like naive og godtruende som jeg var når det kom til dette feltet.

I tillegg fikk jeg litt livserfaring her; fikk ned 0,5% av rentene på boliglånet bare med den lille samtalen jeg hadde med banken (noe som faktisk tilsvarer en hel del penger alt i alt).

Om du vil ha "stalltips" om et forsikringsselskap du bør styre unna. Styr unna Sparebank1. Fullt av blåruss som tror de kan herse med folks forsikringsoppgjør. De er forresten uheldigvis hovedforsikringsagenten til LO fagforbundene.

Har hørt nok vondt om de til at jeg aldri kommer til å legge alle forsikringene mine hos et slikt selskap. Må uheldigvis ha innboforsikringen min hos dem pga, jeg har gunstige vilkår som LO-medlem.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette er vanlig praksis i de fleste banker. Renter går opp uten videre, men går aldri ned igjen med mindre man faktisk tar grep selv.

Slik fungerer kapitalismen, mye vil ha mer og de grådige får mest!

Se bare på bensinprisen. Nå går prisen opp til rekordhøye nivåer, og selskapene begrunner det med kraftig oppgang i oljeprisen. Men gikk bensinprisen ned da vi hadde lave oljepriser? Nei, de fortsatte å øke jevnt og trutt.
Hva med matvareprisen? Vi har rekordmye slakt i år grunnet formangel, og i fjor var det sterk overproduksjon av fårekjøtt. Bøndene slakter til gi-bort-priser, men går kjøttprisen ned til forbrukere som følge av dette? Å nei du, overskuddet tas ut som avkastning og bonuser til sjefer, eiere og aksjonærer.

Lenke til kommentar

Å nei du, overskuddet tas ut som avkastning og bonuser til sjefer, eiere og aksjonærer.

Hadde du forventet noe annet fra et aksjesselskap?

Som sjef så får du belønning for å gi avkastning til aksjonærene. Som eier så har du kommet med kapital som har vært låst i aksjeselskapet over lang tid og du forventer å få betalt litt igjen for det.

Det litt snåle er at slike selskaper som Telenor som sikkert er gode for flerfoldige milliarder, sliter med å gjenspeile det i aksjeprisingen. Heldigvis så eier jeg ikke Telenor-aksjer (og det skulle jeg sikkert ikke ha sagt, dersom Telenor plutselig får et voldsomt oppsving, men tviler nå når det er interne stridigheter om ledelsen).

post-30484-0-67633200-1536151194_thumb.jpg

Obs dette er ikke noen her og nå AkerBP-anbefaling, tross at de historisk sett har gjort det betydelig bedre enn Telenor til sammenlikning ;)

post-30484-0-08119000-1536151252_thumb.jpg

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjedelig å finne ut at man har betalt 0,5% overpris siste årene da... Nå har jo renta ligget og surret rundt 2% i etpar-tre år, og på vei opp. Tar nok ikke så lang tid før du får varsel om at renta settes opp om 6 uker (minste varslingsplikt)... 

Husk å gjøre den samme kontrollen med bilforsikring, reiseforsikring, innboforsikring, livsforsikring, husforsikring og eventuell husdyr- og barneforsikring også. 

Kan også være lurt å sjekke hva man faktisk betaler for strømmen og mobilabn. også

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forventer at når kostprisen går ned, så gjenspeiles dette i prisen ut til forbrukere. Enten det er lån, matvarer olje, energi eller andre varer/tjenester. Men i mange bransjer peker pilen bare oppover, og varene blir dyrere og dyrere uavhengig av kostnader.

Når jeg som forbruker ser høye matvarepriser så forstår jeg jo at det fordi det mangler konkurranse. Kapitalisme fungerer slik at man kan ta seg klekkelig betalt for en type vare det er etterspørsel på. Mat må folk ha, det er få konkurrenter og det sier seg selv. Du kan når som helst starte opp dersom du klarer å reise kapital og tilby bønder og andre matprodusenter bedre priser og lavere matvarepriser til forbruker. Det er et fritt marked.

Markedet er også så fritt at man dersom man er bosatt nær svenskegrensen kan nyte godt av rimelig mat fra Sverige. Tollerne kan kun få gjort "så mye, og ikke særlig mere med den greia der..".

Som nevnt før så vil en som har investert forvente å få et overskudd igjen. Da vil prisene skrues opp. Men jeg kan være enig i at vinnerne er den norske stat først og fremst, så matvaregrossistene, så butikkjedene, så bøndene og forbruker skal så betale for alle de andres "livsrett".

Man kan velge å sulte, men det er jo et dårlig alternativ. Barkebrød er heller ikke særlig næringsrikt, egner seg vel best i uår, og på de mest overvektige i befolkningen. Normalvektige har ikke godt av et kosthold bestående av hovedsaklig barkebrød :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...