dingenogdubben Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Hei dere, dette ser ut til å bli advokatmat. Jeg skjønner innboforsikringen dekker utgifter til advokat, så det er hyggelig. Men uansett, jeg trenger tips. Vi solgte en bil som hadde kjørt over 170 000 km, 14 år gammel. Rett før bilen ble solgt fikk bilen byttet partikkelfilter på et verksted. Den stoppet etter 10mil, etter salget, antagelig på grunn av partikkelfilteret tror vi. Jeg mener at nye eier må reklamere til verkstedet som gjorde jobben. Dette er gjort. De fant ikke ut av feilen. Bilen ble flyttet fra jalla-verkstedet til merkeverksted som påpekte noe de mente var feilen. Opprinnelig jalla-verksted retter feil påpekt av merkeverksted(reklamasjon de kan utbedre selv), dette fungerte ikke, de vil ha betalt. Nå er dritten i gang. Har ikke vi handlet i god tro? Vi brukte et autorisert verksted og kjøper fikk en gjennomgang av alt som var gjort med bilen. Hva som faktisk er gale med bilen vites ikke. Jeg mener kjøper må betale for å finne ut av dette også eventuelt kreve dette dekket seinere hvis de har et reelt krav. Saksbehandlingstiden til forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget er til sammen ca 6 måneder. Er det like greit å la saken gå dit? Bør ikke kjøper bare få fikset bilen også kan vi gå den lange veien? Det irriterer meg at kjøper tyter på meg om hva som skal skje i hvert lille steg av veien. Verken merkeverkstedet eller jalla-verkstedet skjønner hva som er feil. Jeg har rådet kjøper til å la merkeverkstedet få bilen i gang igjen, men at de må dekke dette selv. Vi har handlet i god tro, bilen er gammel. De har kanskje (selv om jeg mener det er feil) krav på å få dekket reparasjon delvis, men jeg står fast på at heving av kjøpet er helt forbannet uaktuelt. Nå kan dette gå to veier. Merkeverkstedet fikser bilen og samtidig vurderer og rapporterer om dette har noe med jalla-verkstedet sitt arbeid å gjøre. Hvis det er tilfelle mener jeg at reklamasjonen må gå dit hen. Hvis dette kan tilskrives bilens alder og det er tilfeldig mener jeg at kjøper må dekke dette selv. Tenker jeg helt feil? Eventuelt nekter de å fikse bilen og den blir stående i 6 måneder før det skjer noe. Det er dust. Jeg blir litt skrullete av dette. Stress! Jeg må sove nå. Tusen takk for input! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Kan jeg lure på hvilken type bil dette er snakk om og salgsverdien (hva fikk du betalt?) av denne? Hva mener du egentlig med "jalla-verksted" - at de ikke ikke er godkjente av bilfabrikanten eller at de ikke er godkjente av Statens Vegvesen? Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Mellom 50.000 og 80.000. Godkjent av Statens Vegvesen. Stasjonsvogn, Toyota. Vi fikk samme pris for bilen som tilsvarende biler ligger ut for. Kanskje litt mer siden bilen ble påkostet en hel del det siste året før den ble solgt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Litt sent nå, men når dieselpartikkelfilteret ryker er det alltid en grunn til det. Hvis et verksted bare bytter dette så vil det nye også ryke etter en tid. Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 5. september 2018 Forfatter Del Skrevet 5. september 2018 Litt sent nå, men når dieselpartikkelfilteret ryker er det alltid en grunn til det. Hvis et verksted bare bytter dette så vil det nye også ryke etter en tid. Fikk svar fra Jæger i dag. De hadde glemt å rense EGR ventilen, innsuget var fullt av koks. Idioter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå