Darkbill Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Enkelt spørsmål egentlig, hva er nå egentlig konsekvenser av å unnlate å stoppe for SVV hvis man feks blir vinket inn med personbil? De kan vel ikke følge etter uten politi? Og slike trafikkdirigenter ved veiarbeid osv, er de egentlig definert i loven med noe som helst autoritet? I Nederland er de feks på lik linje med politi, men vil det for eksempel ha konsekvenser hvis man kjører når en trafikkdirigent holder et stoppskilt? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 De som ikke følger slike påbud har noe å skjule, hvis ikke ville de stoppet. Så, hva har du å skjule? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Du kan nok forvente at de filmer/noterer ned regNR, de kan også følge om de ønsker det- ingen lov mot det så lenge de ikke bryter fartsgrensen etc. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Du kan nok forvente at de filmer/noterer ned regNR, de kan også følge om de ønsker det- ingen lov mot det så lenge de ikke bryter fartsgrensen etc. Ja, det er jo forståelig. Og bare så det er nevnt, bare grublet rundt dette - ingen planer. Spørsmålet er jo på sett og vis om det faktisk er ulovlig å ikke stoppe for kontrollør fra SVV hvis det ikke er politi som vinker deg inn? Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 4. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 4. september 2018 Vegtrafikkloven § 10 etablerer at en fører av kjøretøy skal "straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret". Etter Riksadvokatens standardsatser blir det en søt liten bot på 6000,- kr for ikke å vise dokumenter eller følge pålegg, 8000,- kr for ikke å stanse for skiltet kontroll, 12000,- kr for ikke å stanse til tross for at politiet krever det. Bøtene øker til hhv. 7000,-, 9500,-, og 14000,- hvis forelegget ikke vedtas. Etter trafikkreglene § 3 skal anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet, militærpolitiet, eller annen person som har myndighet til å regulere trafikken gå foran anvisninger gitt på andre måter. Dette kan omfatte private foretak dersom de har fått delegert myndighet. 17 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Vegtrafikkloven § 10 etablerer at en fører av kjøretøy skal "straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret". Etter Riksadvokatens standardsatser blir det en søt liten bot på 6000,- kr for ikke å vise dokumenter eller følge pålegg, 8000,- kr for ikke å stanse for skiltet kontroll, 12000,- kr for ikke å stanse til tross for at politiet krever det. Bøtene øker til hhv. 7000,-, 9500,-, og 14000,- hvis forelegget ikke vedtas. Etter trafikkreglene § 3 skal anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet, militærpolitiet, eller annen person som har myndighet til å regulere trafikken gå foran anvisninger gitt på andre måter. Dette kan omfatte private foretak dersom de har fått delegert myndighet. Det var det jeg leita etter ja. Men av nysgjerrighet, om en kjører fra teknisk kontroll, leste jeg i instruksene til SVV at de uansett ikke kan innhente personbiler. Hvordan gir de da en bot for å unnlate å stoppe for kontroll, når det ikke kan bevises hvem som kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet feks? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Men av nysgjerrighet, om en kjører fra teknisk kontroll, leste jeg i instruksene til SVV at de uansett ikke kan innhente personbiler. Hvordan gir de da en bot for å unnlate å stoppe for kontroll, når det ikke kan bevises hvem som kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet feks? Hvorfor tror du det ikke kan bevises hvem som kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet? 3 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Hvorfor tror du det ikke kan bevises hvem som kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet? Det er jo bare spekulasjon, men det skal jo godt gjøres å kunne se fører fra avstand i fart, særlig om fører feks har alibi, eller det er flere registrerte eiere på kjøretøyet..? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Hvis du kjører forbi en SVV-kontroll i så høy fart at de ikke ser deg kan det være at representanter for ordensmakten venter på gårdsplassen din når du kommer hjem, gitt. 4 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Hvis du kjører forbi en SVV-kontroll i så høy fart at de ikke ser deg kan det være at representanter for ordensmakten venter på gårdsplassen din når du kommer hjem, gitt. Igjen er det jo ren spekulasjon. Flere faktorer kan gjøre en ikke blir sett. Mørke, sotede vinduer, finlandshette og så videre. Spørsmålet da er jo hvem de gir en slik bot for å nekte å stoppe kontroll til? Lenke til kommentar
Populært innlegg Isbilen Skrevet 4. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 4. september 2018 Sånt som dette her kaller jeg mopedjuss. Vidløftige ideer om å slippe unna fra øvrigheten, oftest ytret av nykonfirmert ungdom med to og en halv hest mellom beina. En annen klassiker er den om at politiet ikke har lov til å stoppe deg hvis du kjører uten hjelm. 12 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Eier av kjøretøyet skal jo vite hvem som disponerer bilen og har opplysningsplikt. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Sånt som dette her kaller jeg mopedjuss. Vidløftige ideer om å slippe unna fra øvrigheten, oftest ytret av nykonfirmert ungdom med to og en halv hest mellom beina. En annen klassiker er den om at politiet ikke har lov til å stoppe deg hvis du kjører uten hjelm. Nå ja, komme seg unna er ikke noe problem om en virkelig vil så er ikke det tråden handler om. Heller dårlig søvn og plutselige tanker om hvordan og hva som man bare må prøve å finne ut av ? Det må jo være et ganske interessant spørsmål om hvordan man skal bøtelegge en for å unnlate kontroll om man ikke vet hvem som kjørte? Da tenker jeg spesielt på det med fotoboks og at folk har sluppet unna før ved å ikke være gjenkjent feks. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Eier av kjøretøyet skal jo vite hvem som disponerer bilen og har opplysningsplikt. Har man opplysninsplikt? Jeg regner med at man som registrert eier er den første mistenkte i en slik sak, og som mistenkt har en jo ikke plikt å forklare seg for politiet? 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 En annen klassiker er den om at politiet ikke har lov til å stoppe deg hvis du kjører uten hjelm. Denne var ny for meg, hvorfor er det noen som mener det? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 (endret) Det er nok en misforståelse av det at politiet kan avbryte en forfølgelse hvis de mener risikoen blir for høy. En fjortis har sikkert kjørt tulling for å slippe unna, politiet har sluppet så han ikke kjører seg ihjel, og så gjøres koblingen "det var nok fordi jeg ikke hadde hjelm - de har ikke lov å stoppe meg da". Siden folk på den alderen kan alt og vet alt, går han ikke en ekstra runde med ideen før han aksepterer den som sannhet. Og hvis geniet har tilstrekkelig status i gjengen, tar det ikke lang tid før alle "vet" det. Endret 6. september 2018 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Pliktig til å følge anvisninger fra militærpolitiet faktisk Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Pliktig til å følge anvisninger fra militærpolitiet faktisk Selvfølgelig. Dersom du er på militært område, at det er militær aktivitet langs veien osv, skal man selvsagt følge disses pålegg. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Det er ikke en relevant avgrensning når det gjelder trafikkmyndighet - du plikter å følge militærpolitiets trafikale pålegg om du så treffer dem på E6 mellom Sarpsborg og Halden uavhengig av noen militær aktivitet. Men øvrig militær politimyndighet kan kun utøves overfor sivile på eller i umiddelbar nærhet av militært område, jf. militærpolitiloven §§ 1 og 2. 5 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Det er ikke en relevant avgrensning når det gjelder trafikkmyndighet - du plikter å følge militærpolitiets trafikale pålegg om du så treffer dem på E6 mellom Sarpsborg og Halden uavhengig av noen militær aktivitet. Men øvrig militær politimyndighet kan kun utøves overfor sivile på eller i umiddelbar nærhet av militært område, jf. militærpolitiloven §§ 1 og 2. Takk for info! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå