Gå til innhold

Ser etter et aksesspunkt med noe kraft.

bubba477

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser etter et trådløst aksesspunkt som kan dekke en leilighet. Ruteren i sikringskapet gir ikke bra dekning i stua. Min gamle wrt54gl begynte å fuske i dag. Denne dekte før hele leiligheten ok. Signalet må blant annet gå gjennom ca 4 vegger, noen av disse er på flislagte bad. Noen som vet om en kraftig bra en som er lett å sette opp men ikke koster ekstremt mye?  Har komplett noe?

https://www.komplett.no/category/10273/datautstyr/nettverk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.komplett.no/product/887813/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro# 

Det der vil funke bra. 

Trenger ikkje kontrollern når du først har satt den opp. Den kan du kjøyre på pcen din når du setter den opp. 

Hmm. Krever denne at man har en smarttelefon for å sette den opp? Hva mener du med kontrolleren? Er det et ekstra program?

Edit: ser ut som om denne må monteres i taket eller på veggen. Kan heller ikke se at den har noen strømkabel?

Skulle kanskje sagt det før men ser etter noe som står på gulvet eller i en hylle i stua. Det er kabla gjennom veggen via kontakt så det må ha egen strømforsyning. (Kan være jeg misforstår veldig her.)

Endret av bubba477
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hmm. Krever denne at man har en smarttelefon for å sette den opp? Hva mener du med kontrolleren? Er det et ekstra program?

Edit: ser ut som om denne må monteres i taket eller på veggen. Kan heller ikke se at den har noen strømkabel?

Skulle kanskje sagt det før men ser etter noe som står på gulvet eller i en hylle i stua. Det er kabla gjennom veggen via kontakt så det må ha egen strømforsyning. (Kan være jeg misforstår veldig her.)

Nei, den krever ikke smarttelefon. Kontrolleren er en software du kjører på f.eks pcen din. Brukes til oppsett og drift, men etter oppsettet trenger du strengt tatt ikke kjøre den 24/7.

Strømmen går via nettverkskabelen, enten ved å bruke en switch med PoE-støtte eller medfølgende PoE-brick (en strømforsyning du plugger i veggen og i nettverkskabelen).

Lenke til kommentar

Nei, krever ikke mobil for å bli satt opp. Du bruker en datamaskin som normalt. Kontrolleren er et ekstra program, men det har sin bakgrunn at Ubiquiti Unifi-serien er beregnet mot bedrifter som styrer nettverket fra et sentralisert punkt. Kontrollerprogramvaren brukes til å sette opp/konfigurere nettverket, men krever ikke at det kjøres aktivt etter at nettverket er satt opp slik man ønsker. 

Den er beregnet på å monteres i tak eller på vegg, men det er ikke noe problem å legge den på en hylle. Måten den får strøm på er ved hjelp av en teknikk som heter Power over Ethernet - altså at den får strøm via nettverkskabelen. Det følger med en adapter hvor du plugger inn nettverkskabelen som kommer fra routeren, og denne adapteren er koblet til strømkontakten og sender strøm til aksesspunktet (som vist på det nest øverste oppsettet i dette bildet)

Lenke til kommentar

Nei, den krever ikke smarttelefon. Kontrolleren er en software du kjører på f.eks pcen din. Brukes til oppsett og drift, men etter oppsettet trenger du strengt tatt ikke kjøre den 24/7.

Strømmen går via nettverkskabelen, enten ved å bruke en switch med PoE-støtte eller medfølgende PoE-brick (en strømforsyning du plugger i veggen og i nettverkskabelen).

Nei, krever ikke mobil for å bli satt opp. Du bruker en datamaskin som normalt. Kontrolleren er et ekstra program, men det har sin bakgrunn at Ubiquiti Unifi-serien er beregnet mot bedrifter som styrer nettverket fra et sentralisert punkt. Kontrollerprogramvaren brukes til å sette opp/konfigurere nettverket, men krever ikke at det kjøres aktivt etter at nettverket er satt opp slik man ønsker. 

Den er beregnet på å monteres i tak eller på vegg, men det er ikke noe problem å legge den på en hylle. Måten den får strøm på er ved hjelp av en teknikk som heter Power over Ethernet - altså at den får strøm via nettverkskabelen. Det følger med en adapter hvor du plugger inn nettverkskabelen som kommer fra routeren, og denne adapteren er koblet til strømkontakten og sender strøm til aksesspunktet (som vist på det nest øverste oppsettet i dette bildet)

Hmm. Den høres ikke helt ut som det jeg trenger. (Jeg er ikke den beste her.) Har dere et mer "tradisjonelt" forslag?

Lenke til kommentar

Jeg ble usikker på hva du legger i at det ikke høres ut som hva du trenger. Kan du forklare hva du legger i uttrykket? 

Til prisen vil jeg egentlig ikke anbefale noe annet. Grunnen til det er at du allerede har en router i sikringsskapet som gjør det meste bra unntatt det trådløse nettverket. 

Du kan se på f. eks AP AC Lite. Du finner ikke noe som har mer kraft og stabilitet til den prisen. Hvis du ønsker noe som takler høyere hastighet i nettverket ditt, så kan du se på AP AC Pro.

Noe av fordelen med Ubiquiti er at det er entreprise-grade, til en konsumentpris. Det betyr at utstyret er kraftigere og mer stabilt enn utstyr beregnet til mannen i gata. 

Måten jeg ville koblet opp utstyret på er følgende:
På routeren som står i sikringsskapet ville jeg deaktivert det trådløse nettverket og koble en kabel fra ethernet/lan-portene til PoE-adapteret. PoE-adapteret ville jeg hatt liggende i sikringsskapet. Det eneste du da trenger å gjøre er å trekke en nettverkskabel dit du ønsker at aksesspunktet skal ligge. Aksesspunktet får strøm via nettverkskabelen, så du trenger heller ikke å bekymre deg for strømkontakter.

Redigert: jeg anbefaler deg å se denne videoen som viser hvor enkelt man kan starte med Ubiquiti

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Jeg ble usikker på hva du legger i at det ikke høres ut som hva du trenger. Kan du forklare hva du legger i uttrykket? 

Til prisen vil jeg egentlig ikke anbefale noe annet. Grunnen til det er at du allerede har en router i sikringsskapet som gjør det meste bra unntatt det trådløse nettverket. 

Du kan se på f. eks AP AC Lite. Du finner ikke noe som har mer kraft og stabilitet til den prisen. Hvis du ønsker noe som takler høyere hastighet i nettverket ditt, så kan du se på AP AC Pro.

Noe av fordelen med Ubiquiti er at det er entreprise-grade, til en konsumentpris. Det betyr at utstyret er kraftigere og mer stabilt enn utstyr beregnet til mannen i gata. 

Måten jeg ville koblet opp utstyret på er følgende:

På routeren som står i sikringsskapet ville jeg deaktivert det trådløse nettverket og koble en kabel fra ethernet/lan-portene til PoE-adapteret. PoE-adapteret ville jeg hatt liggende i sikringsskapet. Det eneste du da trenger å gjøre er å trekke en nettverkskabel dit du ønsker at aksesspunktet skal ligge. Aksesspunktet får strøm via nettverkskabelen, så du trenger heller ikke å bekymre deg for strømkontakter. 

Det er egentlig problemet. Routeren står i et eget skap som er så fullt at det ikke er plass til det mer. Inne i skapet er det 4 nettverkskontakter, 2 bokser, router og fiber inngang (med egen strømforsyning) + et hav av nettverkskabler. Det er så fult jeg knapt kan lukke det. Nettverket i leiligheten er ferdig lagt med kontakter i veggen. Vet ikke om jeg kan begynne å sende strøm via dette eller om routeren kan det. (Inteno eg 400.) 

Den nettverkskontakten jeg har tilgjengelig for dette har strømkontakter i nærheten, det er ikke et problem. Derfor hadde noe med tradisjonell strømforsyning nok vært lettere for meg å ta i bruk og fatte hvordan det hele virker. Gjør ingenting om jeg må ha en router i hjørnet.

Håper jeg ikke virker vanskelig eller vrang. Er bare elendig på dette.

Lenke til kommentar

Du må ikke ha PoE-adaperet i sikringsskapet. Det kan like greit komme ut fra en av nettverkskontaktene i leiligheten. 

Men for en mer tradisjonell tilnærming, så ville jeg sett på f. eks Asus RT-AC-serien, men da brukt fra Finn. Disse kan sette opp som rene aksesspunkter i menyen. F. eks Asus RT-AC87U, eller Asus RT-AC66U. 

Det finnes andre merker som gjør det samme, men de er jeg ikke like kjent med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare på nettverkskabelen mellom POE-injector og Ubiquiti enheten det går strøm da. Og det er en standard nettverkskabel om jeg forstår det rett.

Denne "LR" ser ut til å være en mellomting mellom Lite og Pro:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3393879

Det er korrekt at man benytter en standard nettverkskabel mellom PoE-injector og aksesspunktet. Det stemmer også hva du sier om LR. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen! Det var så mye som skjedde her så det falt litt i fisk en stund.

Har dere noen erfaringer med disse her?

https://www.komplett.no/product/807407/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/linksys-wap300n-wireless-n-access-point#

https://www.komplett.no/product/900268/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/zyxel-wap3205-v3-wireless-n300-ap-5-dbi#

Eller andre forslag?

Skjønner fortsatt ikke så mye av Ubiquiti desverre.

Lenke til kommentar

Ser du har eller har hatt en Linksys sin WRT54GL, den har en rekke forskjellige firmware utgaver, her kan man faktisk justere opp signalstyrken på antennene til langt over lovelig nivå også om ønskelig på flere utgaver. Bare for å tipse om det :)

Takker. Den har desverre etter mange år begynt å svikte. Den ble i sin tid stilt inn av en teknisk anlagt kar som drev på med slikt. Jeg klarer ikke engang å komme inn på den.

Lenke til kommentar

Her er en liste med routere, (jeg vet ikke hvilke er best)

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s334516206&o=tillv_pop

Ellers så ser jeg at Komplett har et merke som heter Svive:

https://www.komplett.no/product/911079/datautstyr/nettverk/routere/svive-stratus-router-ac1200#

Linksys MaxStream EA7500 vinner test her:

https://www.tek.no/artikler/samletest-ruter-rundt-1000-kroner/445361

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...