Gå til innhold

har det noe å si hvordan man går kledd til et jobbintervju?

Jeg bæder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men, jeg liker kun å bruke joggebukse. forresten, så er det den svarte adidas buksa med hvite striper.

jeg hater å gå i andre type bukser og gidder ikke kjøpe nye klær bare pga et jobbintervju.

blir for dumt å ikke få jobb bare pga hvordan man kler seg. det bør egentlig ikke ha noe å si.

har hørt at telefonsalg er en enkel jobb å få, derfor søkte jeg på det. for å jobbe på kvelden ved siden av skolen.

jeg skal gå kledd i genser og joggebukse og se hva som skjer.

Du har jo åpenbart bestemt deg, så hva er poenget med å spørre om det har noe å si?

Ellers er det jo bra for deg at det ikke har noe å si om du får jobben eller ikke, men kanskje dumt å kaste bort tiden din og intervjuer sin?

• Liker 5
Lenke til kommentar

:laugh:

Digger joggebukse selv, det første jeg gjør når jeg kommer hjem fra jobb er å flå av meg jeansa og komme meg inn i den myke, gode buksa som ikke klemmer noen steder.

Men skal jeg ut av huset igjen skifter jeg, om så bare bort på butikken for å kjøpe melk.

Kan garantere at man IKKE får jobb om man stiller opp og viser at man gir fullstendig F i alt.

Joggebukse på jobb :laugh:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Skal ikke svare for andre, men siden jeg iblant ansetter folk selv tar jeg for vår egen del (og vi har altså lokaler et solid stykke ute på landsbygda, ikke på Aker Brygge): Om det så var noen som møtte opp med joggebukse for å søke stillingen som vaskehjelpens ferieavløser i sommerferien ville den søknaden være avgjort i løpetaav 0,5-0,8 sekunder fra vedkommende kom i mitt synsfelt. Til formelle møter kler man ser deretter, ikke-ikke-I K K E  som om man fikk et inn om å stikke en tur innom uten å ha tid til verken å bytte etter sofaen eller før trimstudioet! Har man ikke forstått noe SÅ elementært er man ganske enkelt ubrukelig i et seriøst firma, uansett mulige andre kompetanser. 

Kalles en stilling “utpreget selvstendig” hos oss (altså at man når som helst kan møte kunder pr møte eller pr bildetelefoni uten at jeg selv nødvendigvis dette siden man selv styrer halve dagen inkl når man kommer og går) forventes daglig brun/grå dress og hvit/lys skjorte for menn, drakt i egnet farge og bluse for damer. Om man vil ha slipset/tørkledet på eller i beredskap i det daglige er en privatsak, til møter utenfor huset, mer formelle møter innenfor eller når kunder har varslet ankomst/telefon på forhånd skal dette være på plass. Er man junior som sitter med mer rutinepregede oppgaver til støtte for de “utpreget selvstendige” går chinos og (langarmet!) “tennisgenser” i nøyral farge (ikke farger!) helt fint på enhver dag man ikke positivt VET man skal “representere firma” i et kundemøte, men selv da skal det være en OK dress, en OK “kontorskjorte” og et OK slips for hånden i garderobeskapet om krisetilfelle skulle oppstå. Å da tolerere noe mindre til et formelt og ikke uvesentlig møte hvor det skal forhandles om mulig arbeidskraftkjøp av en viss størrelse er absolutt ikke aktuelt. 

Joggebukser er laget for JOGGING og treningsdresser for TRENING og hjemme hos oss er slikt no-go å vise seg i selv i husets førsteetasje (to stuer/kjøkken)!

• Liker 5
Lenke til kommentar

Er det bare i intervju jeg må bruke ordentlig bukse?

Hvis jeg bruker ordentlig bukse på intervjuet og og får jobb, kan jeg komme med joggebukse hver dag på jobben?

Da jeg solgte sjela mi (les: jobba som telefonselger) var det ingen kleskode. Folk kledde seg ganske casual. Men intervjuet er en helt annen sak. Da bør man kle seg litt finere. Selv hadde jeg troppet opp med kortermet skjorte og en litt fin bukse. Ikke noe dressbukse, men for eksempel en helt grei sort bukse. Når du først har fått jobben er det ikke like nøye.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det generelle rådet i Norge er å alltid kle seg litt finare enn det som er vanlig arbeidsantrekk.

Søker du jobb som handtverkar så kan det være innanfor å være nydusja og ikledd reine fritidsklær.

På ein vanlig kontorjobb der jeans og t-skjorte er normalen, så kan du stille opp i nøytrale jeans (utan hol, slitasje og masse paljettar) samt ei skjorte med lang eller kort erm.

Søker du jobb i ein bank, så må du nesten møte opp med dressbukse og fin skjorte, du bør nok også vurdere om slipset og dressjakka må på også alt etter om dei i denne banken er casual eller dresskledde.

Einaste gongen eg kan sjå for meg at det er greit å stille opp i joggebukse er dersom du skal ha video-intervju og kun filmer overkroppen (som bør være ikledd skjorte).

Eller dersom du er så feit at du ikkje får på deg andre beinplagg, og heller ikkje finner det hensiktsmessig å møte opp i kjortel.

Lenke til kommentar

hva skjer om jeg dropper hele greia og møter ikke opp til avtalt tid?

jeg kommer sannsynligvis til å bli ringt, men jeg skal ikke svare.

hva skjer?

Du sørger for at du får stemplet "ansettes ikke under noen omstendigheter i noen som helst stilling hos oss, TOTALT upålitelig" og at det budskapet spres til de som kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen osv for så å brukes der dersom ditt navn kommer på en søkerliste der. 

• Liker 7
Lenke til kommentar

hva skjer om jeg dropper hele greia og møter ikke opp til avtalt tid?

jeg kommer sannsynligvis til å bli ringt, men jeg skal ikke svare.

hva skjer?

Eg tvilar på at arbeidsgiver kjem til å bruke tid på å etterlyse deg, mest sannsynleg har arbeidsgiver rikelig med potensielle arbeidstakarar så det at du ikkje møter opp vil nok berre føre til irritasjon over vekkasta tid og færre kandidatar å velge mellom.

Mest sannsynleg skjer det ingenting anna enn at arbeidsgiveren merker seg navnet ditt som ein upålitelig person som ikkje skal tilsettast i framtida.

Men du kan også risikere at arbeidsgiver blir såpass irritert at han/ho tek kontakt med NAV for å påsjå at du mister eventuelle dagpengar fordi du ikkje er reelt arbeidssøkande.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Får man vite med en gang etter et intervju om han har fått jobben eller tar det tid?

Det vil ta litt tid.

For det fyrste er du heilt sikkert ikkje den einaste som skal intervjuast, og du får ikkje eit jobbtilbud før dei har snakka med alle kandidatane. I tillegg så må ein vanlegvis ha litt tid til å rekne på kor mykje lønn ein kan tilby, slike praktiske ting må være i orden før ein tilbyr kandidaten jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kalles en stilling “utpreget selvstendig” hos oss (altså at man når som helst kan møte kunder pr møte eller pr bildetelefoni uten at jeg selv nødvendigvis dette siden man selv styrer halve dagen inkl når man kommer og går) forventes daglig brun/grå dress og hvit/lys skjorte for menn, drakt i egnet farge og bluse for damer. Om man vil ha slipset/tørkledet på eller i beredskap i det daglige er en privatsak, til møter utenfor huset, mer formelle møter innenfor eller når kunder har varslet ankomst/telefon på forhånd skal dette være på plass. Er man junior som sitter med mer rutinepregede oppgaver til støtte for de “utpreget selvstendige” går chinos og (langarmet!) “tennisgenser” i nøyral farge (ikke farger!) helt fint på enhver dag man ikke positivt VET man skal “representere firma” i et kundemøte, men selv da skal det være en OK dress, en OK “kontorskjorte” og et OK slips for hånden i garderobeskapet om krisetilfelle skulle oppstå. Å da tolerere noe mindre til et formelt og ikke uvesentlig møte hvor det skal forhandles om mulig arbeidskraftkjøp av en viss størrelse er absolutt ikke aktuelt. 

Dress og finskjorte bare man skal møte kunder, og chinos og langermet tennisgenser på kontor.......Hvilken bransje er dette? Jeg jobber i ingeniørbransjen og her har vi null problemer med å møte kunder i jeans og en normalt rutetskjorte. Til nøds tar man på seg en finere skjorte, men dress, lakksko og slips er det omtrent bare toppsjefene som bruker.

Bransjer hvor man absolutt skal stille opp i dress ved alle mulige anledninger får meg bare til å bli skeptisk til hele bransjen. Finnes en gylden mellomvei mellom joggebukse og hettegenser og altfor formell bekledning med full dress inkl slips.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...