Gå til innhold

Noen som har gode tips til SPEIL til sykkel?

ozone

Anbefalte innlegg

Når jeg er ute og sykler, må jeg snu hodet og se bakover omtrent hvert 5 sekund for å ha kontroll på trafikken. Spesielt når jeg sykler på smale svingete veier der det sjeldent kommer biler, er det ille. Da skvetter jeg skikkelig når en bil har sneket seg opp bak meg usett.

Et venstrespeil hadde løst problemet, men selv Biltema har ikke speil til sykkel!

Når jeg var guttunge var jo speil standard på de fleste sykler, men idag har ingen sykler speil.

Egentlig hadde et knøttlite speil som kunne henges på sykkelbrillene mine vært genialt, men har ikke funnet noe. jeg lage noe selv her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biltema har en del speil til bil, men ingen som passer på sykkel...

Teipet på et bilspeil, men det var umulig å justere inn, så det røk av igjen.

Jeg brukte dette speiler på en crosser jeg hadde en gang i tiden. Man skal egentlig bruke det som et bar-end speil, men jeg løsnet det og skrudde det fast rundt styret som i bildet under

drz400sm-mirrors-4.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor skal du se bakover? Om en bil kjører deg ned, så vil ikke en speil forhindre det eller få deg til å kjøre av veien for å unngå sammenstøtet.
Hvorfor skvetter du av biler? Selv hører jeg de flere hundre meter unna. Har du nedsatt hørsel eller noe slikt? Er det mye vindsus fra hjelmen din?

Lenke til kommentar

Jeg brukte dette speiler på en crosser jeg hadde en gang i tiden. Man skal egentlig bruke det som et bar-end speil, men jeg løsnet det og skrudde det fast rundt styret som i bildet under

drz400sm-mirrors-4.gif

Det der var jo et supert tips! Tar mindre plass inn i sykkelbod, og gir mindre vindpress-moment, så det skal jeg prøve å få til!

Bestilte to forskjellige speil med sånt feste på bikeshop, så får jeg se hvilket som lar seg tilpasse best  :thumbs:

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du se bakover? Om en bil kjører deg ned, så vil ikke en speil forhindre det eller få deg til å kjøre av veien for å unngå sammenstøtet.

Hvorfor skvetter du av biler? Selv hører jeg de flere hundre meter unna. Har du nedsatt hørsel eller noe slikt? Er det mye vindsus fra hjelmen din?

Hørselen er sikkert ikke det den en gang var, og vinden bråker fælt i ørene ja.

Med speil vil jeg kunne se lysene fra en bil i øyekroken, lenge før jeg ville hørt den, og kan planlegge for passeringen. F.eks er en av mine faste treningsturer på en flere mil lang landevei som er både svingete og smal og selvfølgelig har 80 grense...

Da kan jeg holde igjen på nærmeste møteplass så jeg slipper å få biler forbi i 80, en halv meter fra meg, stadig vekk.

Jeg gjør jo dette idag, men må jo drive å se bakover hele tiden som en annen galning. Og noen klarer som sagt å snike forbi uten at jeg visste om dem. Jeg hører jo dem selvfølgelig de siste metrene bak meg, men i 80 er det jo ikke noe jeg får gjort da.

Takk for hjelpen folkens!  :dremel:

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hørselen er sikkert ikke det den en gang var, og vinden bråker fælt i ørene ja.

Med speil vil jeg kunne se lysene fra en bil i øyekroken, lenge før jeg ville hørt den, og kan planlegge for passeringen. F.eks er en av mine faste treningsturer på en flere mil lang landevei som er både svingete og smal og selvfølgelig har 80 grense...

Da kan jeg holde igjen på nærmeste møteplass så jeg slipper å få biler forbi i 80, en halv meter fra meg, stadig vekk.

Jeg gjør jo dette idag, men må jo drive å se bakover hele tiden som en annen galning. Og noen klarer som sagt å snike forbi uten at jeg visste om dem. Jeg hører jo dem selvfølgelig de siste metrene bak meg, men i 80 er det jo ikke noe jeg får gjort da.

Takk for hjelpen folkens!  :dremel:

OM bilene passere deg me 50 cm klaring i en 80 sone, så bør du legge deg midt i veibanen. Det er den som kjører forbi, som har alt ansvaret for at forbikjøringen skjer uten hindring for hverken deg eller møtende trafikk:

Vet at det er å være drittsekk på to hjul, men det er enda større drittsekker som ikke holder den anbefalte avstanden på 1.5 meter til syklist, når man passerer en syklist på veien. Kan man ikke ha den avstanden, så skal man bremse opp og passere, når det er trygt for alle parter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...