Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hjerne som har sluttet å fungere

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. de siste årene har jeg på ett vis følt at hjernen ikke har fungert. På 2. året på videregående gikk alt veldig bra, jeg fikk bedre karakterer enn noen gang (tross at jeg tok ekstra fag på fritiden), hjernen min sugde til seg alt som en svamp. Tredje året følte jeg meg litt mer tåkete i hodet. Jeg hadde så ett år hvor jeg jobbet og tok noen fag på universitetet, ting går ikke fort lenger. Og nå har jeg begynt på NTNU, og jeg føler at jeg ikke forstår noe! Og det er ikke bare det at jeg ikke forstår noe, ingenting fester seg. Det er ikke det at jeg nødvendigvis synes det er vanskelig, jeg får bare ikke grep på ting.

Kan kjenne meg litt igjen i dette:

"På toget hjem var jeg rastløs, irritert over det som føles som en sky inni hodet mitt, som om det er helt tett inni der, jeg vet ikke hva det kommer av. Den var ikke der før. Som om alt jeg leser, alt jeg hører, lærer, ser bare skimtes såvidt, som om jeg bare får tak i overflaten av tingene, og at tankene jeg tenker bare så vidt tenkes før de glipper, alt kommer og går så fort."

Anonymous poster hash: 7fe1e...0b4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Depresjon el.l.?

Kanskje. Mistenkt dette i en del år (er 20), men ja, blir jo litt teit å selvdiagnosere seg. (ble sendt til psykolog for mange år siden, er vel 6-7 år siden nå. det synes jeg jo såklart var veldig flaut, og "det er jo ingenting galt med meg", og klarte å komme meg unna med å lyve på alle skjemaer. angrer egentlig en del den dag i dag..)  Men har ingen grunn til å være slik, så prøver å ikke være det.. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg vil si at jeg er deprimert, egentlig. Eller. Til tider synes jo jeg det meste er ganske meningsløst, men det er vel vanlig? Har hatt selvmordstanker, men sjeldnere og sjeldnere, og det er jo aldri noe jeg ville prøvd meg på. Jeg prøver også veldig hardt å stritte i mot akkurat dette, men helt ærlig så vil jeg som regel bare være alene. Men kanskje det bare er "slik jeg er". Haha, man kan jo nesten si at jeg har gjort dette for å prøve å føle noe, eller vet ikke, men de siste to årene har jeg trent mer og mer, og kan spontant finne på å dra ut å løpe/sykle i 10-15 timer.

Har kanskje vært på mitt mest oppegående i perioder som kan minne om litt mani. Er ikke nødvendigvis glad, bare kjører på toppfart og er full av engasjement. Trenger ikke noe søvn nesten og hodet fungerer veldigveldig bra. Begynner dog å bli en stund siden en slik topp..

Har tenkt mye frem og tilbake på psykolog. Men; hva skal jeg liksom si? Vil ikke ta opp plassen til noen som faktisk trenger den.. Det er jo det også, føler nesten aldri jeg har noe å si, særlig ikke nå hvor ingenting fester seg inne i hodet mitt...

Kanskje jeg egentlig ikke burde studert?....

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er det at jeg vil karakterisere det som vanskelig (ref det med at pensum er vanskeligere enn på vgs), er mer det at alt bare flyter foran meg og at jeg ikke klarer å gripe det (og kanskje livet som sådan også?). kanskje det er en konsentrasjonsproblem, ja.

men, skal prøve å kutte ut sosiale medier/internett generelt, eller i hvert fall holde det til et minimum. håpe at hjernen blir litt klar av det. 

tror ikke depresjon er svaret, altså. men interessant hvordan slikt kan påvirke hjernen. noen som har noen artikler å anbefale? Nå vet jeg jo selvsagt ikke hvordan det føles, men her om dagen fikk jeg en innskytelse av at hvordan jeg føler meg kanskje kan karakteriseres som at jeg er litt lobotomert.

Lenke til kommentar

Litt interessant: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/demystifying-psychiatry/201606/cognitive-impairment-in-depression

men nå leser jo jeg bare det jeg vil lese,,,,

Kunne kanskje dratt til legen, men har flyttet fra hjembyen min, så må eventuelt skaffe ny lege. Blir det ikke litt rart å bare møte opp og typ: "hei, jeg tror det er noe galt med hjernen min? eller hele meg generelt?"

Føler jeg ikke har tid til at det er noe galt. Tar jo gjerne litt tid å fikse slike ting. men sikkert litt venteliste, så kanskje hvis jeg begynner prosessen nå trenger jeg ikke å starte på noen behandling før om ett år..

Lenke til kommentar

Litt interessant: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/demystifying-psychiatry/201606/cognitive-impairment-in-depression

men nå leser jo jeg bare det jeg vil lese,,,,

Kunne kanskje dratt til legen, men har flyttet fra hjembyen min, så må eventuelt skaffe ny lege. Blir det ikke litt rart å bare møte opp og typ: "hei, jeg tror det er noe galt med hjernen min? eller hele meg generelt?"

Føler jeg ikke har tid til at det er noe galt. Tar jo gjerne litt tid å fikse slike ting. men sikkert litt venteliste, så kanskje hvis jeg begynner prosessen nå trenger jeg ikke å starte på noen behandling før om ett år..

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være noe som tar så lang tid å fikse, og nei, det er ingenting galt med å møte opp å fortelle legen hvordan du føler det.

Det kan være noe som dumt som at du har noe mugg i veggen ved sengen din der du sover eller andre bagateller. Uansett så virker dette plage deg samt gå ut over studier. (kanskje du egentlig er ganske skolelei men nekter for det selv og pusher deg selv for mye)

Det er verdt å søke råd hos fagfolk, det er aldri feil, det er aldri rart eller merkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kanskje. Mistenkt dette i en del år (er 20), men ja, blir jo litt teit å selvdiagnosere seg. (ble sendt til psykolog for mange år siden, er vel 6-7 år siden nå. det synes jeg jo såklart var veldig flaut, og "det er jo ingenting galt med meg", og klarte å komme meg unna med å lyve på alle skjemaer. angrer egentlig en del den dag i dag..)  Men har ingen grunn til å være slik, så prøver å ikke være det.. 

Samfunnet har gått forbi dette med å stigma mot psykologer og psykratrien. De er her for å hjelpe deg, ikke noe annet. 

Du må tenke at vedkommende du går til hjelper deg å forstå deg selv bedre, og jobbe mer med deg selv og psyken din. Du tjener ikke noe på å sitte og vente til at du blir enda verre. 

Lenke til kommentar

Depresjon, stoffskifte, legebesøk.... :lol:

Som ELEV blir man FORET med kunnskap og et statisk satt pensum. Det er uhyre lett å gjøre det bra.
Som STUDENT derimot er det noe helt annet. Man har alt ansvar selv for egen læring og det er ikke lærere tilstede lengre, men forelesere/veildere som tilrettelegger for læring.

Hvordan er studieteknikken din? 8/10 som sliter med det samme som deg har forbedret egen oppfatning av læring etter å ha lagt om studieteknikken. Ved NTNU er det flere som tilbyr forelesninger i studieteknikk, disse er meget bra. Anbefaler deg å delta på dette da det er gratis.

Lenke til kommentar

Som ELEV blir man FORET med kunnskap og et statisk satt pensum. Det er uhyre lett å gjøre det bra.

Som STUDENT derimot er det noe helt annet. Man har alt ansvar selv for egen læring og det er ikke lærere tilstede lengre, men forelesere/veildere som tilrettelegger for læring.

Hvordan er studieteknikken din? 8/10 som sliter med det samme som deg har forbedret egen oppfatning av læring etter å ha lagt om studieteknikken. Ved NTNU er det flere som tilbyr forelesninger i studieteknikk, disse er meget bra. Anbefaler deg å delta på dette da det er gratis.

Hjelper vel lite om vedkommende ikke evner ta til seg studieteknikkene som læres ut.

Lenke til kommentar

I USA så skrives det visst ut ADHD-medisiner til ordinære folk for å bedre prestasjonsevnene hos elever ;):confused:

Være litt forsiktig så man ikke havner hos en slik "norsk lege" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...