Gå til innhold

Jeg solgte høyttalere som ble ødelagt i Posten.


privinius

Anbefalte innlegg

Hei! For et par dager siden solgte jeg et par aktive høyttalere gjennom Finn, forsendelse gjennom Posten med postoppkrav.
 
Pakken polstret jeg godt med gråpapir innimellom høyttalere og rundt hele.
Før jeg sendte disse testet jeg at de fungerte, noe de gjorde.
 
 
Når kjøper åpner forsendelsen skrur påståelig den ene av høyttalerne seg ikke på. Så da må jeg nesten anta at det er noe som har skjedd under postgangen, selv om kjøper sier at pakken ikke ser særlig bulkete ut nå.
 
 
Med tanke på at høyttalerne fungerte før jeg sendte, hva er forventet av meg å gjøre?
Jeg er litt usikker, da det er en kjedelig situasjon for både kjøper og meg.
 
Takk for svar!
 
 
Mvh Privinius.
 
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

9.4 Rettighetshaver til erstatning

Avsenderen er berettiget til erstatning. Er en postsending mottatt av adressaten, eller avsenderen har gitt avkall på erstatning til fordel for adressaten, er adressaten rettighetshaver."

 

Kan jeg tolke det slik at saken bør bli tatt videre av kjøper/adressat da det er han som er ny rettighetshaver?

Lenke til kommentar

Ved sendekjøp, dvs. hvor tingen skal sendes til kjøper, anses tingen som levert til kjøper når den er levert fraktfører (Posten), jf. kjøpsloven § 7 annet ledd. Konsekvensen av at tingen er levert er at kjøperen likevel må betale kjøpesummen hvis tingen skades etter at den er levert, jf. kjøpsloven §§ 12 og 13, med mindre selger er ansvarlig for skaden på annet grunnlag (f.eks. pga. uforsvarlig pakking).

 

Neste skritt i denne saken er å vurdere om du har forårsaket skaden. Har du ikke det må du vurdere å tilbakevise ansvaret og vise til Posten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta kontakt med posten på [email protected] der du redegjør for hva du sendte og sporingsnummer og hva som har blitt ødelagt, samt verdi på høyttalerne. Du trenger ikke å oppgi verdien han kjøpte de for, bare hvilke høyttalere det er og hva nyprisen er samt gjerne en link til produktet. Sett kjøper på blindkopi, slik at han vet hva som skjer. Når/dersom du får erstatning, bruker du den til å betale tilbake til kjøper og evt. beholder resten dersom det skulle vise seg å gå i pluss. Da har kjøper fått én gratis høyttaler og du har evt. fått litt i tort og svie.

Edit: Det hjelper selvsagt med bilder etc.

Endret av ovstebo
Lenke til kommentar

Ta kontakt med posten på [email protected] der du redegjør for hva du sendte og sporingsnummer og hva som har blitt ødelagt, samt verdi på høyttalerne. Du trenger ikke å oppgi verdien han kjøpte de for, bare hvilke høyttalere det er og hva nyprisen er samt gjerne en link til produktet. Sett kjøper på blindkopi, slik at han vet hva som skjer. Når/dersom du får erstatning, bruker du den til å betale tilbake til kjøper og evt. beholder resten dersom det skulle vise seg å gå i pluss. Da har kjøper fått én gratis høyttaler og du har evt. fått litt i tort og svie.

 

Edit: Det hjelper selvsagt med bilder etc.

 

 

Du mener vel at han skal be kjøper om å gjøre dette, ettersom det er kjøper som nå sitter med rettighetene ovenfor Posten?

 

TS er strengt tatt ferdig med salget, med mindre Posten og kjøper avdekker at skaden er TS' feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med dette?:

4. Krav til postsendinger 4.1 Generelle krav til postsendinger

Postsendinger som formidles av Posten må være forsvarlig emballert. Veiledning om og krav til innpakking og emballasje finnes i Postens informasjonskanaler, jf. punkt 12.

 

https://www.posten.no/sende/klargjoring/emballering :

 

"Riktig emballasje er viktig for at pakken din skal komme hel frem.

En sending blir flere ganger lastet om før den når mottaker. Emballasjen må derfor være solid.

Ytre og indre emballasje må tilpasses innholdet. Riktig innpakking betyr redusert risiko for skader og forsinkelser og er også en forutsetning for å få erstatning ved eventuell skade.

Du som sender har ansvaret for at innholdet i sendingen er forsvarlig innpakket og lovlig å sende."

 

osv.

Lenke til kommentar

Jeg ville skrevet at "ja, jeg tar tilbake høyttalerne og refunderer beløpet hvis du betaler frakt."

 

Du sender selvsagt ikke penger før du har varen i stua og har sjekket at den er som den var da du sendte den.

 

Hvis de virker eller du får reparert dem, kan du sende på nytt, men denne gang med forbehold om at refusjon ikke er mulig.

 

Hvis de -ikke- er ødelagt, sender du tilbake og nekter å refundere.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...