privinius Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Hei! For et par dager siden solgte jeg et par aktive høyttalere gjennom Finn, forsendelse gjennom Posten med postoppkrav. Pakken polstret jeg godt med gråpapir innimellom høyttalere og rundt hele. Før jeg sendte disse testet jeg at de fungerte, noe de gjorde. Når kjøper åpner forsendelsen skrur påståelig den ene av høyttalerne seg ikke på. Så da må jeg nesten anta at det er noe som har skjedd under postgangen, selv om kjøper sier at pakken ikke ser særlig bulkete ut nå. Med tanke på at høyttalerne fungerte før jeg sendte, hva er forventet av meg å gjøre?Jeg er litt usikker, da det er en kjedelig situasjon for både kjøper og meg. Takk for svar! Mvh Privinius. Lenke til kommentar
privinius Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Takk for svar! 9.4 Rettighetshaver til erstatning Avsenderen er berettiget til erstatning. Er en postsending mottatt av adressaten, eller avsenderen har gitt avkall på erstatning til fordel for adressaten, er adressaten rettighetshaver." Kan jeg tolke det slik at saken bør bli tatt videre av kjøper/adressat da det er han som er ny rettighetshaver? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Gråpapir er ikke godkjent måte å pakke in høytalere med så her tvile jeg på at du kommer langt.. 2 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Dette kan være forsøk på svindel også. Lenke til kommentar
privinius Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Det er kanskje ikke gråpapir det heter, men noe ala bølgepapir, som jeg har mottatt i andre pakker før. Jeg håper i alle fall ikke at det er svindel, men jeg er usikker på de neste stegene. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Ved sendekjøp, dvs. hvor tingen skal sendes til kjøper, anses tingen som levert til kjøper når den er levert fraktfører (Posten), jf. kjøpsloven § 7 annet ledd. Konsekvensen av at tingen er levert er at kjøperen likevel må betale kjøpesummen hvis tingen skades etter at den er levert, jf. kjøpsloven §§ 12 og 13, med mindre selger er ansvarlig for skaden på annet grunnlag (f.eks. pga. uforsvarlig pakking). Neste skritt i denne saken er å vurdere om du har forårsaket skaden. Har du ikke det må du vurdere å tilbakevise ansvaret og vise til Posten. 2 Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Ta kontakt med posten på [email protected] der du redegjør for hva du sendte og sporingsnummer og hva som har blitt ødelagt, samt verdi på høyttalerne. Du trenger ikke å oppgi verdien han kjøpte de for, bare hvilke høyttalere det er og hva nyprisen er samt gjerne en link til produktet. Sett kjøper på blindkopi, slik at han vet hva som skjer. Når/dersom du får erstatning, bruker du den til å betale tilbake til kjøper og evt. beholder resten dersom det skulle vise seg å gå i pluss. Da har kjøper fått én gratis høyttaler og du har evt. fått litt i tort og svie.Edit: Det hjelper selvsagt med bilder etc. Endret 5. september 2018 av ovstebo Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Ta kontakt med posten på [email protected] der du redegjør for hva du sendte og sporingsnummer og hva som har blitt ødelagt, samt verdi på høyttalerne. Du trenger ikke å oppgi verdien han kjøpte de for, bare hvilke høyttalere det er og hva nyprisen er samt gjerne en link til produktet. Sett kjøper på blindkopi, slik at han vet hva som skjer. Når/dersom du får erstatning, bruker du den til å betale tilbake til kjøper og evt. beholder resten dersom det skulle vise seg å gå i pluss. Da har kjøper fått én gratis høyttaler og du har evt. fått litt i tort og svie. Edit: Det hjelper selvsagt med bilder etc. Du mener vel at han skal be kjøper om å gjøre dette, ettersom det er kjøper som nå sitter med rettighetene ovenfor Posten? TS er strengt tatt ferdig med salget, med mindre Posten og kjøper avdekker at skaden er TS' feil. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Se punkt 9. Hva med dette?: 4. Krav til postsendinger 4.1 Generelle krav til postsendingerPostsendinger som formidles av Posten må være forsvarlig emballert. Veiledning om og krav til innpakking og emballasje finnes i Postens informasjonskanaler, jf. punkt 12. https://www.posten.no/sende/klargjoring/emballering : "Riktig emballasje er viktig for at pakken din skal komme hel frem. En sending blir flere ganger lastet om før den når mottaker. Emballasjen må derfor være solid. Ytre og indre emballasje må tilpasses innholdet. Riktig innpakking betyr redusert risiko for skader og forsinkelser og er også en forutsetning for å få erstatning ved eventuell skade. Du som sender har ansvaret for at innholdet i sendingen er forsvarlig innpakket og lovlig å sende." osv. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Jeg ville skrevet at "ja, jeg tar tilbake høyttalerne og refunderer beløpet hvis du betaler frakt." Du sender selvsagt ikke penger før du har varen i stua og har sjekket at den er som den var da du sendte den. Hvis de virker eller du får reparert dem, kan du sende på nytt, men denne gang med forbehold om at refusjon ikke er mulig. Hvis de -ikke- er ødelagt, sender du tilbake og nekter å refundere. Endret 5. september 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå