Gå til innhold

Nå kan du prøve elbil uten å kjøre elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med hengerfeste er ikke så viktig for min egen del, de få gangene i året jeg trenger det spør jeg svigerfar. Siden han har hatt campingvogn som hobby hele sitt voksne liv så er hengerfeste *viktig* for ham. Han virket for så vidt interessert da jeg fortalte om Model X men jeg er litt skeptisk til at han godtar opplegget med å kjøre 2 timer og så lade i 40 minutter for en bil som er dobbelt så dyr som den han har nå.

 

Jeg *tror* at svigerfar nok kommer til å fortsette å trekke vogn med fossilbil noen år til. Skal sjekke igjen når det kommer en elbil med hengerfeste, 200kWh batteri og 200kW hurtiglading..

Lenke til kommentar

Har ikke sett de videoene til Tesla-Bjørn men han endte vel på at Model X doblet sitt strømforbuk med en campingvogn på slep? Greit nok hvis du bare flytter vogna to ganger i året, ikke like greit hvis du camper mer aktivt. Da trenger du større batteri og hurtigere lading.

Lenke til kommentar

Om man ikke greier å legge inn en liten times pause for å spise, gå på do og strekke litt på beina etter 20-30mil og flytter vogna så ofte og langt, så ja - da trenger man en fossilbil. Fordi folk med fossilbil trenger jo aldri å stoppe noen steder? Ikke blir de sultne heller

 

Ærlig talt. Muligheten er der, du kommer deg fint 50mil på en vanlig dagstur med en X med vogn og en kjapp supercharge. Tror det handler mer om viljen. Og, om man flytter SÅ mye på vogna så tipper jeg man kan ta en *liten* kikk på diesel-utgiftene sine også - for det er ikke direkte billig å trekke vogn når literen nærmer seg 16-17kr

Lenke til kommentar

Elbil er ikke aktuelt da jeg ikke har mulighet for lading

Men kunne godt ha tenkt meg en Hybrid, med diesel foran og elmotor bak, hvor begge kan driftes samtidig ved behov (4x4)

Har 4x4 nå, men bruker det kun noen ganger om vinteren

 

Hilux har god plass for elmotor bak om en dropper reservehjulet

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Om man ikke greier å legge inn en liten times pause for å spise, gå på do og strekke litt på beina etter 20-30mil og flytter vogna så ofte og langt, så ja - da trenger man en fossilbil. Fordi folk med fossilbil trenger jo aldri å stoppe noen steder? Ikke blir de sultne heller

 

Ærlig talt. Muligheten er der, du kommer deg fint 50mil på en vanlig dagstur med en X med vogn og en kjapp supercharge. Tror det handler mer om viljen. Og, om man flytter SÅ mye på vogna så tipper jeg man kan ta en *liten* kikk på diesel-utgiftene sine også - for det er ikke direkte billig å trekke vogn når literen nærmer seg 16-17kr

Nå har det seg altså sånn at hvis svigerfar ønsker seg lengre og hyppigere pauser så kan han klare det med bilen han har nå, han trenger ikke bytte til en bil som er dobbelt så dyr. Ordet du leter etter er ikke 'vilje', det er 'entusiasme'.

 

 

Det er helt greit å være entusiast på elbilens vegne men å du kan nesten ikke forvente at ikke-entusiaster synes det er en strålende ide å kjøpe en dobbelt så dyr bil som strengt bare gjør samme jobben.

Lenke til kommentar

Bare yrkessjåfører som kjører lastebil som har krav om at de må stoppe og hvile

Som privat så kan jeg kjøre Trondheim - Kristiansand uten stopp

 

Nei, det finnes noe som heter lover her til lands som sier at en skal være aktsom. Blir en tatt for å kjøre i halvsøvne så får det sine konsekvenser. Så, hviletid er noe en også må ta hensyn til som privatsjåfør. Men det er ingen faste sett med regler, som yrkessjåførene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...