Gjest [email protected] Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Fort gjort å glemme det store bildet, skriver ansvarlige redaktør TUs Jan M. Moberg.Lei gratispassasjerer, Avinor? Husk milliardene som fløy da Gardermoen ble bygget Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 På den annen side er det vel hensiktsmessig å legge mest mulig av de forsvarsrelaterte statlige utgiftene til forsvarsbudsjettet så vi kan trumpetere at vi i virkeligheten er godt over 2% målet. Den mangeårige strategien med å gjemme de i andre budsjetter har kanskje mildnet øst men definitivt skuffet vest. 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Spørs om vi ikke bør få inn en miljlkomponent i denne halvoffentlige finansieringen av flyreiser. En miljøavgift som trekker ned subsidieringen slik at landgående og sjøgånde transport kan konkurrere på likere vilkår enn nå. Videre bør vi vurdere å kutt ut hele taxfriordningen da flyplassenes samfunnsoppdrag er noe helt annet enn å være kjøpesentre. 6 Lenke til kommentar
J8614N34 Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Spørs om vi ikke bør få inn en miljlkomponent i denne halvoffentlige finansieringen av flyreiser. En miljøavgift som trekker ned subsidieringen slik at landgående og sjøgånde transport kan konkurrere på likere vilkår enn nå. Videre bør vi vurdere å kutt ut hele taxfriordningen da flyplassenes samfunnsoppdrag er noe helt annet enn å være kjøpesentre. Helt enig 1 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Spørs om vi ikke bør få inn en miljlkomponent i denne halvoffentlige finansieringen av flyreiser. En miljøavgift som trekker ned subsidieringen slik at landgående og sjøgånde transport kan konkurrere på likere vilkår enn nå. Videre bør vi vurdere å kutt ut hele taxfriordningen da flyplassenes samfunnsoppdrag er noe helt annet enn å være kjøpesentre. Enig. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Videre bør vi vurdere å kutt ut hele taxfriordningen da flyplassenes samfunnsoppdrag er noe helt annet enn å være kjøpesentre. Enig, då får vi også kutta ut det smuttholet i alkoholova som vi har i dag gjennom taxfreeordninga. For vanlige butikkar og vinmonopol så er det tidsbegrensa når du får kjøpe alkohol, men har du ein flyplass i nærheita med utenlandsflyging så kan du handle sprit 7 dagar i veka og nesten heile døgnet sidan taxfreebutikken har opningstider etter flyrutene. Dersom ein har råd til å kjøpe ein fullfleksbilett til utlandet så kan ein reise på flyplassen, sjekke inn og handle taxfreekvote. Deretter går ein i skranken og bookar om flybiletten til ein dato langt fram i tid (dette er kostnadsfritt på fullfleksbillettar), deretter forlater ein flyplassen ved å gå på raudt i tollen for å betale alkoholavgifta. Og vips, så får ein heilt lovleg kjøpe seg eit par flasker raudvin til søndagsmiddagen, sjølv om det for andre butikkar ikkje er lov til å selge alkohol på ein søndag. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Vi burde følge EU og Sverige der også: null taxfree, men kjempestor kvote ved reising over landegrensen innen EØS 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Spørs om vi ikke bør få inn en miljlkomponent i denne halvoffentlige finansieringen av flyreiser. En miljøavgift som trekker ned subsidieringen slik at landgående og sjøgånde transport kan konkurrere på likere vilkår enn nå. Videre bør vi vurdere å kutt ut hele taxfriordningen da flyplassenes samfunnsoppdrag er noe helt annet enn å være kjøpesentre. Hva skal folk holde på med da i de timene før flyet (eller mellom flyene) går? Forstår ikke hvorfor noen syns det er så artig å leke lyseslukker. 2 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Enig, då får vi også kutta ut det smuttholet i alkoholova som vi har i dag gjennom taxfreeordninga. For vanlige butikkar og vinmonopol så er det tidsbegrensa når du får kjøpe alkohol, men har du ein flyplass i nærheita med utenlandsflyging så kan du handle sprit 7 dagar i veka og nesten heile døgnet sidan taxfreebutikken har opningstider etter flyrutene. Dersom ein har råd til å kjøpe ein fullfleksbilett til utlandet så kan ein reise på flyplassen, sjekke inn og handle taxfreekvote. Deretter går ein i skranken og bookar om flybiletten til ein dato langt fram i tid (dette er kostnadsfritt på fullfleksbillettar), deretter forlater ein flyplassen ved å gå på raudt i tollen for å betale alkoholavgifta. Og vips, så får ein heilt lovleg kjøpe seg eit par flasker raudvin til søndagsmiddagen, sjølv om det for andre butikkar ikkje er lov til å selge alkohol på ein søndag. Huff så forferdelig da! Drikke vin på en søndag, det må vi få satt en stopper for! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Huff så forferdelig da! Drikke vin på en søndag, det må vi få satt en stopper for! Det kan ein meine det ein vil om, men det er uansett veldig rart at ein skal ha forskjellig tilgong på alkohol alt etter kor nært ein flyplass med utenlandsruter ein bur. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Det kan ein meine det ein vil om, men det er uansett veldig rart at ein skal ha forskjellig tilgong på alkohol alt etter kor nært ein flyplass med utenlandsruter ein bur. Joda, jeg er enig i det, men hvis vi skal snakke om hva som er veldig rart, så har jeg som dansker heller aldri kunne fatte hvorfor man ikke kan kjøpe det i vanlige matbutikker. Jeg syns det hadde vært mer naturlig å starte med å lempe reglene der enn å ødelegge mulighetene på flyplassen. 1 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Spørs om vi ikke bør få inn en miljlkomponent i denne halvoffentlige finansieringen av flyreiser. En miljøavgift som trekker ned subsidieringen slik at landgående og sjøgånde transport kan konkurrere på likere vilkår enn nå. Videre bør vi vurdere å kutt ut hele taxfriordningen da flyplassenes samfunnsoppdrag er noe helt annet enn å være kjøpesentre. Så lenge Widerøe Oslo Røros tar 45 minutter, mens NSB tar 5 timer, så kan de ikke konkurere likt. Og stenges taxfree vil det koste betydelig mer for staten å drifte flyplassene. De blir i stor grad driftet på taxfreesalg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Hva skal folk holde på med da i de timene før flyet (eller mellom flyene) går?De kan sitte på en hard petroleumsbenk og tenke litt over hvor store CO2-utslipp de medfører. Huff så forferdelig da! Drikke vin på en søndag, det må vi få satt en stopper for!Drikkeforbud på søndager? Kom du ikke på noen bedre stråmenn? Poenget er bare at vinbutikker i flyplasser bør konkurrere på like vilkår med vinbutikken på kjøpesenteret noen mil unna. Så lenge Widerøe Oslo Røros tar 45 minutter, mens NSB tar 5 timer, så kan de ikke konkurere likt.Flytoget går hvert tiende minutt. Regn derfor med 10 minutter ventetid. Så bruker det 20 minutter til flyplassen og du må gå 10 minutter for å komme til avgangshallen. Så tar det kanskje 10 minutter å sjekke inn og dumpe bagasjen. Allerede før sikkerhetskontrollen har du altså sprengt tidsbudsjettet ditt. Køa til sikkerhetskontrollen kan ta alt fra noen få minutter om man har flaks, men man skal jo ta høyde for eventuell uflaks og dermed regne med 30 minutter på kø og kontroll. Så har du ca 20 minutter gange til utgang A26, der du må møte minst 30 minutter før avgang. La oss si flyet er i rute. Så er det 45 minutter flytid. Det går heldigvis raskt å komme seg ut fra flyet på Røros, la oss si 10 minutter fra midt i flyet til du står ved bagasjebåndet, som også er raskt. La oss si 5 minutter venting der, 5 minutter venting på taxi og 5 minutter kjøring inn til Røros sentrum. Totalt 200 minutter = 3 timer og 20 minutter. Fra Oslo sentrum til Røros sentrum. Har du kun håndbagasje sparer du ca 20 minutter og ender på ca 3 timer. 3 vs 5 timer er ikke fult så ekstremt som de 45min vs 5 timer du anslo. Når det er sagt så er det også en hel del forskjell på komfort så jeg hadde helt mot tog framfor fly hvis jeg hadde tid og valgmulighet. Og stenges taxfree vil det koste betydelig mer for staten å drifte flyplassene. De blir i stor grad driftet på taxfreesalg.Er det kjøpesentrenes oppgave å drifte flyplassene i Norge eller statens oppgave? Hva gjør det med butikkenes konkurransedyktighet? Eller kanskje staten burde solgt Avinor og latt de konkurrere på like vilkår med andre kjøpesentre, for eksempel kjøpesentre i forbindelse med busstasjoner, togstasjoner og langs hovedveiene? Endret 5. september 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Videre bør vi vurdere å kutt ut hele taxfriordningen da flyplassenes samfunnsoppdrag er noe helt annet enn å være kjøpesentre. Enig, då får vi også kutta ut det smuttholet i alkoholova som vi har i dag gjennom taxfreeordninga. For vanlige butikkar og vinmonopol så er det tidsbegrensa når du får kjøpe alkohol, men har du ein flyplass i nærheita med utenlandsflyging så kan du handle sprit 7 dagar i veka og nesten heile døgnet sidan taxfreebutikken har opningstider etter flyrutene. Dersom ein har råd til å kjøpe ein fullfleksbilett til utlandet så kan ein reise på flyplassen, sjekke inn og handle taxfreekvote. Deretter går ein i skranken og bookar om flybiletten til ein dato langt fram i tid (dette er kostnadsfritt på fullfleksbillettar), deretter forlater ein flyplassen ved å gå på raudt i tollen for å betale alkoholavgifta. Og vips, så får ein heilt lovleg kjøpe seg eit par flasker raudvin til søndagsmiddagen, sjølv om det for andre butikkar ikkje er lov til å selge alkohol på ein søndag. Det var da voldsomt til en prosess for å kjøpe seg rødvin på en søndag... -Så skal man da vurdere å flytte til Danmark. Her har vi rødvin til alle døgnets tider, sjøl i påsken og jul. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Problemet med tilgjengelighet på vin her i landet er vel stort sett at vinmonopolet har monopol og ikke befinner seg over alt, samt at åpningstidene er ganske korte. Jeg tror ikke skattlegging av alkohol i flyplassbutikker gjør noe særlig til og fra i den sammenheng. Det sagt så er jeg for vinsalg i butikkene og mot skattemessig forskjellsbehandling av butikker på flyplasser. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Det var da voldsomt til en prosess for å kjøpe seg rødvin på en søndag... -Så skal man da vurdere å flytte til Danmark. Her har vi rødvin til alle døgnets tider, sjøl i påsken og jul. Da vinmonopolet (VM) ble tilpasset EØS så skulle det først bli slik at øl med alkohol X % skulle kunne selges i butikk, mens vin med X % måtte selges gjennom VM. Det var EU selvfølgelig uenig i siden Norges argumentasjon gikk ut på helse og det er vanskelig å akseptere at samme alkoholkonsentrasjon i den ene drikken er så mye farligere enn samme konsentrasjon i den andre. Det luktet favorisering av den nasjonal bryggerinæring på bekostning av utenlandske vinprodusenter. Derfor havnet denne ølen på VM og svake viner faktisk idag kan kjøpes i butikken - ene og alene Norges valg. Og derfor er det usannsynlig at vinen - ordentlig vin - kommer til butikkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå