Gå til innhold

Dette er årets skip 2018


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor stort må et batteri være på et skip for å erstatte diesel/tungolje? Er det ikke bare å bygge et enormt batteri som ligger langs bunnen på skipet? Eller blir det alt for dyrt og komplisert? Snakker her om store skip som containerschip.

Det blit litt som å spørre hvor lang er en båttur?

Korte turer med en halvtime mellom stoppene er vel allerede lønnsomme å kjøre på bare batteri. Jeg tipper at også litt lengre strekk som 3-4 timer over til Danmark kan være innafor å kjøre på batteri.

Tank og containerskip som kan være ukevis på havet av gangen er nok ennå praktisk og økonomisk ugunstig på bare batteri. Men en kombinasjon av batteri og lng kan nok være bra der. Med en batteripakke av en viss størrelse blir det også lettere å legge til solceller og andre energikilder.

Lenke til kommentar

Hvor stort må et batteri være på et skip for å erstatte diesel/tungolje? Er det ikke bare å bygge et enormt batteri som ligger langs bunnen på skipet? Eller blir det alt for dyrt og komplisert? Snakker her om store skip som containerschip.

 

Småbåter kan med fordel være amfibier og ta transportstrekker på land. Tror markedet er over 100 000 enheter årlig i standerversjon.

 

Kjekt priset er jo Tesla sin semi, $ 200 000 er jo pent for 1MWt.

https://www.tesla.com/semi?redirect=no

Her kan det bygges om, så pass dere Hymer, Knaus og R&R. Nu glipper markedet + $ 100 000 for dere.

Siemens mangler baller, og Kongsberg er ikke på banen engang selv om dei kunne trenge en god missil bærer.

 

Det er jo langt fra noe rakettforskning å vite at 1 av 100 har røven full av penger og mangler produkt tilbud. Duplisering og en tur på «Harrods» er eneste løysing, og man er skuld i det selv. Tenk å gi fan i 80 milioner potensielle kunder.

 

Kjære Chineser ta kontakt for patentering enten Dere eig Ekornes eller Braa....!

"the MOV" (Multi Ocean Vehicle)

Både firma og Deres ambassade kjenner til meg

 

Noe som vet om "Ta Sjangsen" en plass. Eg har en utestet mini versjon klar til å busses på plass, bare prinsipiell og upatenterbart

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hvor stort må et batteri være på et skip for å erstatte diesel/tungolje? Er det ikke bare å bygge et enormt batteri som ligger langs bunnen på skipet? Eller blir det alt for dyrt og komplisert? Snakker her om store skip som containerschip.

 

 

Jeg husker en representant fra et rederi som opererer bulkskip uttalte under Nor-Shipping for et år eller to siden at dersom deres bulkskip på 82.000 tonn skulle gått på batteridrift ville det krevd batterier tilsvarende 90.000 tonn. Da ville de fått en rekkevidde tilsvarende 3000 tonn fossilt brennstoff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor stort må et batteri være på et skip for å erstatte diesel/tungolje? Er det ikke bare å bygge et enormt batteri som ligger langs bunnen på skipet? Eller blir det alt for dyrt og komplisert? Snakker her om store skip som containerschip.

 

Jeg husker en representant fra et rederi som opererer bulkskip uttalte under Nor-Shipping for et år eller to siden at dersom deres bulkskip på 82.000 tonn skulle gått på batteridrift ville det krevd batterier tilsvarende 90.000 tonn. Da ville de fått en rekkevidde tilsvarende 3000 tonn fossilt brennstoff.

Slik eg forstår det inneheld 100*C vatn 110 Wt/kg. Kva med å levere noko varmt vatn...?

Sågar med en liten disel-bil ville dette vere mulig, 500 kg vatn er ca 58kWt. Og man er fortsatt under vekta til "tanksen" Tesla S100

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Slik eg forstår det inneheld 100*C vatn 110 Wt/kg. Kva med å levere noko varmt vatn...?

Sågar med en liten disel-bil ville dette vere mulig, 500 kg vatn er ca 58kWt. Og man er fortsatt under vekta til "tanksen" Tesla S100

 

:confused:  Til hvem vil du levere 500 kg varmt vann med en liten dieselbil?  :hmm:

Endret av trikola
Lenke til kommentar

:confused:  Til hvem vil du levere 500 kg varmt vann med en liten dieselbil?  :hmm:

Har faktisk tenkt tanken. Hadde man hatt en 200liters varmtvannsforsyning bereder bak i bilen som man varmet til 100grader kunne man hektet denne på husets varmtvannsforsyning system når man kom hjem. Pendling medfører ofte at ikke bilen er fullastet og man ville spart endel av utgiftene til dusjing og gen oppvarming av vann.

 

Økonomien i dette er ikke voldsom men det kreves 21kwh for å varme opp 200kg vann 90 grader. Jeg kjører 85 km PR dag og bruker 5 liter bensin. Det er 45kwh. Hadde jeg utnyttet spillvarmen fra disse 45kwh til å varme opp 21kwh som jeg ellers ville ha brukt el kolbe på hadde jeg spart 20kwh i døgnet, eller kunne spart 4400kwh i året. Burde kanskje ha vurdert det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

:confused: Til hvem vil du levere 500 kg varmt vann med en liten dieselbil? :hmm:

Har faktisk tenkt tanken. Hadde man hatt en 200liters varmtvannsforsyning bereder bak i bilen som man varmet til 100grader kunne man hektet denne på husets varmtvannsforsyning system når man kom hjem. Pendling medfører ofte at ikke bilen er fullastet og man ville spart endel av utgiftene til dusjing og gen oppvarming av vann.

 

Økonomien i dette er ikke voldsom men det kreves 21kwh for å varme opp 200kg vann 90 grader. Jeg kjører 85 km PR dag og bruker 5 liter bensin. Det er 45kwh. Hadde jeg utnyttet spillvarmen fra disse 45kwh til å varme opp 21kwh som jeg ellers ville ha brukt el kolbe på hadde jeg spart 20kwh i døgnet, eller kunne spart 4400kwh i året. Burde kanskje ha vurdert det!

Eg våger meg til den påstanden at kultur og organisasjonsteori ikke er godt nok tilpasset vår vestlige økonomi.

 

Derfor vil eg fremme "MOT", (Meta Organisasjons Teori) som mitt åndsverk.

 

Saken er den at 80% av vår økonomi er for å skape følelse og minner. Da blir det fundamentalt feil den smitten vi får fra teori ment for råvare-til produksjon av ting. Aviser og media må redefinere sin oppgave, vi er inne i en ny opplysningstid.

Medias vissvass og hor må ta slutt, dei er jo sterkt fordummende i si form, språk og innhold.

 

Her om dagen les eg gjennom ei oversatt artikkelbleke fra BBC, til 1,5 kroner sida. Bare svada fra ende til annen, og den handlet om miljø.

Ikke 50% rett, og helt tilfeldig (utav kontekst). Fy fan....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Har faktisk tenkt tanken. Hadde man hatt en 200liters varmtvannsforsyning bereder bak i bilen som man varmet til 100grader kunne man hektet denne på husets varmtvannsforsyning system når man kom hjem. Pendling medfører ofte at ikke bilen er fullastet og man ville spart endel av utgiftene til dusjing og gen oppvarming av vann.

 

Økonomien i dette er ikke voldsom men det kreves 21kwh for å varme opp 200kg vann 90 grader. Jeg kjører 85 km PR dag og bruker 5 liter bensin. Det er 45kwh. Hadde jeg utnyttet spillvarmen fra disse 45kwh til å varme opp 21kwh som jeg ellers ville ha brukt el kolbe på hadde jeg spart 20kwh i døgnet, eller kunne spart 4400kwh i året. Burde kanskje ha vurdert det!

 

Du må slite å få 50 % av energien oppi vanntanken din. En tommelfingerregel sier at av 100 % energiinnhold i drivstoffet blir det 30 % transportarbeid, 30 % varme gjennom kjølesystemet, 30 % gjennom eksosen og 10 % varmestråling.

 

I tillegg kommer at du å kjører med de 200+ kg også TIL jobben, og bruker tilsvarende mer energi med mindre du kjører med tom tank til og med fylt tank tilbake.

 

Da ville jeg heller konstruere en tank med et parafin eller et salt som har en faseovergang i dette temperaturområde.

 

Legger til: Saab hadde på 90-tallet et prosjekt å varme opp den kalde bilmotoren raskere med varme lagret i et saltvarmelager under panseret. 

 

Eg våger meg til den påstanden at kultur og organisasjonsteori ikke er godt nok tilpasset vår vestlige økonomi.

 

Derfor vil eg fremme "MOT", (Meta Organisasjons Teori) som mitt åndsverk.

 

Saken er den at 80% av vår økonomi er for å skape følelse og minner. Da blir det fundamentalt feil den smitten vi får fra teori ment for råvare-til produksjon av ting. Aviser og media må redefinere sin oppgave, vi er inne i en ny opplysningstid.

Medias vissvass og hor må ta slutt, dei er jo sterkt fordummende i si form, språk og innhold.

 

Her om dagen les eg gjennom ei oversatt artikkelbleke fra BBC, til 1,5 kroner sida. Bare svada fra ende til annen, og den handlet om miljø.

Ikke 50% rett, og helt tilfeldig (utav kontekst). Fy fan....

 

ok

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må slite å få 50 % av energien oppi vanntanken din. En tommelfingerregel sier at av 100 % energiinnhold i drivstoffet blir det 30 % transportarbeid, 30 % varme gjennom kjølesystemet, 30 % gjennom eksosen og 10 % varmestråling.

 

I tillegg kommer at du å kjører med de 200+ kg også TIL jobben, og bruker tilsvarende mer energi med mindre du kjører med tom tank til og med fylt tank tilbake.

 

Da ville jeg heller konstruere en tank med et parafin eller et salt som har en faseovergang i dette temperaturområde.

 

Legger til: Saab hadde på 90-tallet et prosjekt å varme opp den kalde bilmotoren raskere med varme lagret i et saltvarmelager under panseret.

 

 

ok

En hyundai ionic bruker vel 1,1kWh på mila, det vil si 9,4kWh på de 85km. Kjører man da de 5 literne med bensin (45kWh) gjennom et aggregat med 30% virkningsgrad får man 13,5kWh, altså mer enn elbilen bruker. I tillegg kan du da hente varmen fra kjølevannet og eksosen via en varmeveksler til huset på en mye enklere måte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok

En hyundai ionic bruker vel 1,1kWh på mila, det vil si 9,4kWh på de 85km. Kjører man da de 5 literne med bensin (45kWh) gjennom et aggregat med 30% virkningsgrad får man 13,5kWh, altså mer enn elbilen bruker. I tillegg kan du da hente varmen fra kjølevannet og eksosen via en varmeveksler til huset på en mye enklere måte.

 

Fin argumentering dette RJ, men 1,1 kWt/10km er vel et litt for fint tall.

 

Japan med Honda har solgt 400 000 husgeneratorer etter tsunamien. Gass/bensin og med 87% eller så effektivitet, 1kW strøm (ren sinus) og 3kW varme, med 6000 timers service intervall (går kanskje 30 000 timer)

Man kan med andre ord gå off-grid på mange måter til en akseptabel penge. Og det undrer meg litt denne tregheita med å ta det i bruk som selvsagt er kulturelt betinget. Men om 10 år når deise små flåtebussene kommer vil mykje komme til å forandre seg. iPhone og Tesla er knappest for en start å rekne, og å sykle blir en CO2 versting.

 

Muligens man bruker 365 kWt til lys, iPad og tilsvarende + 5000 kWt til varme i året pr. person. Joda, vi forstår ikke helt dette med spillvarme, bur litt spredt, har billig strøm osv.

 

Ser ikke bort fra at noe varmt vatn kan brukes av en EL-bil på vinteren, som billig rekkeviddeforlenger.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Interessante tanker som luftes her. Et slikt japansk Honda-aggregat som lader opp en liten batteripakke slik at det ikke behøver å gå konstant, gass til matlaging, spillvarme til oppvarming. I tillegg så kunne man ha utnyttet sol/vind der overskuddet gikk til oppvarming av vann. Hvis man greide å super-heate vannet så går energitettheten forbi hva man finner i de beste Li-ion batteriene (Wh/kg). 

Lenke til kommentar

Interessante tanker som luftes her. Et slikt japansk Honda-aggregat som lader opp en liten batteripakke slik at det ikke behøver å gå konstant, gass til matlaging, spillvarme til oppvarming. I tillegg så kunne man ha utnyttet sol/vind der overskuddet gikk til oppvarming av vann. Hvis man greide å super-heate vannet så går energitettheten forbi hva man finner i de beste Li-ion batteriene (Wh/kg). 

 

Vi har jo YouTube. Her en snutt fra en "radical" eg liker godt:

https://m.youtube.com/watch?v=502zLfzUWmc

 

Eg er for så vidt kunn intresert i mobile "husvære" på ca 20 m^2, som har buffer for 1 måned eller så. Hva skjer om man går ned 5 m^2, eller hvordan finne 20 m^2 ekstra på en billig og enkel måte. "Lebensraum" er viktig, resten er jo meget enkelt å fikse teknisk med hyllevare og kjent teknikk.

AI er jo bare tull når spørsmåla er feil, er som media med grov bruk av statestikk.

 

Smarte strømmålere; Joda, men hva med en styring av varmtvanstanken i stedet. Vi har de-fakto ikke råd til dårlige løysingar.

 

Vi må spørre oss selv hva som er situasjonen når VG klager på NRK sitt mer korrekte og undervisende artikler. Ikke for det, NRK er for lite "spisset" dei og, det er ledelsesfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...