Gå til innhold

Nå må du ha ny TV – igjen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror mye heller på bedre paneler med enten OLED, eller en annen form for teknologi, feks MicroLED med ordentlige svartnivåer, god HDR støtte og 4K panel.

Allerede i dag er det relativt dårlig med 4K og enda dårligere med 4K HDR materiale på markedet, og selv feks netflix som lar deg strømme dette begrenser kvaliteten ganske enorm ifht feks. BluRay.

Jeg tipper det blir minst 4-5 år før 8K faktisk blir å kjøpe i butikk til en grei pris, og da har vi kanskje også tilgang på noe materiale.

• Liker 2
Lenke til kommentar

SAMSUNG QE65Q900RATXXC 8K QLED SMART TV

QE65Q900RATXX / 941159

Bare synd ikke Get\altibox og canaldigital støtter 8k tv sendinger, kun full HD? Eller bestefall oppskalering til 4k.

Jeg tipper det blir minst 4-5 år før 8K faktisk blir å kjøpe i butikk til en grei pris, og da har vi kanskje også tilgang på noe materiale.

Ikke si det for sikkert, først må det komme mere konkuranse og storproduksjon.

Største problemet er vel de som selger søppel smarttv med 200 mhz cpu om 64 mb ram går jo sirrup å bytte kanal eller game på.

Smart 50" 4K UHD-TV med HDR og Dolby Vision

Andersson LED50UHD610

Er vel godt eksempel på billig er dårlig. LG er ikke så dårlig heller ikke philips.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bare synd ikke Get\altibox og canaldigital støtter 8k tv sendinger, kun full HD? Eller bestefall oppskalering til 4k.

Mesteparten av innholdet på lineær-TV er nok 480 eller 720 om du er heldig, det blir mer og mer innhold i 1080, mens 4k på mesteparten av innhold på lineær-TV blir nok å ta en god del år.

Lenke til kommentar

Altså, hvor stor TV skal man egentlig ha for å kunne se forskjell på 4k vs. 8K?? Må jo uansett kjøpe i 100k+ klassen for å faktisk dra nytte av det.

Jeg tror du klarer å se forskjell om du splitter "din 8K"-skjerm opp i fire virtuelle skjermer og begynner å plassere innhold på de fire flatene. Selv om pikslene kan være vanskelige å se forskjell på i fra sofa, så vil du likevel få med deg at det kjører fire "TV-er" på TV-en.

Lenke til kommentar

Alternativt hvor mange cm avstand må man sitte på for å se forskjell.

Har man en laptop med FHD og 15,4" skjerm man pleier å sitte 40 cm fra så vil pikselstørrelsen tilsvare 22" for 4K og 44" for 8K, alt ved 40 cm forskjell.

Tidligere er det blitt sagt at man må opp på minimum 42" størrelse for å klare se forskjell mellom HD og FHD på noen meters avstand.. Da må man opp på 85" for 4K og 170" for 8K. Blir skjermen for stor slik at man må plassere seg lengre vekk må man gå opp ennå mer i dimensjon.

Det er få som har muligheter til å ha større enn 190" skjerm i et vanlig rom, da takhøyden begrenser størrelsen på en 16:9-skjerm.

Jeg ser ingen grunn til å kjøpe meg ny 4K eller 8K TV, men fristes av HDR.

Høy oppløsning er viktigere på PC enn TV. Jeg synes FHD er minimum på laptop, da kjører jeg skrift og ikoner i minste størrelse. 16:9 skjermer er en uting på PC. Høyere skjermer med 16:10, 15:10 eller 4:3 er å foretrekke for alt annet enn filmvisning.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel heller hva slags kabler for 8k? Er vel kun displayport som gjelder der, fleste dekoderne\bluerayspiller bruker hdmi.

Tror ikke kablene setter begrensningene. Det går an å strekke seg over på fiberoptikk når som helst dersom man ikke behøver strøm gjennom kabelen.

Lenke til kommentar

Mesteparten av innholdet på lineær-TV er nok 480 eller 720 om du er heldig, det blir mer og mer innhold i 1080, mens 4k på mesteparten av innhold på lineær-TV blir nok å ta en god del år.

I Norge ja, i Japan skal de sende Sommer OL 2020 i 8k 120 fps. Norske kanaler kan fint sende 4k H.265 ~50 Mbit/s men det er dyrt å oppgradere utstyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

SAMSUNG QE65Q900RATXXC 8K QLED SMART TV

QE65Q900RATXX / 941159

Ikke si det for sikkert, først må det komme mere konkuranse og storproduksjon.

Største problemet er vel de som selger søppel smarttv med 200 mhz cpu om 64 mb ram går jo sirrup å bytte kanal eller game på.

Smart 50" 4K UHD-TV med HDR og Dolby Vision

Andersson LED50UHD610

Er vel godt eksempel på billig er dårlig. LG er ikke så dårlig heller ikke philips.

Man kan få langt bedre kvalitet hvis man er villig å betale mer, men det koster å være tidlig ute og fremtiden blir ikke alltid som TV-selgere forteller.

Man kan ofte skifte kanal på en dekoder, Apple TV etc. og slippe å skifte på selve TV'n.

Mindre smarte TV'er kan være å foretrekke og heller koble den til en PC etc, som er lettere å oppdatere enn TV, trenger egentlig bare en diger dataskjerm.

Lurer på hva som er gjennomsnittlig best:

- kjøpe dyr TV og skifte sjeldent, hvor lang tid tar det før man kan få noe tilsvarende godt til en langt lavere pris

- kjøpe billig TV (e.g. eldre modell) på tilbud og skifte oftere, e.g. til til større, ikke spesielt miljøvennlig

Lenke til kommentar
Lurer på hva som er gjennomsnittlig best:

- kjøpe dyr TV og skifte sjeldent, hvor lang tid tar det før man kan få noe tilsvarende godt til en langt lavere pris

- kjøpe billig TV (e.g. eldre modell) på tilbud og skifte oftere, e.g. til til større, ikke spesielt miljøvennlig

Helt ærlig tror jeg 32k og 16k skjermer blir for dyrt uansett.

Er enig 8k er kanskje litt tidlig man burde vente litt kjøpe 4k nå og vente 2 år.

Samsung er kjent å være tidlig ute med noe nytt og ta overpris på ting som blir billigere LG er mere fornuftig valg.

Største problem med tver er dekoder er av eldre type så man slipper ikke unna nrk lisensen og ofte er tvene trege.

Hvis du syns 50 000 kr er mye for 8k sjekk den dyreste til 150 000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...