Gå til innhold

Spille pc-spill i 720p på HD-ready TV *TILT*

Sarasin

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg styra og ordna i et par dager med dette her uten videre suksess, og ber innstendig om hjelp! Kjenner det snart tilter for meg :p

For ordens skyld, her er relevante speccs på pcen.

Intel i5 7400

16 gb ram

Asus Strix RX 580

PC-skjerm 27" 144hz 1ms Freesync - (via DP) kjøres på 2560x1440 (skjerm 1)

TV-skjerm 42" HD-ready - (via HDMI) kjøres på 1280x720 (skjerm 2)

Ekstra sett med tastatur og mus koblet via USB-skjøteledning foran tven

Spiller spillene i all hovedsak via Steam (her et et utdrag);

-L.A. Noire

-Far Cry 4

-Just Cause 3

-Football Manager 18

-WRC 7

-CS:GO

Så - ønsket mitt er følgende:

Jeg vil ha mulighet til å spille noen av spillene mine på tv'en, og skjønner ikke hvorfor det lagger så fælt. Via google har jeg lest meg opp til at jeg bør sette Steam sin Big Picture Mode til å loade på skjerm 2, slik at det jeg vil spille fra sofaen kommer rett på tven uten noe mer hassle. Dette fungerer overraskende bra, og dersom jeg starter et spill rett fra Steam (vanlig modus), så spretter det opp på pc-skjermen.

Men så starter jeg spill fra sofaen, da... Jeg opplever at jeg får deilige 10-25 FPS i de spillene jeg har testet så langt, uten at jeg direkte forstår hvorfor. Joda, jeg vet tven er gammel og at den bør byttes ut, men jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke oppnår i hvertfall 60 FPS på tven?

Jeg har prøvd å extende desktop, clone (satte ned oppløsning på skjerm 1 til 720p) skjermen, og bare kjøre på skjerm 2. Ingenting hjelper. 580-kortet må da kunne takle å sende et pinglete 720-signal over til tven uten at det begynner å grine av den grunn?

Er det innstillinger i spill jeg bør endre (typ v-sync, AA osv), når jeg bruker tven som skjerm kontra pcen?

Håper noen har en "lightbulb"-idé til meg, før det tilter og jeg bestiller ny tv som jeg egentlig ikke har råd til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker HWinfo via Rivatuner. Ja, jeg har prøvd bare tven uten å kjøre det via Big Picture i Steam. Det som skjer da er at jeg setter hz til 60 og får 30 FPS på tven. Likevel for dårlig, da tven er 60hz :p

Når jeg kloner skjermen i 720p, så er det masse lagg på begge skjermer, og jeg får ikke endret hz (som da automatisk settes til 50hz på tven) i det hele tatt. Når jeg setter pc-skjermen tilbake til 2560x1440 og extender til tven i 720p, så får jeg 144hz på skjermen og 60hz på tven.

Fatter ingenting O.o

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Har du prøvd uten HwInfo og Rivatuner?(slett gjerne Rivatuner fra pc, jeg opplever bare negativ påvirkning av dette programmet på fps, eks over 50 FPS i Sniper4 singelplayer ).

Eks fra 180fps til 130 fps i Sniper4, i tillegg blir bildet litt uklart uansett hva jeg gjør med innstillingene i spillet og justeringer på skjerm.

Bruker du MSI Afterburner bør du prøve uten den også, kan ha negativ påvirkning på fps.(eks ca 35-40 fps i Sniper4 singel player)

Har et av spillene fps teller innebygd bruker du denne og kun denne for og fine hvor mange fps du har.

Bruker du flere program som avleser de samme verdiene samtidig kan du få ganske så feil avlesninger.

EDIT: Har du testet flere kabler på tilkobling til TV? Andre innganger utganger på TV/GPU?

Generelt spørsmål: Kan kvalitet på HDMI kabelen ha noe og si, spesielt om den er lang, i dette tilfellet?

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Afterburner er nødvendig å ha for å sette riktig vifteprofil på skjermkortet, og HWinfo har aldri gjort meg noe galt og det er ikke noen grunn til at det skal begynne nå.

Feil avlesninger er nok ikke problemet, da jeg kan se lagget på tv-skjermen når jeg har startet et spill. FPS på 10-25 stemmer fint med opplevelsen, og hva som blir avlest sånn sett er ikke viktig. Det som undrer meg er hvorfor jeg ikke får de 60 FPS'ene jeg skal ha på tven, da skjermkortet bør kunne klare dette uten problemer. Dette er jo definitivt merkbart når jeg sitter der...

Dersom 580'en klarer 80+++ FPS i 1080p på PC-skjermen (litt forskjell fra spill til spill), så bør jo det samme kortet klare 60+ FPS på en tv i 720p. Ergo deduserer jeg meg frem til at det enten er noe med innstillingene (ettersom tven nødvendigvis IKKE har Freesync) i spillene når det "flyttes" over, eller så er det noe med tven.

Forslag til feilsøking er jeg veldig takknemlig for.

Lenke til kommentar

Hei.

Det jeg gjør er at jeg sender bilde kun til den skjermen jeg ønsker å bruke.

Jeg har laget snarveier til "pc sceen" og "second screen only" (du kan også bruke win+p til å skrolle gjennom).

Sann generelt så er det mye kluss om du ønsker å bruke to skjermer og spille på dem hver for seg.

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Hei.

Det jeg gjør er at jeg sender bilde kun til den skjermen jeg ønsker å bruke.

Jeg har laget snarveier til "pc sceen" og "second screen only" (du kan også bruke win+p til å skrolle gjennom).

Sann generelt så er det mye kluss om du ønsker å bruke to skjermer og spille på dem hver for seg.

Ja - oppdager det. Hvordan lager du disse snarveiene og hva oppnår du ved å bruke de? Starter du spill først, eller WIN+P'er du først?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Vanskelig å ta feil, synes jeg. Det er liksom bare ett skjermkort, og jeg er for "flink" til å ikke sette kabelen i hovedkortet :)

Alltid viktig å spørre, har sett den feilen gjort alt for ofte :p

Har du prøvd å sette TVen som hoved-display eller bare koble på TVen? (altså bare koble på TVen fysisk)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid viktig å spørre, har sett den feilen gjort alt for ofte :p

Har du prøvd å sette TVen som hoved-display eller bare koble på TVen? (altså bare koble på TVen fysisk)

Jepp. Dro ut DP-kabelen så kun tven var koblet til. Da oppnådde jeg 25 FPS, ettersom tv-skjermen kun ville eksistere på 50hz.

Snarveien fungerte som de skulle, de (takk for linken) - og dette er det som skjer når jeg har Screen 2 only:

post-285498-0-61073300-1536055869_thumb.jpg

Men når jeg har extended screens, skjer dette...

post-285498-0-98192900-1536055646_thumb.jpg

(Vet ikke hvorfor bildene kommer sidelengs i preview, men om man trykker på de, blir det riktig vei)

Tanker om dette, da? :p

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Afterburner er nødvendig å ha for å sette riktig vifteprofil på skjermkortet, og HWinfo har aldri gjort meg noe galt og det er ikke noen grunn til at det skal begynne nå.

Finnes andre program enn Afterburner, eks Nvidia sitt eget bør være nøytralt nok.

Relatert til spill:

Rivatuner kan skape mange "rare" og "uforklarlige" problemer, og sammen med Afterburner kan det være  enda verre.

Afterburner fungerer bra for noen pc'r og andre slettes ikke i det hele tatt(skaper problemer) 

Selv på mitt MSI 1080Ti Lighning var Afterburner kilde til flere negative ting, PresicionX og ASUS gpu tweak fungerte bedre på alle måter som stabilitet, oc, temps, betydelig flere antall fps på samme frekvens samt bildekvalitet(sammen med Rivatuner var AF helt ubrukelig)

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Satt akkurat nå og testet Lost Cause 3 på både tv (720p) og skjerm (1080p). TV gir 30 FPS, mens skjermen gir 120-144 på max oppløsning.

Forstår fortsatt ikke hvorfor tven ikke gir 60 fps, når det tydelig er fullt mulig å tegne disse bildene fort.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble fra pc-skjerm og restarte? 

Og så har 720 oppløsning i windows og samme oppløsning i spillet?

Ja, har prøvd alle "enkle" løsninger. Det som står igjen er en eller annen teknisk programvaresak som gjør at tven ikke "ønsker" å kjøre mer enn 30 fps, men jeg kan ikke nok om innstillingene på pcen til å løse problemet.

Akkurat nå er det enkleste å kjøpe ny tv med steam link :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...