Redaksjonen. Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Batteriet er ikke det du skal bekymre deg mest for.Dette bør du sjekke når du skal kjøpe en brukt elbil Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Det er lett å gjøre dumme feil når man kjøper bruktbil, og jeg kan dele de feilene jeg gjorde ved et bilkjøp for noen år tilbake: En seks år gammel bil, kjøpt hos forhandler. Ved første øyekast og prøvekjøring virket den helt fin. Det jeg derimot oppdaget etter kjøp og noen ukers eierskap: *En del rust på bakre "bærebjelke" på understell, dette fikk jeg ikke sjekket på kjøpstidspunktet (alltid sjekk bilens underside godt med lommelykt) *Små lakkskader som man bare finner ved å finkjemme lakken (1-2 mm store) *Ene frontlykta var punktert (man ser dette ved at det danner seg fuktighet/dogg på innsiden av lykta, dette var bare synlig av og til under rette forhold) *Ene lyktspyleren fremme trakk seg ikke tilbake etter bruk *Automatisk lyssensor funket ikke, ingen knapp innvendig som kan justere høyde på nærlys, måtte justeres ned via computer på verksted for å ikke blende medbilister *AC sluttet å virke etter noen dager med bruk *Håndbrekket var for slakk Fikk avtalt avslag på prisen i etterkant ved å påpeke disse manglene, men ikke uten en del e-poster frem og tilbake. Og dette var et kjøp fra det jeg trodde var en seriøs forhandler. NAF sin sjekkliste ved bruktbilkjøp virket helt uaktuell for meg da den listet opp ting som man bør sjekke ved skikkelig gamle biler som koster under 10 000 kr. Nyere biler med mer tekniske og elektriske feil er vanskeligere å oppdage ved prøvekjøring. Om bilen lager rare lyder eller trekker til ene siden under prøvekjøring er den mest sannsynlig en dødsfelle. 4 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla. Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil. Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt. 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt. Når elbiler kommer mer & mer, og bremsene brukes mindre - og ruster, vil det være rart om vi ikke får bremseskiver som er laget i materialer som ikke korroderer så lett ved ikke bli brukt så mye. 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Hvis man ønsker å vite hvilke feil man bør være oppmerksomme på så bør man bruke et par timer på det norske elbilforumet: https://elbilforum.no/forum/index.php Det man ikke får vite der om elbiler er neppe verd å vite. 6 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla. Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil. Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt. Batteriene "må skiftes"? Hele poenget er jo at de fleste aldri vil klare å kjøre bilen langt nok til at batteribytte blir aktuelt i løpet av sitt eieforhold. Selvsagt med mindre man har et kjøremønster med oppsiktsvekkende høye km-tall per år. Dette gjelder de aller aller færreste. Så hovedpoenget til artikkelen står fast, nemlig at de aller fleste av oss ikke bør fokusere på bekymringer rundt degradering av batteriet og levetiden til dette, men at det er alminnelige mekaniske slitedeler og deler man finner i alle biler man bør fokusere på. 7 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil. Dette er forresten en veldig svak, alarmistisk og udokumentert påstand. Erfaringene til elbilister er snarere stikk motsatt. En del studier fra f.eks. California med biler som kjører i varmt klima viser en degradering (men som likevel vil være helt udramatisk for en gjennomsnittlig norsk bilist), men erfaringer fra Norge viser at dette er mye mindre gjeldende her pga. vårt kalde klima. 7 Lenke til kommentar
X672 Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla. Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil. Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt. Har Tesla Model S 2014 (82000 km) og har aldri byttet girolje eller drive unit. Har også ein Nissan Leaf 2012 (91000 km) og har fortsatt over 85% igjen på batteriet og har kun byttet bremseklosser ein gang. Selvfølgelig kan det være andre som har problemene du nevner men trur ikkje det gjelder flertallet... 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Frobe Skrevet 4. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 4. september 2018 For 2LK70DN1 er nok det største problemet med elbiler at de ikke går på bensin eller diesel, og at naboer, kollegaer eller slektninger av ham har Tesla. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 4. september 2018 Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler.Dette er nå fjernet fra service. Det ble nok konkludert med at det var unødvendig. https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans Tesla har også store og dyre problemer med drive unit,Dette var et stort problem med 2012/2013 Model S, og litt utover i 2014 og 2015. Motorene ble fornyet med introduksjonen av AWD, og disse har vist seg veldig pålitelige. og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer.Igjen en ting som i all hovedsak gjaldt 2012/2013 Model S. Hovedkontaktorene i batteripakken ble dårlige og måtte byttes. Battericellene var helt OK, så etter bytte av hovedkontaktorer ble batteripakkene gjenbrukt. Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt.Mange elbiler har automatiske systemer som innimellom bruker bremsene litt i stedet for regen, slik at man får fjernet rusten. Men du har rett i at dette er noe man bør følge litt med på, og gjerne ta noen kraftige nedbremsninger en gang i blant. 11 Lenke til kommentar
hob Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt. Når elbiler kommer mer & mer, og bremsene brukes mindre - og ruster, vil det være rart om vi ikke får bremseskiver som er laget i materialer som ikke korroderer så lett ved ikke bli brukt så mye. GM har bremseskiver på noen biler som er rustfrie inntil 130 000 km. Disse sitter også på Opel Ampera-e: https://media.gm.com/media/us/en/gm/home.detail.html/content/Pages/news/us/en/2011/Nov/1130_fnc.html 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla. Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil. Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt. Hva i alle dager snakker du om? Ser en på service oversiktene så stemmer ikke dette med Girolje. Ikke har jeg fått det to ganger heller(min er kjørt >30 000). batteriene skiftes mellom 100 og 150 000? Det må du gjerne vise til... At du har lest ett par tester der det har blitt gjort betyr ikke at det gjøres for alle... Var vell nettopp en som hadde gått 675 000 uten å bytte batteri.. Utvidet garanti? den har alltid vært 8 år. Nå fabler du mer enn normalt her.. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Utvidet garanti? den har alltid vært 8 år.Den har alltid vært 8 år for batteriet, men den ble faktisk utvidet til å inkludere drivlinjen også, når det var problemer med drivenhetene tilbake i 2012/2013. 2 Lenke til kommentar
Elektroavdelingen Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 "Da kan du få montert et passende ladeuttak her, for eksempel en ladestasjon med fastmontert kabel." Fastmontert kabel er sjelden er god løsning. Du risikerer å ikke få lading om du bytter bil, har leiebil, besøk osv. Bruk type 2 og løs kabel. Kabelen kan godt stå fastlåst i ladeboksen. 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla. Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil. Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt. Etter 6 år og 83 000 km med min Leaf har jeg nå byttet 0 liter olje, med en tilsvarende diesel eller bensinbil ville jeg ha byttet ca 25 liter olje allerede, og nærmet meg neste oljeskift. I tillegg vill jeg nok ha etterfylt 5-6 liter olje og brent opp mellom 4 og 6 tonn drivstoff. I tillegg byttet oljefilter, luftfilter til motoren og kupeluftfilter hvert år, nå nøyer jeg meg med kupeluftfilter en gang i året. Og ja, når det gjelder bremser så byttet jeg nettopp et sett bremseklosser etter anbefaling fra verkstedet under EU-kontoroll, men oppdaget at de fint hadde klart set et år til. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Etter 6 år og 83 000 km med min Leaf har jeg nå byttet 0 liter olje, med en tilsvarende diesel eller bensinbil ville jeg ha byttet ca 25 liter olje allerede, og nærmet meg neste oljeskift. I tillegg vill jeg nok ha etterfylt 5-6 liter olje og brent opp mellom 4 og 6 tonn drivstoff. I tillegg byttet oljefilter, luftfilter til motoren og kupeluftfilter hvert år, nå nøyer jeg meg med kupeluftfilter en gang i året. Og ja, når det gjelder bremser så byttet jeg nettopp et sett bremseklosser etter anbefaling fra verkstedet under EU-kontoroll, men oppdaget at de fint hadde klart set et år til. Jeg byttet bremser på en 5 serie ved samme km intervall, dog langt "yngre" bil. Var vell 4 år eller noe sånn den gang. Dette med bremser er overdrevet, det er bare til å bruke de innimellom og gjerne sjekke de i blandt at de ikke er åpenbart oksidert til hekkan. 2 Lenke til kommentar
Arne K Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. [\quote] Her kjem du med ein blank løgn. Olje på DU skal skiftast kvar 80.000 km. Tesla har dessutan 20.000 km serviceintervall. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit[\quote] Skift ut "har" med "hadde". Med min første DU merka eg slakk etter 20.000 km, brummande ukyd etter 50.000 km og den såkalla sirkelsaglyden etter 75.000 km. DU skifta på 80.000 km. Har no køyrt 167.000 km, altså 87.000 km med ny DU utan å merke noko som helst problem eller ulyd med motoren. DU-tråden på elbilforum har også dødd ut for lenge sidan. og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. [\quote] Blank løgn igjen. Min har køyrt 167.000 km på orginalt batteri. Kontaktor vart skifta utan at batteriet måtte byttast no i sommar. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! [\quote] Då har du ikkje lest mange. Tesloops Model X90D har passert 500.000 km på orginalt batteri. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Elisabeth trodde verkstedet spøkte – nektet å godta regningenMorsomt å lese hva å bruke olje eller ligdene? Bilprodusenter i dag har vel normalsett bedre teknologi for ungå service. Lenke til kommentar
5BF4ADO5 Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Jeg har hatt flere brukte elbiler, og det er omtrent kun tilstanden på batteret jeg ser etter når jeg skal vurdere en bil. Det som betyr noe når man kjører elbil, er om man kommer fram til målet innen rimelig tid eller ikke. Når man blir stående 1 time i ladekø her eller der, eller man må fryse og saktelade et par timer fordi hurtigladeren ikke virker, så er det så mange egenskaper ved bilen som egentlig ikke betyr noe. Har tidligere eier behandla batteriet dårlig ved å kjøre det for varmt og fullade om sommeren, kan bilen være ubrukelig. Jeg har hørt om folk som har kjøpt ca 5 år gammel elbil for å pendle 2-3 mil til jobb, så har det vist seg at batteriet er for dårlig etter aldring. Har man ett friskt batteri på 22kwt, kan man lade 8-10 minutter hver 5. mil, og man får full ladefart på 48kw opptil ca 13-14 kwt, før ladehastigheten går nedover. Når batteriet er brukt flere år, og kapasiteten er nede i 16kwt, så går ladehastigheten nedover når man har kanskje 6-8kwt på batteriet, og det kan være ofte man ikke får mer enn 30kw når man lader. Skal man da stoppe hver 3. mil og kanskje lade 10-15 min, så er det ikke så gøy lengre. http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/ Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Gammel Leaf er vel en dårlig målestokk når det gjelder batterilevetid... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå