Gå til innhold

Skjermkort til 3440x1440


Vox_populi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjøpt meg ny brei 21:9 skjerm (35") med ovennevnte oppløsning. Hvilket skjermkort kan anbefales til vanlig bruk? (PCI 3.0e). Flere vinduer kommer til å være åpne samtidig. Spill og denslags er helt uaktuelt. Takker for tips!

 

Om du vil ha et som er stillegående : 

MSI GeForce GTX 1050 2GB Gaming X

MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming X

 

Ikke bry deg om gaming navnet.

Lenke til kommentar

Takk for svar fra alle, men til tross for min uvitenhet prøver jeg et sikkert dumt spørsmål: Hvorfor skal jeg styre unna kort til halve prisen, slik som f. eks. Gigabyte GeForce GT 1030 Silent?

Helt greit å bruke en tusenlapp ekstra, men hva oppnår jeg? Min bruk: regneark, musikk, nettleser.

 

Da er spørsmålet mitt, hva har du fra før?

 

Det der Gigabyte kortet funker best om du har passe airflow i kabinettet ditt siden kortet er passivt kjølt. Men ja, til ditt bruk trenger du sannsynligvis ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Jeg har nå et Intel  HD Graphics 530 på hovedkortet som leverer 1920x1080 ved 59Hz til en 24" skjerm. Fungerer helt fint, men jeg ville altså ha en skjerm med plass til mere - flere vinduer.

 

Et raskere skjermkort vil ikke gi deg plass til flere vinduer. Ikke helt slik det fungerer. Fra Intel :

 

The Intel® HD Graphics 530 supports the following screen resolutions 

                                                                        

4K Support Yes, at 60Hz
Max Resolution (Intel® WiDi)‡ 1080p
Max Resolution (HDMI 1.4)‡ 4096x2304@24Hz
Max Resolution (DP)‡ 4096x2304@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 4096x2304@60Hz

 

Så ja, den skal støtte 3440x1440 @ 60 Hz.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Et raskere skjermkort vil ikke gi deg plass til flere vinduer. Ikke helt slik det fungerer.

Jeg er ikke ute etter et raskt skjermkort, men jeg ville som sagt ha en større skjerm, for jeg trodde at en skjerm som er 77% større enn den gamle (436 mot 246 kvadrattommer) hadde plass til mer. I tillegg er pikseltettheten litt større (107 mot 92 piksler pr. tomme). 

 

Men der det ser ut til at jeg tok feil, var at jeg trodde at den gamle grafikkløsningen ikke kunne servere signaler til skjermen i full kvalitet, og at et nytt og bedre skjermkort ville gi bedre kvalitet også til å vise f. eks. fotografier. Det vil vise seg om noen få dager om det gamle duger.

Mange takk til alle for hjelpa.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter et raskt skjermkort, men jeg ville som sagt ha en større skjerm, for jeg trodde at en skjerm som er 77% større enn den gamle (436 mot 246 kvadrattommer) hadde plass til mer. I tillegg er pikseltettheten litt større (107 mot 92 piksler pr. tomme). 

 

Ja, du får mer desktop plass på en 35" 3440x1440 skjerm enn din gamle 1920x1080 skjerm. Ren logikk det :)

Prøv å koble den bak på hovedkortet ditt med en DisplayPort (DP) kabel. Har hovedkortet bare DVI utgang, så tror jeg det finnes en DVI til DP overgang du kan bruke eller skaffe deg om det ikke følger med. Hvis ikke, så må du nok kjøpe deg et extra skjermkort ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...