Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte servo olje på Up


Tullballj

Anbefalte innlegg

Skal bytte servo olje på min e-Up. I følge møller skal det være grønn olje men det er gul olje på tanken. Problemet er at jeg får ikke av risten slik at jeg kan pumpe ut alt og flushe. Grunnen til at jeg skal bytte er fordi den er hakkete på styringen men den lekker ikke. Kan ikke se når den har vært byttet sist.

post-38974-509269_thumb.jpg

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du ser på er bremsevæsken. VW Up har ikke hydraulisk servo, men elektrisk. Det er ikke noe servo-olje å bytte. I stedet står det en elektrisk servomotor på rattstammen.

Er den såpass at den ikke bruker noe olje? Har plukket litt på andre merker sine løsninger og de har hatt olje men gjerne i mindre kvanta...

Lenke til kommentar

Er den såpass at den ikke bruker noe olje? Har plukket litt på andre merker sine løsninger og de har hatt olje men gjerne i mindre kvanta...

 

 

Du tenker nok på biler med elektrisk servopumpe. De fungerer omtrent som vanlige tradisjonelle servoer, bare at servovæsken blir pumpet med en elektrisk pumpe i stedet for en rem-drevet.

 

Denne bilen har ikke servopumpe i det hele tatt. I stedet står det en elektrist hjelpemotor direkte på rattstammen, som fungerer som servo. Illustrasjonen viser en VW Up-rattstamme, der jeg har markert hva de forskjellige delen er. 

 

Dette opplegget er ganske vanlig på nyere biler, og bortimot helt standard på elbiler, da det er mye mer energieffektivt enn en tradisjonell servo.

 

Siden trådstarter klager på hakkete rotering av rattet, er det nok denne motoren som er ødelagt.

post-121454-0-04540200-1536007995_thumb.jpg

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser vel ut som det kan være bremsevæske ja. Hva skjer hvis jeg fyller på servo olje der?

Om du har fått servoolje i bremsevæskereservoaret må du UMIDDELBART tømme det. Best sjans for suksess vil være å ta av selve reservoaret. Får du mindre mengder servoolje ut i bremsesystemet må du nok påregne å bytte alt som har bevegelige deler da pakningene inne i disse IKKE tåler annet enn bremsevæske. En gang på 90-tallet måtte vi bytte masse bremsedeler på Ford Fiesta fordi en slange til clutchen (som brukte samme væskereservoar) var lagd av feil materiale, som kunne gi skade på bremsesystemet. 

Lenke til kommentar

Det kom litt olje i bremse beholderen. Under en halv dl. Fikk pumpet ut igjen men fargen henger litt igjen. Skylte også med ny bremsevæske. For å så tappe ut og fylle på ny. Tror dere det går bra? Leste at gummipakninger sveller opp ganske fort. Bremsene virker helt fine og pakningen på korken til bremse væske beholderen er også helt fin. Leste at det pleier å være første symptomet.

 

Føler meg veldig dum som klarte det. Vet forskjell på bremsevæske, frostvæske og olje og servo, men siden møller sa at det var servo olje på den sjekket jeg ikke mer nøye. Sto ikke mer enn DOT4 på lokket. Vet at dot 4 pleier å være bremse væske, men jeg tenkte ikke lengre. Vanligvis står det gjerne warning osv på lokket. Gjorde det ikke her. Bare et helt sort nøytralt lokk med diskret DOT4.

 

Var syntetisk olje. Hvordan får jeg ut den stilen slik at jeg kan rense beholderen eventuelt?

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Det kom litt olje i bremse beholderen. Under en halv dl. Fikk pumpet ut igjen men fargen henger litt igjen. Skylte også med ny bremsevæske. For å så tappe ut og fylle på ny. Tror dere det går bra? Leste at gummipakninger sveller opp ganske fort. Bremsene virker helt fine og pakningen på korken til bremse væske beholderen er også helt fin. Leste at det pleier å være første symptomet.

 

Føler meg veldig dum som klarte det. Vet forskjell på bremsevæske, frostvæske og olje og servo, men siden møller sa at det var servo olje på den sjekket jeg ikke mer nøye. Sto ikke mer enn DOT4 på lokket. Vet at dot 4 pleier å være bremse væske, men jeg tenkte ikke lengre. Vanligvis står det gjerne warning osv på lokket. Gjorde det ikke her. Bare et helt sort nøytralt lokk med diskret DOT4.

 

Var syntetisk olje. Hvordan får jeg ut den stilen slik at jeg kan rense beholderen eventuelt?

 

Går nok bra det. Ikke sånn at væska øverst i beholderen plutselig havner ved venstre bakhjul. Tar tid før det går lenger inn i systemet.

Det er 4 hakk på filteret ser du. Må sikkert bruke et flattjern eller noe i de og bare vippe det ut. De jeg har hvert borti har bare hvert å ta rett ut for hånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...