Tullballj Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 (endret) Skal bytte servo olje på min e-Up. I følge møller skal det være grønn olje men det er gul olje på tanken. Problemet er at jeg får ikke av risten slik at jeg kan pumpe ut alt og flushe. Grunnen til at jeg skal bytte er fordi den er hakkete på styringen men den lekker ikke. Kan ikke se når den har vært byttet sist. Endret 3. september 2018 av Tullballj Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Sikker på at det ikke er bremsevesken du ser på? 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Beholder for servoolje vil vel normalt ha en returslange (tykkeste slangen om både tur og retur er slange) som du kan nappe av og tappe/flushe. Det på bildet ser veldig ut som bremsevæskebeholder, men bildet viser bare litt, så det er vanskelig å se. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 3. september 2018 Forfatter Del Skrevet 3. september 2018 Ser vel ut som det kan være bremsevæske ja. Hva skjer hvis jeg fyller på servo olje der? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 3. september 2018 Forfatter Del Skrevet 3. september 2018 Hvor er påfylling til servo? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Det du ser på er bremsevæsken. VW Up har ikke hydraulisk servo, men elektrisk. Det er ikke noe servo-olje å bytte. I stedet står det en elektrisk servomotor på rattstammen. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 3. september 2018 Forfatter Del Skrevet 3. september 2018 (endret) Møller sa at det er servo olje på den. Da har de opplyst meg feil i såfall. Jeg spurte om servo og oppga reg nummer. Endret 3. september 2018 av Tullballj Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Ser vel ut som det kan være bremsevæske ja. Hva skjer hvis jeg fyller på servo olje der? Da får du servo olje i bremsesystemet, og det er neppe ønskelig å blande disse to veskene. I verste fall vil bremsene dine svikte. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Det du ser på er bremsevæsken. VW Up har ikke hydraulisk servo, men elektrisk. Det er ikke noe servo-olje å bytte. I stedet står det en elektrisk servomotor på rattstammen. Er den såpass at den ikke bruker noe olje? Har plukket litt på andre merker sine løsninger og de har hatt olje men gjerne i mindre kvanta... Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 (endret) Er den såpass at den ikke bruker noe olje? Har plukket litt på andre merker sine løsninger og de har hatt olje men gjerne i mindre kvanta... Du tenker nok på biler med elektrisk servopumpe. De fungerer omtrent som vanlige tradisjonelle servoer, bare at servovæsken blir pumpet med en elektrisk pumpe i stedet for en rem-drevet. Denne bilen har ikke servopumpe i det hele tatt. I stedet står det en elektrist hjelpemotor direkte på rattstammen, som fungerer som servo. Illustrasjonen viser en VW Up-rattstamme, der jeg har markert hva de forskjellige delen er. Dette opplegget er ganske vanlig på nyere biler, og bortimot helt standard på elbiler, da det er mye mer energieffektivt enn en tradisjonell servo. Siden trådstarter klager på hakkete rotering av rattet, er det nok denne motoren som er ødelagt. Endret 3. september 2018 av Kajac 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Aha, akkurat. Lærte noe nytt i dag igjen. Takk Kajac :-) Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Bare hyggelig Hvis du vil lese mer om det, kalles systemet "Electric Power Assisted Steering" (EPS). 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Bare hyggelig Hvis du vil lese mer om det, kalles systemet "Electric Power Assisted Steering" (EPS). Pfft. Holder meg til snekkestyring jeg. Holder livet ut bare det får litt stell, slipper å spørre et oppjazzet tekno-elektronikk-bil-verksted om de kan være så hyggelig å ta imot tusenlappene mine Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Snekkestyring ble vell faset ut på 70-tallet. Du mener vell tannstang? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Ser vel ut som det kan være bremsevæske ja. Hva skjer hvis jeg fyller på servo olje der? Om du har fått servoolje i bremsevæskereservoaret må du UMIDDELBART tømme det. Best sjans for suksess vil være å ta av selve reservoaret. Får du mindre mengder servoolje ut i bremsesystemet må du nok påregne å bytte alt som har bevegelige deler da pakningene inne i disse IKKE tåler annet enn bremsevæske. En gang på 90-tallet måtte vi bytte masse bremsedeler på Ford Fiesta fordi en slange til clutchen (som brukte samme væskereservoar) var lagd av feil materiale, som kunne gi skade på bremsesystemet. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Snekkestyring ble vell faset ut på 70-tallet. Du mener vell tannstang? Mercedes brukte snekkestyring til utpå tidlig 90-tallet. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Snekkestyring ble vell faset ut på 70-tallet. Du mener vell tannstang? Snekkestyring er det ikke slutt på ennå, Pajero er et av flere eksempler. I tillegg har vi US, disse har og snekkestyring. Og så noen MC, men de har bare kontrastyring Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Mercedes brukte snekkestyring til utpå tidlig 90-tallet. Jeg har en 2000 C-klasse med snekkestyring. Det var den siste modellen fra Mercedes som hadde det. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 (endret) Det kom litt olje i bremse beholderen. Under en halv dl. Fikk pumpet ut igjen men fargen henger litt igjen. Skylte også med ny bremsevæske. For å så tappe ut og fylle på ny. Tror dere det går bra? Leste at gummipakninger sveller opp ganske fort. Bremsene virker helt fine og pakningen på korken til bremse væske beholderen er også helt fin. Leste at det pleier å være første symptomet. Føler meg veldig dum som klarte det. Vet forskjell på bremsevæske, frostvæske og olje og servo, men siden møller sa at det var servo olje på den sjekket jeg ikke mer nøye. Sto ikke mer enn DOT4 på lokket. Vet at dot 4 pleier å være bremse væske, men jeg tenkte ikke lengre. Vanligvis står det gjerne warning osv på lokket. Gjorde det ikke her. Bare et helt sort nøytralt lokk med diskret DOT4. Var syntetisk olje. Hvordan får jeg ut den stilen slik at jeg kan rense beholderen eventuelt? Endret 4. september 2018 av Tullballj Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Det kom litt olje i bremse beholderen. Under en halv dl. Fikk pumpet ut igjen men fargen henger litt igjen. Skylte også med ny bremsevæske. For å så tappe ut og fylle på ny. Tror dere det går bra? Leste at gummipakninger sveller opp ganske fort. Bremsene virker helt fine og pakningen på korken til bremse væske beholderen er også helt fin. Leste at det pleier å være første symptomet. Føler meg veldig dum som klarte det. Vet forskjell på bremsevæske, frostvæske og olje og servo, men siden møller sa at det var servo olje på den sjekket jeg ikke mer nøye. Sto ikke mer enn DOT4 på lokket. Vet at dot 4 pleier å være bremse væske, men jeg tenkte ikke lengre. Vanligvis står det gjerne warning osv på lokket. Gjorde det ikke her. Bare et helt sort nøytralt lokk med diskret DOT4. Var syntetisk olje. Hvordan får jeg ut den stilen slik at jeg kan rense beholderen eventuelt? Går nok bra det. Ikke sånn at væska øverst i beholderen plutselig havner ved venstre bakhjul. Tar tid før det går lenger inn i systemet. Det er 4 hakk på filteret ser du. Må sikkert bruke et flattjern eller noe i de og bare vippe det ut. De jeg har hvert borti har bare hvert å ta rett ut for hånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå