fishbowljar Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 (endret) Hva jeg "kan" om bil: Jeg har ikke all verdens peiling på bil og har lent meg en del på kunnskapen til en onkel nå som jeg har begynt å se etter bil. Han mener jeg ikke bør kjøpe dieselbil pga avgifter og at jeg noen ganger kjører gjennom Oslo. Han mener jeg ikke bør kjøpe en bil som har gått mer enn 150 000, aller helst under 100 000. Han mener jeg bør holde meg unna tyske biler da de er dyrere i drift og å reparere om noe skulle gå galt. Han mener jeg bør gå for noe japansk som Toyota eller Mazda. Hva jeg ser etter: Automatbil, jeg har ikke manuell lappen så noe annet er ikke mulig. Bensinbil. Dette er min første bil så jeg vil ha noe som er driftsikkert og økonomisk. Samtidig frister det selvfølgelig litt å kjøpe noe litt mer "fancy" som kanskje er litt dyrere i drift. Jeg vil ikke ha noe særlig mindre bil enn en Golf og heller ikke noe særlig større enn en C-klasse. Utifra det jeg har sett havner jeg på en bil fra midten av 2000-tallet. Bruk: Bilen vil hovedsaklig brukt til kjøring att og fram på jobb (hvertfall på vinter og i regn) (6 km hver vei) og å dra i butikken (ca like langt). I tillegg vil det jo være lengre turer innimellom. Budsjett: 50 000,- Et par lapper over går selvfølgelig bra. Det jeg lurer på er generelt om det er noen type biler som kan anbefales? Jeg vet at kravene mine er litt vinglete. Også lurer jeg på om det er noe i det onkelen min sier angående diesel, tyske biler og hvor mye bilen har gått. EDIT: Skrivefeil Endret 3. september 2018 av fishbowljar Lenke til kommentar
MKap Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 I den prisklassen er automatgir risikosport. Ver veldig nøye på å sjekka at girolja har vore flusha jamnleg. Einaste ekstra avgift du får på ein brukt dieselbil vs. Bensin er 500 kr ekstra vegavgift/trafikkforsikringsavgift per år dersom bilen ikkje har partikkelfilter og 5 kr ekstra i bomringene i Oslo og Bergen. Køyrer du berre gjennom Oslo ein gang innimellom har det ingenting å seia. Hovudgrunnen til å unngå diesel for deg er at dieselmotorar ikkje har godt av småkøyring med kald motor, slik du kjem til å ha mykje av. Toyota er kjent for å halda jamnt over god kvalitet. Mazda har hatt ein del problem med rust (spesielt Mazda 6 frå 00-talet). Før 2010 var det jo gjerne premiumbilar som hadde automat, med det dei medfører av verkstedkostnadar. Volkswagen har vel dessutan hatt ein del problem med DSG-automatkassane sine (andre her inne veit antakeleg kva årsmodellar det gjeld). Det er dermed litt begrensa utval av bilar på Finn i ditt prisleie som eg òg vil karakterisera som pålitelige. Det tryggaste er vel Mitsubishi i-Miev, men om skal du ha noko som kan køyra lenger enn til jobb innimellom, og i storleiken du ser for deg, ville eg bl.a. sett etter Toyota Auris/Corolla eller Prius. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Nissan Leaf (Elbil) 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 F.eks. Toyota Yaris m/automat og kjørelengde < 100K (ser mange på finn som har gått over 200K) Men det er jo ikke den mest spennende bilen nei... skal man ha noe som er mer fancy så blir det evt BMW 1-serie (evt X1) med ikke altfor lang kjørelengde, men da er man oppe i 150K minimum som pris og potensielt høyere verkstedregninger. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Noe med grei kilometerstand: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126230908 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126128873 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128230697 Felles i denne prisklassen er jo at du må få sjekket bilen ganske grundig og ikke minst hvilke garantier du får med, hva som er kommende utgifter (nye bremser innen kort tid? osv). Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Enhver Toyota med god historikk/få eiere er en slager. Lav kilometerstand er dog ikke alt. Kjøper du 170 000km har mye akkurat blitt byttet. Kjøper du 120 000km er det du som må bytte det som skjer i de 50 000km mellom feks Husk at gamle japanere ruster mye. Sjekk historikk. En Corolla er en slager, hvis man finner med lite rust. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Enig med MKap: De ekstra kronene i bom og avgifter på diesel blir bare småtteri i forhold til kostnadene med tett partikkelfilter, tett EGR-ventil, gåen turbo og ødelagt dobbelmasse-svinghjul. Alle fire er 'slagere' på dieselbiler fra den perioden og sannsynligheten for at de inntreffer øker drastisk med mye småkjøring - enten din eller forrige eiers... DET bør være argumentet mot diesel. Tips sånn i farten til dine ønsker og behov: Toyota Prius: Hybrid. Ikke så mye rimeligere på bensinforbruk som en skulle tro, men har veldig lite feil og problemer. Relativt dyr på bruktmarkedet. Toyota Corolla/Auris: Også lite feil men mange er misfornøyd med komfort/seter/sittestilling. Må prøves ordentlig. Mazda 3: Lite feil også hos Mazda og bedre å kjøre enn Toyota, men se opp for rust underHonda Civic: Mer sportslig enn komfortabel kanskje, men kul bil med lite feil. Undervurdert, kanskje pga utseendet? Ford Focus (2005->): Bedre å kjøre enn samtlige japanere og har vist seg å ha overraskende lite feil. Edit:Mitt inntrykk fra bil-leting er at det er mange som setter seg en limit på ca 50.000, dermed går de bra bilene kjapt. Øker du budsjettet til 55-65.000 er det overraskende mange flere gode kjøp. Endret 5. september 2018 av toffo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå