Gå til innhold

Listhaug ny nestleder


Vaniman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du kommer til å forstå så mye om du lettvint velger å avskrive tidvis veldig suksessrike og mektige mennesker som dumme.

Det er en observasjon.

 

Jeg observerer at mektige mennesker kan være dumme som knekkebrød, arbeide 12 timer hver dag, lære seg ukompliserte årsakssammenhenger, ta umoralske valg som andre mennesker ikke er i stand til å ta på grunn av sin moral, bli veldig suksessrike, og -- ikke minst, og her er den viktige delen -- være karismatiske.

 

Trump er kroneksempelet.

Sylvi, Per, Carl og Gjedde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en observasjon.

 

Jeg observerer at mektige mennesker kan være dumme som knekkebrød, arbeide 12 timer hver dag, lære seg ukompliserte årsakssammenhenger, ta umoralske valg som andre mennesker ikke er i stand til å ta på grunn av sin moral, bli veldig suksessrike, og -- ikke minst, og her er den viktige delen -- være karismatiske.

 

Trump er kroneksempelet.

Sylvi, Per, Carl og Gjedde.

Du står som sagt fritt til å tro at de du ikke liker er dumme, men det spørs hvor mye smartere en selv blir av en slik tilnærming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du står som sagt fritt til å tro at de du ikke liker er dumme, men det spørs hvor mye smartere en selv blir av en slik tilnærming.

Det er ikke snakk om å tro de jeg ikke liker er dumme -- men å ikke like dumme mennesker.

 

Jeg ville sannsynligvis likt dem bedre om de var smartere.

Ikke om de tedde seg smartere; Folk kan være smarte, og bare ikke klare å formidle det -- som George Bush Jr., Erna Solberg og Jens Stoltenberg, som alle tre ligger farlig nærme autismespekteret, men er tydelig intelligente.

 

Manglende evne til å forstå verden og tilpasse seg ny informasjon, selv etter å ha blitt presentert solide beviser og fått sin side av saken revet i fillebiter...

Eh.

Det er lov å gjøre feil. Mange ganger. Og lære av dem.

Men ikke å gjøre samme feil igjen og igjen, og ikke ta ansvar.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å tro de jeg ikke liker er dumme -- men å ikke like dumme mennesker.

 

Jeg ville sannsynligvis likt dem bedre om de var smartere.

Ikke om de tedde seg smartere; Folk kan være smarte, og bare ikke klare å formidle det -- som George Bush Jr., Erna Solberg og Jens Stoltenberg, som alle tre ligger farlig nærme autismespekteret, men er tydelig intelligente.

 

Manglende evne til å forstå verden og tilpasse seg ny informasjon, selv etter å ha blitt presentert solide beviser og fått sin side av saken revet i fillebiter...

Eh.

Det er lov å gjøre feil. Mange ganger. Og lære av dem.

Men ikke å gjøre samme feil igjen og igjen, og ikke ta ansvar.

Som sagt, å konkludere med at de du ikke liker er dumme er antagelig ikke en særlig effektiv måte å forstå så mye mer på. Selv ikke om du bestemmer deg for at det ikke er noe du tror, men bare er sånn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du er bekymret for barnas og nasjonens fremtid så bør du i det minste ta muslimsk masseinnvandring på alvor (og analfabeter fra div land fra den tredje verden som aldri kommer til å bidra med noe som helst), noe jeg tror med ditt (ifølge deg selv) høye intelligensnivå forstår. :)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Asylsøkere er ikke et samfunnsproblem I dag.

 

Høyreekstremisme, alternative nye virkelighetsforståelser (alt-right), og mangel på arbeidskraft som skaper verdier, derimot, er samfunnsproblemer.

 

Høyreekstreme muslimer er et problem, men betydelig mindre enn høyreekstreme vestlige.

Venstreekstreme kan bli et sikkerhetsproblem, all den tid de bidrar til å polarisere og gir bensin til Høyrepopulisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett noen troverdig kilde på at asylsøkere voldtar jenter oftere enn gjennomsnittlige svensker - for lignende sosioøkonomiske forhold.

 

Tvert i mot ignoreres den halve millionen svenske jenter som har blitt voldtatt av vestlige.

Skal overgripere tas nå?

Neida - bare om de er asylsøkere, eller arbeidsinnvandrere fra Midtøsten.

 

Jeg er rimelig sikker på at høyreekstreme som gruppe er mer voldelig enn asylsøkere som gruppe.

 

https://forskning.no/kriminalitet-samfunnskunnskap-terrorisme/2014/04/mer-hoyreekstrem-vold-i-sverige-og-finland

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Presisering: det er ikke snakk om å tro de jeg ikke liker er dumme -- men å ikke like dumme mennesker i politikken som angår samfunnet og vår fremtid.

 

Det er ingenting galt med dumme mennesker ellers, bare de holder seg til helvete unna barnas og nasjonens fremtid.

Du skjønner selv at det du uansett ender opp med er å si at de du ikke liker er dumme? At du mener det du sier er sant endrer jo ikke på det.

 

Det blir litt som om jeg sier at noen jeg ikke liker er skikkelig teite, og når andre påpeker at det kanskje ikke er en god tilnærming for å forstå deres appell, sier st «jammen det er jo sant» igjen basert på hva jeg selv mener.

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asylsøkere er ikke et samfunnsproblem I dag.

Høyreekstremisme, alternative nye virkelighetsforståelser (alt-right), og mangel på arbeidskraft som skaper verdier, derimot, er samfunnsproblemer.

Høyreekstreme muslimer er et problem, men betydelig mindre enn høyreekstreme vestlige.

Venstreekstreme kan bli et sikkerhetsproblem, all den tid de bidrar til å polarisere og gir bensin til Høyrepopulisme.

Det er innvandrere som topper kriminalstatistikkene, ikke høyreekstreme. Det finnes nesten ingen høyreekstreme, hverken i Norge eller andre vestlige land. Men for deg er det kanskje slik, at alle som ikke er sosialdemokrater, er høyreekstreme?

 

Hvorfor er det du kaller "alternative nye virkelighetsforståelser" en trussel? Kanskje disse nye virkelighetsforståelsene er riktige, og de gamle er feil?

Endret av Vaniman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er innvandrere som topper kriminalstatistikkene, ikke høyreekstreme. Det finnes nesten ingen høyreekstreme, hverken i Norge eller andre vestlige land. Men for deg er det kanskje slik, at alle som ikke er sosialdemokrater, er høyreekstreme?

 

Hvorfor er det du kaller "alternative nye virkelighetsforståelser" en trussel? Kanskje disse nye virkelighetsforståelsene er riktige, og de gamle er feil?

Finnes det noen statistikk på politisk standpunkt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønner selv at det du uansett ender opp med er å si at de du ikke liker er dumme? At du mener det du sier er sant endrer jo ikke på det.

 

Det blir litt som om jeg sier at noen jeg ikke liker er skikkelig teite, og når andre påpeker at det kanskje ikke er en god tilnærming for å forstå deres appell, sier st «jammen det er jo sant» igjen basert på hva jeg selv mener.

 

Nei;

Jeg ender opp med å si at de dumme menneskene som jeg ikke liker er dumme.

 

Det er å kalle en spade for en spade.

Siv virker å være normalt oppegående, selv om jeg ikke liker politikken hennes.

At det jeg sier er sant betyr faktisk alt.

 

Og jeg forstår godt populisme og karisma, takk.

 

Mindre innvandring, hjelp folk der de bor, mindre bompenger, mindre skatter og avgifter, mer penger å rutte med!

 

Og så når det absolutt stikk motsatte skjer, på absolutt hvert eneste av deres hovedmål, så bryr ikke velgerene seg noe om det.

 

Lenke til kommentar

Nei;

Jeg ender opp med å si at de dumme menneskene som jeg ikke liker er dumme.

 

Det er å kalle en spade for en spade.

Siv virker å være normalt oppegående, selv om jeg ikke liker politikken hennes.

At det jeg sier er sant betyr faktisk alt.

 

Og jeg forstår godt populisme og karisma, takk.

 

Mindre innvandring, hjelp folk der de bor, mindre bompenger, mindre skatter og avgifter, mer penger å rutte med!

 

Og så når det absolutt stikk motsatte skjer, på absolutt hvert eneste av deres hovedmål, så bryr ikke velgerene seg noe om det.

 

Som nevnt, at du mener de du ikke liker er dumme medfører ikke nødvendigvis at det er tilfelle. Selv ikke når du gjentar det flere ganger eller sier at "det jeg mener er sant".

 

Ellers artig at også du påberoper deg å "kalle en spade for en spade". Nå er det vell like før du skal snakke rett fra levra? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...