Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utleier nekte overnatting?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TS her.

Tusen takk for svar.

Det dreier seg bare om at kjæresten innimellom kommer på besøk til middag. I et par tilfeller har han brukt dusjen hos meg etter trening. Jeg leier sokkelleilighet i utleiers bolig. Fikk også en reaksjon på at kjæresten hadde låst seg inn hjemme hos meg for å hente noe når jeg ikke var hjemme. Utleier vil ikke at noen skal oppholde seg i leiligheten når jeg ikke er der.

Hvordan vet huseier at det er kjæresten(ikke du) som dusjer, og når hen kommer og går? Driver han noen form for overvåkning?

Det er forøvrig bare sprøyt - utgangspunktet når man leier er at man disponerer enheten som sin egen, dvs at du kan ha besøk av hvem du vil, og la de dusje og lage mat så mye du vil, så lenge du overholder støyregler o.l. Kjæresten din kan komme så ofte du vil, og du kan også la hen flytte inn uten at huseier har noe han skal ha sagt.

Gi ham nr til huseiernes landsforbund(som jo i utgangspkt skal være på hans side) og la ham snakke med en jurist der, så får han fort beskjed om å jekke seg.

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan vet huseier at det er kjæresten(ikke du) som dusjer, og når hen kommer og går? Driver han noen form for overvåkning?

Det er forøvrig bare sprøyt - utgangspunktet når man leier er at man disponerer enheten som sin egen, dvs at du kan ha besøk av hvem du vil, og la de dusje og lage mat så mye du vil, så lenge du overholder støyregler o.l. Kjæresten din kan komme så ofte du vil, og du kan også la hen flytte inn uten at huseier har noe han skal ha sagt.

Gi ham nr til huseiernes landsforbund(som jo i utgangspkt skal være på hans side) og la ham snakke med en jurist der, så får han fort beskjed om å jekke seg.

Slike huseiere bør egentlig slås hardt ned på ja. Tenk så mange stakkars, sikkert spesielt studenter som faktisk følger slike ulovlige anvisninger og lever i frykt fordi dem ikke vet rettighetene sine? Huseiere glemmer at dem leier bort leiligheten sin, og da mener jeg helt bort.

Det blir jo som å leie en bil, og bli fortalt man ikke kan kjøre over 40, ikke på motorveier, og man må ringe og spørre om man kan kjøre over en bru på forhånd, men maks 10 broer i uka.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Slike huseiere bør egentlig slås hardt ned på ja. Tenk så mange stakkars, sikkert spesielt studenter som faktisk følger slike ulovlige anvisninger og lever i frykt fordi dem ikke vet rettighetene sine? 

Trodde først du var ironisk, men kanskje ikke. 

Personlig ville jeg hellere la en leilighet stå ubrukt enn å gi noen en mulighet for et billig sted å bo for du står med få rettigheter og  risikerer at "alt blir ødelagt" og at det spiser opp en eventuel verdistigning. 

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg hellere la en leilighet stå ubrukt enn å gi noen en mulighet for et billig sted å bo for du står med få rettigheter og  risikerer at "alt blir ødelagt" og at det spiser opp en eventuel verdistigning. 

Om du bygger utleieleilighetene som betongbunkere, så er det jo kun inventaret de klarer å ødelegge (stort sett). Om du da ikke har fått en ABB som lager b***** i kjelleren din :xmas:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg hellere la en leilighet stå ubrukt enn å gi noen en mulighet for et billig sted å bo for du står med få rettigheter og risikerer at "alt blir ødelagt" og at det spiser opp en eventuel verdistigning.

Hvor kommer risikere alt blir ødelagt og alt det der fra? Utleier har selvfølgelig rettigheter, men man leier bort leiligheten sin, som vil si man ikke har tilgang til den lenger og ikke mye man skulle sagt om den. Den skal selvfølgelig leveres hel og pen tilbake, det skjønner alle.

Men man leier en leilighet for å bo der i fred. Om huseier skal blande seg med alt lever man ikke i fred.

Og 'billig sted å bo'? Det er som regel like dyrt eller dyrere å leie en leilighet enn å kjøpe, bare at ved kjøp trenger man egenkapital og lignende så mange har ikke mulighet til det enda.

Endret av Darkbill
  • Liker 2
Lenke til kommentar

??

Hva har dette med saken å gjøre her? At leietaker har rettigheter betyr ikke at dem har lovt til å utføre kriminalitet eller hærværk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg hellere la en leilighet stå ubrukt enn å gi noen en mulighet for et billig sted å bo for du står med få rettigheter og risikerer at "alt blir ødelagt" og at det spiser opp en eventuel verdistigning.

Hva er dette for svada? Vi snakker ikke om folk som ikke leier ut, vi snakker om utleiere. Hvis du er helt ræva på å se an mennesker bør du nok ikke leie ut. Selv har jeg leid ut i ti år uten latterlige restriksjoner eller nevneverdige problemer. Siler man godt når man velger leietaker og bruker sunn fornuft og kommunikasjon er det ikke et problem å leie ut, men ren gevinst.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...